Ook bij Portugal een paar opmerkelijke keuzes en een aantal reserves die niet zouden misstaan op het WK: EK-held ?der, Bar?a-duo Nelson Semedo en Andr? Gomes, routinier Nani en voormalig wonderkind Renato Sanches zijn niet geselecteerd. Opvallend dat er achterin nog gekozen wordt voor een aantal laat-30ers die tegenwoordig op een lager podium actief zijn.
Het meest opvallende misschien nog is het weglaten van Ruben Neves. Semedo had ook wel mee gemogen. Voor de rest kan ik er zelfs ondanks Fonte en Alves goed mee leven en driekwart van clubistisch Portugal niet, want 'Benfiquistas' Gomes, Renato Sanches en Semedo mogen niet meedoen en Fernando Santos is pro-Sporting en blabla.
De ploeg is in de breedte sterker dan op het EK 2016. Het probleem alleen is dat een behoorlijk aantal sleutelspelers kampen met een gebrek aan wedstrijdritme, of bij hun clubs op andere posities zijn gaan spelen. Het elftal heeft momenteel een nogal schizofreen karakter. In het eerste half uur tegen Tunesi? laten ze zien tegen een niet al te kinderachtige tegenstander een serieuze titelkandidaat te zijn, terwijl als je het laatste halfuur ziet je je afvraagt of ze de poule uberhaupt wel overleven.
Het is moeilijker dan ooit om een basiself te voorspellen, maar gezien het conservatisme van Santos en Spanje als eerste tegenstander beginnen we met :
Patricio, Guerreiro-Ruben Dias-Pepe-Cedric, William-Adrien Silva-Joao Mario-Bernardo Silva, Ronaldo - Andr? Silva
Later tegen Marokko kunnen Guedes en Bruno Fernandes erbij voor Joao Mario en Adrien Silva. Gelson zou in iedere wedstrijd Bernardo Silva kunnen vervangen, en Quaresma kan dat om de zoveel tijd bij Ronaldo doen.
Ik heb er net als bij het vorige EK er gewoon weer heel veel vertrouwen in. Ik heb respect voor de drie gerenommeerdere landen Spanje, Brazili? en Duitsland, hun spelers hebben een competitievere allure maar we barsten van de talent..er moet vaart komen nu in de samenhang...and let's get this party started !