Tennis

erka

Well-known member
Zeker, andere periode. Maar wat wel vergelijkbaar is, is dat maar een 3 a 4 spelers alles verdelen. Dat is in de loop van de tennistijd altijd heel constant geweest. Of je nou de tijd van de Aussies pakt of de jaren 80 of nu.

Kan het trouwens een verklaring zijn dat de medische zorg en training nu tig keer beter zijn dan vroeger, waardoor spelers veel langer meekunnen?
 

ElSimao

Active member
Kan het trouwens een verklaring zijn dat de medische zorg en training nu tig keer beter zijn dan vroeger, waardoor spelers veel langer meekunnen?

Of in het geval van Nadal, dat de drugs tig keer beter zijn dan vroeger :)

Ik zou het eigenlijk niet weten. Denk dat de generatie die nu ouder wordt veel getalenteerder was dan de generatie die nu opkomt, maar zelfs dan vallen dingen op. Nadal won bijv. vorig jaar RG en niet alleen zonder setverlies, maar met 3 keer in het hele toernooi een set "op 4" en de rest onder de 4 games tegen. Het is een ding dat dertigers kunnen winnen, maar met zoveel extreme dominantie op het zware gravel? Federer won Wimbledon ook zonder setverlies, maar dat is iets logischer, omdat het minder zwaar is dan RG.

In betere training en medische zorg geloof ik niet zo, ik denk voornamelijk dat de huidige lichting niks is en ik zou structureel dopinggebruik bij bepaalde 30+ spelers niet uitsluiten.
 

JMD

Well-known member
Of in het geval van Nadal, dat de drugs tig keer beter zijn dan vroeger :)

Ik zou het eigenlijk niet weten. Denk dat de generatie die nu ouder wordt veel getalenteerder was dan de generatie die nu opkomt, maar zelfs dan vallen dingen op. Nadal won bijv. vorig jaar RG en niet alleen zonder setverlies, maar met 3 keer in het hele toernooi een set "op 4" en de rest onder de 4 games tegen. Het is een ding dat dertigers kunnen winnen, maar met zoveel extreme dominantie op het zware gravel? Federer won Wimbledon ook zonder setverlies, maar dat is iets logischer, omdat het minder zwaar is dan RG.

In betere training en medische zorg geloof ik niet zo, ik denk voornamelijk dat de huidige lichting niks is en ik zou structureel dopinggebruik bij bepaalde 30+ spelers niet uitsluiten.

En wat vorig jaar bij Nadal op RG ook speelde was dat hij vanaf de kwartfinale steeds de 'makkelijkste' van de 2 opponenten trof (op papier dan):
De kwartfinale had hij kunnen spelen tegen Raonic (5e), maar die verloor van Carreno Busta (20e)
De halve finale had hij kunnen spelen tegen Djokovic (2e), maar die verloor van Thiem (6e) (die ook nog eens onervaren was, en op Chatrier spelen tegen Nadal in een halve finale vereist toch wel wat ervaring lijkt me)
De finale had hij kunnen spelen tegen Murray (1e), maar werd Wawrinka (3e).

Natuurlijk was Nadal excellent dat toernooi, en ook tegen Raonic, Djokovic en Murray had hij wel gewonnen, alleen dan niet met die overmacht.
 

ElSimao

Active member
En wat vorig jaar bij Nadal op RG ook speelde was dat hij vanaf de kwartfinale steeds de 'makkelijkste' van de 2 opponenten trof (op papier dan):
De kwartfinale had hij kunnen spelen tegen Raonic (5e), maar die verloor van Carreno Busta (20e)
De halve finale had hij kunnen spelen tegen Djokovic (2e), maar die verloor van Thiem (6e) (die ook nog eens onervaren was, en op Chatrier spelen tegen Nadal in een halve finale vereist toch wel wat ervaring lijkt me)
De finale had hij kunnen spelen tegen Murray (1e), maar werd Wawrinka (3e).

Natuurlijk was Nadal excellent dat toernooi, en ook tegen Raonic, Djokovic en Murray had hij wel gewonnen, alleen dan niet met die overmacht.

Thiem is een beetje exemplarisch voor de nieuwe generatie. Het zou een groot talent moeten zijn, maar hij komt niet eens in de buurt van de groten van de vorige lichting. Overigens was hij bij RG vorig jaar bijna 24 en speelde hij in 2016 al halve finale RG. Zo onervaren is hij niet, hij is gewoon niet zo goed.

Toen Agassi mid-dertig was, kon hij niet meer opboksen tegen spelers als Federer, terwijl Sampras al gestopt was op die leeftijd. Dat Roger nu nog zo domineert, zegt veel over hem, maar ook over de jongere gastjes.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
De Bakker staat twee sets en en break voor tegen Mannarino in de eerste wedstrijd van het Davis-Cup duel tussen Frankrijk en Nederland. Goed hoor!
 

Mommiej

Well-known member
Zeer knappe zege van hem en zo valt dit weekendje Davis Cup mee gezien verwachtingen vooraf
 

Reinoud

Well-known member
Blijft schitterende sport die Davis Cup. Erg spannende dubbel aan het kijken. Die Rojer is een zeer mooie sporter.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Fantastische wedstrijd inderdaad! Het zit heel dicht bij elkaar. Nederland had de eerste set moeten winnen, maar verloor hem onfortuinlijk in de tiebreak. Tweede set werden ze weggeslagen. Dat duurde eigenlijk tot en met de derde set, waar ze op karakter in bleven en die ze uiteindelijk in de tiebreak wonnen. Daarna verdiend een break voor in de vierde, maar helaas niet uit kunnen serveren. Nederland moet nu op 5-6 serveren om er weer een tiebreak uit de slepen. Deze wedstrijd verdient eigenlijk wel een vijfde set.
 

JMD

Well-known member
Roger Federer komt naar het ABN-AMRO-toernooi. Knap gedaan van Krajicek.
 

Mommiej

Well-known member
Het lijkt erop dat de vraag vanuit Federer zelf kwam. Die heeft een halve finale nodig om nr.1 van de wereld te worden.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Geweldig zeg! Zal wel een run op kaarten komen, voor zover er nog kaarten zijn.
 

Eef de Kip

Well-known member
2 weken dan.

Maar even serieus, volgens mij valt het wel mee de laatste paar jaar maar ik kan me een paar jaar achter elkaar herinneren dat er telkens een topper op het laatste moment verstek liet gaan.
 
Bovenaan