Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht

De Wolf

Well-known member
Dan riskeer je opnieuw een 80 jarige oorlog met de Spanjaarden. En je weer zelf nog wel hoe vervelend dat toen was.

De goede sint is geen Spanjool maar een Romein uit een gebied wat tegenwoordig Turkije is. Later hebben een paar zeelui hem naar het Italiaanse Bari gebracht maar omdat ene Jan Schenkman een heel verhaal heeft bedacht (hij is ook verantwoordelijk voor zwarte Piet) geloven we nog steeds dat hij uit Spanje komt.
 

Mario

Well-known member
De goede sint is geen Spanjool maar een Romein uit een gebied wat tegenwoordig Turkije is. Later hebben een paar zeelui hem naar het Italiaanse Bari gebracht maar omdat ene Jan Schenkman een heel verhaal heeft bedacht (hij is ook verantwoordelijk voor zwarte Piet) geloven we nog steeds dat hij uit Spanje komt.

Zal best, maar die boot vaart onder Spaanse vlag.
 

Joost

Well-known member
De schrijvers zijn echt helemaal losgegaan dit jaar. Beste serie Sinterklaasjournaals en intocht.
 

Abubakari

Well-known member
Ik heb via het grote Mensen journaal bevestigd gekregen: Hij is aangekomen!
Het is dus allemaal toch nog goed gekomen. Pak van mijn hart.
 

BlauwVinger

Well-known member
Ik bereid Egyptische studenten voor op het inburgeringsexamen, af te nemen op de ambassade in Cairo. Niet elke student haalt les 27 uit het studieboek omdat óf tussentijds de liefde is verdampt óf omdat met stroboscopische frequentie overgeschakeld wordt op een andere taal om andere ‘love of their lives’ te imponeren.

Les 27 is het hoogtepunt van de cursus als het Sinterklaasfeest aan bod komt. Ik raak elke keer in vervoering als ik er met gedoseerd gevoel voor theatraal drama over mag verhalen, ja bijna voordragen. Het emotioneert telkens weer. Studenten hangen aan je lippen. Ze vinden Sinterklaas een prachtig ritueel. Sinterklaas kent als immaterieel cultuur erfgoed in Nederland haar weerga niet, in weerwil van de Provo-beweging uit de sixties, Koninginnedag, de Elfstedentocht en het Nederlands Elftal. Elke keer besef je hoe bepalend en vormend het fenomeen Sinterklaas is geweest tijdens je jeugd.. Elke keer voel je het hoogverraad als verklapt werd dat de goedheiligman fictie is.

Met terugwerkende kracht stijgt het onlustgevoel dat de grote kindervriend en Zwarte Piet ‘persona non grata’ is geworden. Er wordt karaktermoord gepleegd op een onschuldige metafoor. Het zijn verwarrende tijden als je met terugwerkende kracht racistische en discriminerende sentimenten wordt aangepraat.

Het stemt tot weemoed dat bij een herdruk van het cursusboek van afbeeldingen van Zwarte Piet vermoedelijk afscheid genomen moet worden.
Het voelt aan als een beeldenstorm en boekverbranding. Inburgering nieuwe stijl.
 
Laatst bewerkt:

gevegt

Well-known member
De Sint heeft spijt dat hij stoute kinderen in de zak heeft meegenomen naar Spanje.
Daarom heeft hij Bernard mee teruggenomen naar Soestdijk.
Dat is toch geniaal?
 
Bovenaan