Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Mario

Well-known member
Over 4 jaar zit er weer een democraat in het Witte Huis en wordt alles weer teruggedraaid. Enige vorm van continuïteit kennen ze niet in de VS.

zwammy

Well-known member
Ja, en dan krijgen wij weer d66. Dan zijn jongeren onder de 16 nog niet klaar voor social media maar is het prima wanneer ze 6 zijn dat ze toch liever een jongen of meisje willen zijn.

Zo blijft de cirkel lekker rond.

zwammy

Well-known member
Ik

Maar goed, ik maak me ook niet druk ok alles wat buiten 30 km bij mij vandaan gebeurt 🤣🤣 dus kan zijn dat ik wat gemist heb

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Zoals wel te verwachten was, Poetin heeft een schoothondje aan Trump, die blind gaat doen wat de dictator in het Kremlin hem opdraagt.

Wat Poetin wilt is duidelijk, een wapenstilstand gebruiken om troepen te herpositioneren en capaciteiten op te bouwen zodat hij daarna voor meer terug kan keren.

erka

Well-known member
Poetin lacht zich nu echt helemaal krom om zoveel onnozelheid van zowel Trump als Europa. Het schijnt zelfs buiten het Kremlin te horen te zijn geweest. Russen op straat vroegen zich al af wat er aan de hand was.

Mario

Well-known member
Gelukkig is Mike Pence een stuk verstandiger, die heeft waarschijnlijk grote spijt dat hij destijds onder Trump heeft gediend.

zwammy

Well-known member
Heftig allemaal zeg. Gelukkig heeft Trump niks te zeggen en was Putin al heel gevaarlijk aangezien Oekraïne al na 1 dag veroverd was. Hup Europa, laat Paternotte eindelijk z'n werk doen en met de vuist op tafel. Eu Victor!

erka

Well-known member
Ja, dat is idd een van de eerdere keren dat zoiets gebeurd is. Maar het is wel veel vaker gebeurd dat vredesonderhandelingen nieuwe grenzen bepalen

Het was inderdaad wel fijn geweest als wij Nederlanders niet bij de onderhandelingen voor de Vrede van Münster van 1648 hadden gezeten. Dan spraken wij nu Duits, Engels of Frans.

JMD

Well-known member
Het was inderdaad wel fijn geweest als wij Nederlanders niet bij de onderhandelingen voor de Vrede van Münster van 1648 hadden gezeten. Dan spraken wij nu Duits, Engels of Frans.
Dat laatste doe ik nu ook. ;)

Ook dat voorbeeld wat je geeft klopt, maar jij weet net als ik dat er ook zat voorbeelden zijn waarbij als gevolg van vredesonderhandelingen gebieden ineens van machthebber wisselden.

Zo is bv ook niet aan de inwoners van Nieuw Moresnet na WO1 gevraagd of ze onafhankelijk wilden blijven, er werd gewoon besloten voor ze dat ze bij België gingen horen. (net zoals een eeuw eerder dat land ook ineens zo ontstaan is) En zo zijn er zat andere voorbeelden.
(Na de Frans-Duitse oorlog van 1870 werd de Elzas ook ineens Duits, en accepteerden de Fransen het gebiedsverlies, sterker nog de Duitsers (Pruisen) bedongen dat zij een zegetocht over de Champs Elysees in Parijs mochten maken)

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dat laatste doe ik nu ook. ;)

Ook dat voorbeeld wat je geeft klopt, maar jij weet net als ik dat er ook zat voorbeelden zijn waarbij als gevolg van vredesonderhandelingen gebieden ineens van machthebber wisselden.

Zo is bv ook niet aan de inwoners van Nieuw Moresnet na WO1 gevraagd of ze onafhankelijk wilden blijven, er werd gewoon besloten voor ze dat ze bij België gingen horen. (net zoals een eeuw eerder dat land ook ineens zo ontstaan is) En zo zijn er zat andere voorbeelden.
(Na de Frans-Duitse oorlog van 1870 werd de Elzas ook ineens Duits, en accepteerden de Fransen het gebiedsverlies, sterker nog de Duitsers (Pruisen) bedongen dat zij een zegetocht over de Champs Elysees in Parijs mochten maken)
Neutraal Moresnet, niet Nieuw ;)

Bovenaan