Schaken

RubenJS

New member
Zelfs een schaakhoek op het forum, mooie verassing!
Wel een behoorlijk dode topic, wie geven jullie de grootste kans voor de wereldtitel?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Niet in dit geval ;)
Magnus gaat zijn titel niet verdedigen.
Nepomniachtchi (winnaar kandidatentoernooi) mag het nu opnemen tegen Ding Liren (2e op kandidaten toernooi).
Ah, moet je nagaan. Ik volg het te weinig. Dan zeg ik Nepo! Jij?
 

RubenJS

New member
Ah, moet je nagaan. Ik volg het te weinig. Dan zeg ik Nepo! Jij?
Ben het daar wel met je eens, Nepo heeft ervaring na vorig jaar. Ook een meer ervaren groep om zich heen.

Daarentegen is Ding wel enorm solide, goede match speler in theorie.
 

RubenJS

New member
Ja, te rustig topic. Speel je zelf ook?
Zeker, ben een enthousiast amateur!
Schaak wekelijks bij de vereniging, geef (sinds kort) les aan basisschool kinderen en ben zelf nog redelijk wat aan het studeren. Al is het iets minder fanatiek dan in het begin. En jij?
 

erka

Well-known member
Zeker, ben een enthousiast amateur!
Schaak wekelijks bij de vereniging, geef (sinds kort) les aan basisschool kinderen en ben zelf nog redelijk wat aan het studeren. Al is het iets minder fanatiek dan in het begin. En jij?

Jarenlang bij een club geschaakt, maar aantal jaren geleden daarmee gestopt. Werk ook gewoon overdag en met een volledige partij 's avonds erbij raakte mijn hoofd een beetje op, dus toen gestopt. Speel nog wel af en toe op internet of gewoon ergens, maar dan alleen rapid of blitz.
 

RubenJS

New member
Jarenlang bij een club geschaakt, maar aantal jaren geleden daarmee gestopt. Werk ook gewoon overdag en met een volledige partij 's avonds erbij raakte mijn hoofd een beetje op, dus toen gestopt. Speel nog wel af en toe op internet of gewoon ergens, maar dan alleen rapid of blitz.
Wel herkenbaar, ben al teruggegaan van 3 avonden in de week bij de vereniging naar 1.
Een dag werken voorafgaand aan een partij tot laat is ook niet per se bevorderlijk voor de kwaliteit.

Waar ik wel benieuwd naar ben, wat zijn je favoriete openingen? En waarom?
 

erka

Well-known member
Wel herkenbaar, ben al teruggegaan van 3 avonden in de week bij de vereniging naar 1.
Een dag werken voorafgaand aan een partij tot laat is ook niet per se bevorderlijk voor de kwaliteit.

Waar ik wel benieuwd naar ben, wat zijn je favoriete openingen? En waarom?

Met wit altijd 1.e4 en dan proberen Spaans op het bord te krijgen. Die opening heb ik op een gegeven moment helemaal doorwrocht en ligt mij erg goed. Siciliaans ook prima met wit én met zwart. Als ik zwart heb en de tegenstander d4 opent dan probeerde ik altijd zo snel mogelijk uit de theorie weg te komen.
 

JMD

Well-known member
Zelfs een schaakhoek op het forum, mooie verassing!
Wel een behoorlijk dode topic, wie geven jullie de grootste kans voor de wereldtitel?
Mijn oud-leerling (Anish Giri) zal het niet worden denk ik... Idd Magnus zou ik zeggen.
 

erka

Well-known member
Kick!

Giri gedeeld eerste bij Tata! Samen met Abdusattarov, Wei Yi en Gukesh. Ze zijn allemaal ongeveer even sterk (rond 2740) maar Giri is niet de beste snelschaker. Dat moet wel, want er komt dus een barrage tussen deze vier om een winnaar te krijgen.
 
Bovenaan