Tennis

JMD

Well-known member
En als die bal rakelings naast haar was gegaan ?
Dan was er niks aan de hand geweest. Die actie zoals Djokovic dat deed gebeurt elke partij wel een keer. Alleen raken ze dan vaak niks (achterwand ofzo). Overigens kom je daar vaak de eerste keer nog mee weg, maar daarna krijg je ook straf (warning), doe je het nog een keer krijg je een punt straf en de 3e keer verlies je de wedstrijd.
Idem als je de bal het park uitslaat (dan kom je er niet eerst mee weg) of als je je racket moedwillig breekt. (resp. Ball Abuse en Racket Abuse)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dan was er niks aan de hand geweest. Die actie zoals Djokovic dat deed gebeurt elke partij wel een keer. Alleen raken ze dan vaak niks (achterwand ofzo). Overigens kom je daar vaak de eerste keer nog mee weg, maar daarna krijg je ook straf (warning), doe je het nog een keer krijg je een punt straf en de 3e keer verlies je de wedstrijd.
Idem als je de bal het park uitslaat (dan kom je er niet eerst mee weg) of als je je racket moedwillig breekt. (resp. Ball Abuse en Racket Abuse)

Rakelings zoals SanMark beschrijft kan er nog wel een straf volgen, maar dat bepaalt de umpire dan. Als het volgens de umpire bijvoorbeeld echt roekeloos gedrag was, kan hij besluiten een straf uit te delen. Normaal is dat warning -> punt -> game -> wedstrijd (jij had de "game straf" nog gemist), maar indien de umpire dat nodig acht kan hij ook een of meerdere stappen overslaan. Bij grand slams overlegt de umpire normaal gesproken met de hoofdscheidsrechter voor er een hogere straf dan een waarschuwing uitgedeeld wordt, dat was bij Djokovic ook het geval.
 

JMD

Well-known member
Rakelings zoals SanMark beschrijft kan er nog wel een straf volgen, maar dat bepaalt de umpire dan. Als het volgens de umpire bijvoorbeeld echt roekeloos gedrag was, kan hij besluiten een straf uit te delen. Normaal is dat warning -> punt -> game -> wedstrijd (jij had de "game straf" nog gemist), maar indien de umpire dat nodig acht kan hij ook een of meerdere stappen overslaan. Bij grand slams overlegt de umpire normaal gesproken met de hoofdscheidsrechter voor er een hogere straf dan een waarschuwing uitgedeeld wordt, dat was bij Djokovic ook het geval.
Hmmm, ik dacht dat die 'game' penalty allange tijd juist niet meer bestond.
Kan me John McEnroe nog herinneren op de Australian Open van 1990 ofzo, die had al 2 waarschuwingen gehad (warning en point) en dacht nog een 3e keer wat te kunnen doen, maar dat was direct default. Toen was die 'game' eruit gehaald (sinds januari van dat jaar, en Aus Open is 1 van de eerste toernooien van een jaar)

Dan is die er dus blijkbaar weer bij gekomen.


Overigens wordt de hoofdscheidsrechter er niet bij gehaald voor een point/game penalty (hoeft niet per sé, zie bv de Serena - Osaka finale van US Open 2018, wel mag een speler/speelster de referee roepen), wel moet een default altijd (ook buiten GS, maar ook op juniortoernooien bijv) via de hoofdscheidsrechter gaan.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Die van Shapovalov herinner ik me nog ja. Die was goed raak.
En juist hij kan van deze situatie profiteren aangezien hij nu niet tegen Djokovic speelt in de kwartfinale en dus een veel betere kans heeft op de halve finale.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik meende het jaar dat Wawrinka won. In zijn zwembroek. Kan me herinneren dat hij toen eerder Murray trof.
 

Friesland

Well-known member
In 2016 speelden ze ook tegen elkaar in de halve finale, toen won Murray.
Ook in 2015 haalden beide de halve finales, maar speelden toen niet tegen elkaar.
 

JMD

Well-known member
Morgen gaat Roland Garros beginnen, het weer belooft niet veel goed. Maar het centre court heeft een dak, dus er zal in ieder geval getennist kunnen worden.

Nieuw is ook dat een flink aantal courts (Chatrier, Lenglen, Mathieu en 4,5,7, 9,10, 11, 12, 13, 14) verlichting hebben, en er dus langer doorgespeeld kan worden. geen overbodige luxe als je het toernooi zoals nu eind september hebt.

Vanaf volgend jaar zal er van de eerste maandag t/m de tweede woensdag standaard een avondpartij gepland worden op Chatrier om 21.00.
 
Bovenaan