The Jukebox

Unregistere

Well-known member
Als we dan toch over eindejaarslijstjesmateriaal beginnen, dan doneer ik in rap tempo een muntje aan Courtney Marie Andrews. Zij bracht recent Old Flowers uit, een plaat waarop ze een verbroken relatie verwerkt. Oprecht, puur, doorleefd, emotioneel. Ze ziet er ook serieus rot uit op de hoesfoto, het heeft er duidelijk ingehakt. Voor de muziek is dat, zoals vaker, wel een voordeel geweest. Zeker voor liefhebbers van Americana en / of Joni Mitchell is dit een plaat die je niet mag missen.

[video]
 

de waan

Well-known member
Dat is een trend geloof ik, die scheidingsplaten. Zie ook Lianne La Havas. En Angel Olsen komt ook met een 'verkering-uit-plaat'. Daar ben ik wel benieuwd naar, dit is me toch net iets te gladjes.
 

Unregistere

Well-known member
Gladjes, hmm. Misschien net de verkeerde song gepakt hierboven dan. Of had je de rest ook beluisterd?

En scheidingsplaten doen het altijd goed in de pophistorie inderdaad. Van Dylan tot Fleetwood Mac en van Ryan Adams tot Tyler, the Creator.

Wel benieuwd ook naar de Olsen-plaat. Dacht dat ze eerst nog met een gestripte versie van All Mirrors zou komen, leek mij ook interessant. Weet niet of dat nog doorgaat.
 

de waan

Well-known member
De eerste vier nummers.

Misschien is gladjes niet helemaal het juiste woord, maar ik vind het muzikaal allemaal niet heel spannend. Ligt aan mij hoor, ik ben vaak gewoon niet zo van dat country-achtige.
 

Unregistere

Well-known member
Dan wordt het wel lastiger inderdaad, voor deze plaat moet je wel enigszins van Americana of Joni Mitchell houden.
 

Unregistere

Well-known member
En voor een wat bozere vrouw met veel dynamiek in de songs moet je natuurlijk bij Fiona Apple zijn. Haar Fetch The Bolt Cutters kreeg overal lovende recensies en lijkt bij voorbaat al de aanvoerder van het jaarlijstje op menig muzieksite. Of zijn ze te vroeg geweest met de tienen en vijf sterren? De tijd zal het leren. Vandaag is de munt in elk geval voor Fiona.

[video]
 

Makanaky

Well-known member
3,61 op MuMe duidt op gemengde gevoelens:
Vineyard zei:
Tekstueel misschien heel interessant allemaal, maar muzikaal een akelige luisterervaring zowel vocaal als instrumentaal. Een aanrader voor liefhebbers van irritante stemkunstenaars, gestoorde percussionisten en hondengeblaf.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Dat is minder positief inderdaad. Al vind ik de ratings daar en op rateyourmusic nooit zo veel zeggen. Je hebt ook mensen die bewust lage scores uitdelen als een artiest hen niet aanstaat of als ze zien dat platen hoog scoren.

Een 10 op PF vind ik overigens ook overdreven hoor. Had het er laatst nog over met de verkoper in de platenzaak. Een 10 doet vermoeden dat het perfect is, maar dat is vrijwel nooit echt het geval. Zit altijd wel één minder nummer tussen bijvoorbeeld. Al blijft het ook een kwestie van de smaak van degene die het cijfer geeft.

En soms zijn ze in het begin heel enthousiast in een recensie en zie je zo'n plaat in december in vrijwel geen enkel lijstje meer terug. Ben wel benieuwd hoe dat met Fiona gaat. De schrijver van dat MuMe stukje zet hem in elk geval niet bovenaan, lijkt mij. ;)
 

Makanaky

Well-known member
Ze houdt de gemoederen in elk geval flink bezig. Evengoed had ik een lyrisch quootje met hetzelfde gemak geplaatst.
 

Unregistere

Well-known member
Ja, het is geen plaatje met liftmuziek.

Zelf ben ik er nog niet uit waar ik deze plaat ga plaatsen in haar oeuvre. Moet er nog vaker naar luisteren.
 

Unregistere

Well-known member
Op een woensdagmiddag is het nooit een slecht idee om een muntje te doneren aan een nummer van een Amerikaanse presidentskandidaat. Dus dat doe ik dan ook. Wel een oudere track, van The College Dropout uit 2004.

[video]
 

Unregistere

Well-known member
Zelf luister ik momenteel naar Have You Lost Your Mind Yet?, de nieuwe plaat van Fantastic Negrito. Die is wel weer goed hoor, lekker intens. Absoluut een muntje waard.

[video]
 

Unregistere

Well-known member
Nu zit ik te luisteren naar That's How Rumors Get Started van Margo Price. De dame die laatst zo'n onderkoelde countryversie van de bloedhete Cardi B-hit WAP - en dat staat voor Wet A** P*ssy, mensen - maakte. Hoe ze daar give me a bucket and a mop zong was op zich al een column waard. Gewoon een van de stoerste countryvrouwen van de laatste jaren. En die plaat is ook ijzersterk. Miss Margo Price! Ik geef je één muntje, maar je mag mijn hele portemonnee hebben. :love:

[video]
 

Makanaky

Well-known member
Rotterdamse wereldklasse:
Had overigens ook willekeurig elk nummer van deze plaat kunnen posten, zó sterk. Lang geleden dat muziek buiten mijn eigenlijke comfortzone mij zo wist te overrompelen.
 

Unregistere

Well-known member
Kreeg zelfs een aardige recensie op Pitchfork, zag ik. Doet ze goed.

Zelf doneer ik een muntje aan Pulp-frontman Jarvis Cocker, die onder de naam Jarv is... een nieuwe plaat heeft uitgebracht. Die heet Beyond The Pale. Slechts zeven nummers, minuutje of veertig lang, maar genieten voor de liefhebber. Beetje Cohen-achtig bij vlagen.

[video]
 

Makanaky

Well-known member
Die is ook verrassend goed. Grijpt ook wel terug op This Is Hardcore, toevalligerwijs mijn favoriete Pulp-plaat.
 

Unregistere

Well-known member
Ook de mijne. En nu je het zegt, dat hoor ik er ook wel in terug.

Nu trouwens de 'nieuwe' Angel Olsen in de speler. Is dus wel gewoon die min of meer akoestische versie van All Mirrors, @de waan. Zonder strijkers e.d., dus eigenlijk de songs zoals ze die in de basis schreef. Veel nummers dubbelen, slechts een paar songs die nog niet op die plaat stonden. Wel mooi, uiteraard. Doet een beetje denken aan haar vroegste werk.
 

de waan

Well-known member
Ik kan die enigszins over the top kitsch van All Mirrors juist wel waarderen, maar we gaan het maar eens luisteren.

Excelsior heeft ook weer een fijne release. MICH (goeie naam, wel) schijnt een soort supergroep te zijn, maar de namen zeggen me niet zoveel.

Lekkere niets-aan-de-hand popliedjes in het straatje van Real Estate, al dacht ik bij de eerste seconden van Jomo (Joy of Missing Out) dat ik de debuutplaat van The Cure had opgezet. Hoe dan ook, weer een fijne plaat in het toch al zeer fijne muziekjaar. Toch nog iets positiefs aan 2020.

 
Bovenaan