Roda JC Nieuwstopic

Satyr

Administrator
Forumleiding
Een zware kluif in het takenpakket van de onlangs aangestelde Roda JC-directeur Ton Caanen (foto) is de jeugdopleiding, die maar blijft voortkwakkelen. 'Zo verdergaan heeft geen zin', zegt Louis Coolen, onlangs vertrokken als hoofd opleidingen. 'Het voetballandschap in Limburg is dun bezaaid.'

Twee jaar geleden lanceerde toenmalig technisch directeur Leon Vlemmings een ambitieuze doelstelling: in 2018 zou 33 procent van de selectie uit zelfopgeleide spelers bestaan. Het bijbehorende rapport ligt intern allang weer in een volle la met nooit gerealiseerde plannen. Het geld dat investeerder Frits Schrouff in de opleiding stak, lijkt in rook opgegaan.

'Er zijn heus wel dingen verbeterd in de jeugd bij Roda de laatste jaren en alle mensen daar werken met hart en ziel, maar het schiet niet op', stelt Coolen in gesprek met Voetbal International. 'Van alle jeugdteams van Roda speelt alleen de B1 nog op het hoogste niveau en ook die jongens staan bijna onderaan. De C1 speelde laatst tegen de leeftijdsgenootjes van Nuenen, bij mij om de hoek. Die dorpsvoetballertjes, die twee keer per week trainen, wonnen met 5-2 van jongens die een dagopleiding krijgen en met een grote bus komen aanrijden. Kortom: er moet iets gebeuren.'

Coolen ziet maar ??n, beladen oplossing. Hij schakelde de KNVB in om te bemiddelen tussen opleiders van Roda JC, Fortuna Sittard en MVV Maastricht. 'Ze m??ten gaan samenwerken. Fortuna staat ervoor open, heeft ook de juiste faciliteiten, MVV is afwachten en Roda gaat hopelijk ook inzien dat de clubs alleen samen nog een fatsoenlijke opleiding kunnen realiseren.'

vi.nl

Misschien is FC Limburg een mooie naam voor die gecombineerde jeugdopleiding (die er toch niet komt)
 

Joost

Well-known member
vi.nl

Misschien is FC Limburg een mooie naam voor die gecombineerde jeugdopleiding (die er toch niet komt)

Het stuk is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht. Dat de jeugdteams dit seizoen niet fantastisch presteren is een feit maar het voorbeeld van Nuenen is niet echt relevant. Ik geloof namelijk niet dat dorpsvoetballers met 2 keer per week trainen zich kunnen opwerken tot de eerste divisie en daarmee op hetzelfde niveau spelen als de C1 van ADO Den Haag, RKC/FC Den Bosch, Roda JC, FC Groningen, Emmen, FC Twente, De Graafschap of PEC Zwolle.

Dat het gezamelijk opleiden een pre is vind vrijwel iedereen in Zuid Limburg, alleen willen Fortuna en Roda het in eigen huis houden. MVV heeft de talenten gestald bij Racing Genk en heeft de hogere jeugd op betrekkelijk laag niveau actief. Het lijkt mij wel een uitstekend moment om de opleiding van Fortuna te integreren in de bestaande RJO met twee speellocaties op basis van gelijkwaardigheid.
 

Janssen

Well-known member
Het lijkt mij wel een uitstekend moment om de opleiding van Fortuna te integreren in de bestaande RJO met twee speellocaties op basis van gelijkwaardigheid.

Waarom? Onze jeugdopleiding doet precies wat het moet doen. Dat die van jullie al jaren rammelt doet er niet toe.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Waarom? Onze jeugdopleiding doet precies wat het moet doen. Dat die van jullie al jaren rammelt doet er niet toe.

Dat doet de jeugdopleiding van Fortuna Sittard toch sowieso al sinds mensenheugenis? Er lijkt mij inderdaad geen directe noodzaak voor Fortuna Sittard om de jeugdopleidingen samen te voegen.
 

Joost

Well-known member
Dat doet de jeugdopleiding van Fortuna Sittard toch sowieso al sinds mensenheugenis? Er lijkt mij inderdaad geen directe noodzaak voor Fortuna Sittard om de jeugdopleidingen samen te voegen.

Wat Janssen vergeet te melden is dat de opleiding van Fortuna al jarenlang op een lager niveau acteert dan die van Roda JC en dat er uit de opleiding van Fortuna ook al jarenlang geen topper meer is afgeleverd.

Ik denk dat beide teams er van kunnen profiteren als de kennis die aanwezig is en de talenten die er zijn worden samengevoegd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wat Janssen vergeet te melden is dat de opleiding van Fortuna al jarenlang op een lager niveau acteert dan die van Roda JC en dat er uit de opleiding van Fortuna ook al jarenlang geen topper meer is afgeleverd.

Ik denk dat beide teams er van kunnen profiteren als de kennis die aanwezig is en de talenten die er zijn worden samengevoegd.

Zolang het voor Fortuna Sittard wel de talenten oplevert die ze nodig hebben. Bij Feyenoord is er sinds Van Persie ook geen absoluut toptalent doorgebroken, maar de laatste jaren komen er toch vrijwel ieder jaar een of meer nuttige spelers erbij in de selectie waardoor er geen noodzaak is voor een fluwelen revolutie.
 

Janssen

Well-known member
Wat Janssen vergeet te melden is dat de opleiding van Fortuna al jarenlang op een lager niveau acteert dan die van Roda JC en dat er uit de opleiding van Fortuna ook al jarenlang geen topper meer is afgeleverd.

Ik denk dat beide teams er van kunnen profiteren als de kennis die aanwezig is en de talenten die er zijn worden samengevoegd.

Je leest niet. Onze jeugdopleiding doet precies wat het moet doen.
 

Janssen

Well-known member
De enige partij waar Roda heeft aangetoond goed mee samen te kunnen werken is de gemeente. Al schijnt ook dat eenrichtingsverkeer te zijn.
 
Bovenaan