Speelronde XXX

Zondagmiddag 14:30


  • Totaal aantal stemmers
    13

De Wolf

Well-known member
Zal de VAR wel hebben gemist. Guti had zich iets meer moeten aanstellen en Berghius had rood gekregen.
 

erka

Well-known member
Nou, nu 99% zeker gedegradeerd dus. Even een verhaal.

ik heb de vorige degradatie in 1998 ook meegemaakt. Toen hoop rellen elke wedstrijd buiten stadion ("dames en heren, de uitgang parkzijde blijft na de wedstrijd gesloten") en dat was de reden om mijn SC toen op te zeggen. Toen vrij kapot van. Toch wel blijven kijken en in de Eerste Divisie was toen best leuk. Na de promotie ging het elk jaar ietsje beter, de Euroborg kwam, toen weer een SC genomen, direct uitverkocht vanaf dag één en een doorslaand succes. De periode van 2005 tot 2012 was de mooiste tijd. Wat een spelers waren er toen. Supergoed bij elkaar gescout. Met mijn held Nevland als onbetwiste leider, maar ook met Suarez, Tadic, harde werkers als Stenman, Lovre, Lindgren, vd Laak en Levchenko, uitstekende spitsen als Berg en Matavz en andere held Granqvist. Playoffs om de CL-finale verloren (Sneijder, vriend), Fiorentina in de uitwedstrijd destijds bij vlagen weggespeeld, de beste wedstrijd die ik ze ooit live heb zien spelen. Geweldige sfeer altijd. Wat zou er gebeurd zijn als Groningen in 2007/08 in de winterstop niet was leeggeroofd door Ajax? Suarez, Silva (allebei staken) en Lindgren (die had een gelimiteerde som) in 1x weg. Toen deden we halverwege volop mee voor de titel. Ik vond en vind nog steeds dat Martin van Geel daar een smerige rioolrat is geweest. Vlak daarna het WC-rollen incident. Maar goed, daarna weer opgekrabbeld en met minder spelers en hele gunstige loting de beker gewonnen.

Maar vanaf dat seizoen ging het elk jaar minder. De Europa League van 2016 was een lachertje. Zo zwak gespeeld. Daarna werd er anders gescout en kwam de nadruk meer op fysiek te liggen en minder op technische kwaliteit. En dat was te zien. Het voetbal werd elk jaar slechter. Eerst nog gemaskeerd door individuele spelers (Mahi, Linssen, Itakura, Doan bv) of een coach die erg resultaatgericht was (Buijs) maar toen kwamen we al in de Jesper Drostjes en Mike te Wieriks van deze wereld. Vervolgend hield Nijland het ook voor gezien en kwamen de Macho Mannetjes Gudde en Fledderus. Waarbij Gudde financieel nog wel wat verstand heeft, Bjorn Meijer voor veel geld verkoopt maar helaas verder weinig van voetbal weet. En waarbij Fledderus helemaal nergens verstand van heeft en alleen maar een vuile matennaaier was als TD, zoals hij ook als speler al was. En vooral heel snel het rijke mannetje wil zijn. Vervolgens maken we een 21-jarige ICT-freak hoofd van de scouting, komen er alleen maar online gescoute KKD-niveauspelers meer binnen die al omvallen bij windkracht 1, zoals Abraham en Kalley en een hele zooi andere spelers die bij Spakenburg nog op de bank zouden zitten. En een Duitse trainer die bij Heracles ook al was gedegradeerd en waar geen draagvlak voor was. Maar Gudde en Fledderus dachten te lang dat het wel goed zou komen. Wormuth werd geslachtofferd en in de winterstop werden dan door het briljante scoutingsapparaat een hele zooi uitgerangeerde CV-ers uit heel Europa gehaald en met Willems en Manu een paar goede voetballers die helaas ook veel kilo's met zich meebrachten. En als klap op de vuurpijl stelden de heertjes Van der Ree aan. Een man zonder enige ervaring. Maar geen enkele betere trainer wilde komen want niemand wil samenwerken met Fledderus. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de rotte appelen in de selectie, onrust met de pers, met supporters en met criminelen in de Raad van Toezicht. Kortom: een zootje. Iedereen zometeen weg, behalve Gudde (hoe lang nog? Hij is eindverantwoordelijk, niemand anders).

Maar toch, ik heb in tegenstelling tot 1998 geen rotgevoel. Dit is gewoon een logisch gevolg van vijf jaar wanbeleid. Nee, ik hou niet van gelijk krijgen maar dit zag je echt al jarenlang aankomen als je zag hoe slecht het technisch was en welke spelers steeds terugkwamen voor de spelers die vertrokken. Een schoolvoorbeeld van een vicieuze cirkel.

Sterker, ik heb er wel zin in! We kunnen weer opbouwen met echte club- en vakmensen zoals Veldmate en Lukkien, we hebben financieel wel rek (dat dan wel met dank aan Gudde) en als we weer gaan doen waar we goed in waren, namelijk goed scouten en gedegen beleid voeren, dan zijn we zo weer terug.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan