Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

• Totaal aantal stemmers
    27
  • Opiniepeiling gesloten .

Batigoal

Well-known member
Het is een raadgevend/correctief referendum. Het kabinet kan dit gewoon naast zich neer leggen.

Dat maakt direct de Wet Referenda zo belachelijk. Doe het of Wetgevend of helemaal niet. Dit slaat nergens op, want deze referenda mogen pas aangevraagd worden NADAT een Wet is aangenomen.

Dank voor de correcte uitleg, maar ik had mijn post wat anders moeten neerzetten zie ik nu.

Wat ik wil weten van de nee-stemmers is wat zij verwachten dat ze gewonnen hebben eigenlijk, want echt iets concreets heb ik nog niet gehoord buiten uit de EU willen en niet Oekra?ne helpen.

noordooster

Well-known member
Hoorde vanmiddag op de radio dat in streng-christelijke gemeenten de voorlopige opkomst het laagst was. Opvallend, bij verkiezingen normaal verreweg het hoogst. Maar daar wordt vaak vanaf de kansel gezegd waarop gestemd moet worden (meestal SGP). Dan zal er nu wel 'hel en verdoemenis' gepredikt zijn als ze zouden gaan stemmen.

Het is niet zozeer dat in streng prot. chr kerken vanaf de kansel wordt gezegd waarop gestemd moet worden.
Wel worden vanaf de kansel meningen verkondigd en standpunten ingenomen zoals voorgangers die menen te kunnen destilleren uit de Bijbel die de kerkgangers overigens zelf ook veelal al hebben en die bijna per definitie ook verkondigd worden door een partij als de SGP.

JMD

Well-known member
Klopt.

Vlieland stemt voor, die waren in 2005 nog tegen. Renswoude 70%+ tegen, net als in 2005.

Wat wel bij de Waddeneilanden telt is dat er vaak veel vakantiegangers stemmen, hebben ook wel eens een opkomst van boven de 100%.
Volgens mij was dat referendum in 2005 in juni, dan zijn er natuurlijk veel meer vakantiegangers dan nu op een koude beginaprildag. Dus veel minder toeristen gestemd denk ik.

Opkomst inmiddels bijgesteld tot 32% (als verwachting). Mooi.

Lord Flash

New member
Na een half uur al een aanpassing van de gehele aangegeven foutmarge, dat geeft nu niet een al te betrouwbare indruk.

JMD

Well-known member
Na een half uur al een aanpassing van de gehele aangegeven foutmarge, dat geeft nu niet een al te betrouwbare indruk.
Blijft inderdaad opvallend. Ben benieuwd wat hun steekproefgrootte is.
Is trouwens ook altijd zo met verkiezingen, daar zit ook altijd vrij veel speling in.

Niet alleen een NL probleem overigens, bij de Britse verkiezingen van vorig jaar mei zat er ook een flink gat tussen de eerste peilingen toen de stembussen sloten en het uiteindelijke resultaat.

Max

Administrator
Forumleiding
Toch netjes dat ondanks de tegenwerking van de overheid er toch nog meer dan 30% is komen opdagen.

Zeker. In sommige gemeenten was het een rommeltje qua stemhokken. Oudjes die zeven kilometer moet reizen. Verkeerde locatie doorgeven. Met openingstijden klooien. De gemeente die voor de rechter was gesleept had de adressen van de alsnog geopende stemhokken niet gecommuniceerd.

Lijkt mij ook dat zo'n percentage behoorlijk heen en weer kan schieten. Een bandbreedte van zes procent leek mij al erg optimistisch.

noordooster

Well-known member
Die Gert Jan Segers met dat er ook geluisterd moet worden naar de mensen die niet stemden....
Dat doen ze bij de verkiezingen voor gemeenteraden, waterschappen, provinciale staten , europa en tweede kamer immers ook.

Bovenaan