Die waarschijnlijkheid van een doelpunt zal toch moeten worden bepaald aan de hand van een aantal criteria. Die kunnen er bij de ene weer anders uitzien dan bij de ander. Ik vraag me altijd wel af wat de criteria zijn. Worden de kwaliteiten van een aanvaller en een keeper bijvoorbeeld meegenomen? Levert Lionel Messi vs Joël Drommel in een identieke situatie een evengrote expected goal op als Torino Hunte vs Thibaut Courtois?Vaag wellicht, subjectief juist niet. Op basis van data kan men schijnbaar de waarschijnlijkheid bepalen van hoe groot de kans je in een bepaalde situatie een goal kan maken. Op basis van expected goals zullen ze dan neem ik aan op een bepaalde manier tot expected points komen. Zo kom je tot een expected ranglijst. Kun je juist abstraheren van toeval/geluk. Hetgeen op zich natuurlijk bij het spel hoort, maar het geeft wel een indicatie hoe diep je wellicht kan vallen als het geluk ontbreekt.
Plop!Wij ataan boven-aan, wij staan bovenaan!
Hopelijk dat die 2 er tegen Cambuur staan. Wel weer lekker die wedstrijdspanning, op naar het stadion.We hebben dit jaar een betere selectie dan de doorsnee degradatiekandidaat, maar dat had Heracles vorig jaar ook.
Aanvankelijk was ik gematigd optimistisch over deze wedstrijd, maar aangezien Yilmaz en Cordoba nog niet wedstrijd-fit zijn, heb ik er nu toch wel een zwaar hoofd in.