Piet, zwart of niet?

De Wolf

Well-known member
Ik kots gewoon op die pesters. Daarnaast lijken de donkerbruine pieten gewoon op bepaalde groeperingen dus op dat punt kan ik de link wel leggen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Nee, dat ben je niet, want Han van der Horst (historicus) heeft zelf al meerdere malen aangegeven dat Zwarte Piet geen racisme is.
Hij vindt wel dat je zwarte piet best kunt aanpassen (vooral ook omdat dat door de jaren heen al vaker gebeurd is).

Ik ben het met deze column eens. Verder ken ik die man niet.

Overigens vind ik Zwarte Piet geen racisme, maar de huidige karikatuur teveel lijken op een van oorsprong racistisch karikatuur, enkel bedoeld om de zwarte medemens belachelijk te maken. Dat lijkt misschien hetzelfde, maar dat is het dus niet. Ik vind namelijk mensen die zich als Zwarte Piet schminken geen racisten, maar ik ben een groot voorstander van een open gesprek of we de huidige karikatuur wel moeten willen handhaven met elkaar.

Verder ben ik vooral enorm geschrokken van het feit dat deze discussie juist aantoont dat er in dit land nog steeds een ongehoord groot probleem is met racisme en seksisme. Want hoe weinig ik ook heb met de Sylvana Simonsen, de Quincy Gario's en de Jerry Afriyie's van deze wereld, ik vind het ronduit bizar wat voor verwensingen zij dagelijks naar hun hoofd krijgen uit allerlei lagen van de bevolking. Of dat de rechters in het proces tegen de blokkeerfriezen worden beticht van vooringenomenheid (met daarbij de meest vreselijke krachttermen uiteraard) en dat zelfs hun telefoonummer en adresgegevens verspreid worden. Net als dat ik het ongelooflijk vind dat enge, gevaarlijke types als Michael van Zeijl en Rogier Meijerink een podium krijgen.
 

De Wolf

Well-known member
Ik ben het met deze column eens. Verder ken ik die man niet.

Overigens vind ik Zwarte Piet geen racisme, maar de huidige karikatuur teveel lijken op een van oorsprong racistisch karikatuur, enkel bedoeld om de zwarte medemens belachelijk te maken. Dat lijkt misschien hetzelfde, maar dat is het dus niet. Ik vind namelijk mensen die zich als Zwarte Piet schminken geen racisten, maar ik ben een groot voorstander van een open gesprek of we de huidige karikatuur wel moeten willen handhaven met elkaar.

Hoe zou je de pieten dan moeten aanpassen? Roetveegpieten of regenboogpieten?
 

JMD

Well-known member
Verder ben ik vooral enorm geschrokken van het feit dat deze discussie juist aantoont dat er in dit land nog steeds een ongehoord groot probleem is met racisme en seksisme.
Dat is echt niet meer dan 20 jaar terug alleen bleven al die racistische commentaren toen binnenshuis. Nu kan elke lul met een toetsenbord zijn racistische diarree spuien.

Punt is alleen dat die zeg maar 1000 racistische gekken en die 1000 'types als Michel van Zeijl' het grote deel van de aandacht krijgen, vanwege kijkcijfers e.d..
Beide kanten zouden gewoon genegeerd moeten worden door media etc. Dat zou ook de hele ontwikkeling van het Sinterklaasfeest ten goede komen.
Vergeleken met 30 jaar terug is Zwarte Piet echt al de goede kant op ge?volueerd, in mijn jeugd nog 'het domme hulpje' van Sint met kroeshaar, gouden oorbellen etc., inmiddels is dat allang niet meer het geval.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dat is echt niet meer dan 20 jaar terug alleen bleven al die racistische commentaren toen binnenshuis. Nu kan elke lul met een toetsenbord zijn racistische diarree spuien.

Zal best, maar dat dit nu zo zichtbaar wordt is voor mij geen reden om het te negeren of zelfs goed te praten.

Punt is alleen dat die zeg maar 1000 racistische gekken en die 1000 'types als Michel van Zeijl' het grote deel van de aandacht krijgen, vanwege kijkcijfers e.d..

Waren het er maar 1000. Het is een veelvoud van dat.

Vergeleken met 30 jaar terug is Zwarte Piet echt al de goede kant op ge?volueerd, in mijn jeugd nog 'het domme hulpje' van Sint met kroeshaar, gouden oorbellen etc., inmiddels is dat allang niet meer het geval.

Godzijdank wel. Dus lijkt me ook weinig mis mee om nu een keer het laatste stapje te zetten.
 

De Wolf

Well-known member
Om het verhaaltje zoveel mogelijk eer aan te doen, lijkt me de roetveegpieten verreweg de beste optie.

De aankondiging van de NPO met hun nieuwe pieten werd niet echt warm ontvangen. Zelfs een groep uit Zaanstad trok zich terug omdat ze alleen als zwarte Piet mee willen doen.
Daarnaast die pieten van de NPO die vandaag door Zaandam liepen was ook niets. Ik mis gewoon de magie van het onherkenbare.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
De aankondiging van de NPO met hun nieuwe pieten werd niet echt warm ontvangen. Zelfs een groep uit Zaanstad trok zich terug omdat ze alleen als zwarte Piet mee willen doen.
Daarnaast die pieten van de NPO die vandaag door Zaandam liepen was ook niets. Ik mis gewoon de magie van het onherkenbare.

Nee dat weet ik. Zowel de extreme voor- als tegenstanders zijn tegen de roetveegpiet. Om het simpele feit dat er geen enkele bereidheid is tot beweging. Of om ook maar enigszins te luisteren naar de ander. Maar wat mij betreft is het de beste optie, omdat ik an sich niet tegen het schminken ben en het verhaaltje van de schoorsteen wel grappig vind, maar er niet rouwig om zou zijn als de huidige Zwarte Piet verdwijnt.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Godzijdank wel. Dus lijkt me ook weinig mis mee om nu een keer het laatste stapje te zetten.
Punt is alleen dat ook 'dit laatste stapje' voor een hoop mensen niet ver genoeg gaat.

Ik denk als het idd bij dit stapje zou blijven dat veel 'pro-pieten' het helemaal niet zo'n probleem zouden vinden.
 

Pascallovic

Well-known member
Punt is alleen dat ook 'dit laatste stapje' voor een hoop mensen niet ver genoeg gaat.

Ik denk als het idd bij dit stapje zou blijven dat veel 'pro-pieten' het helemaal niet zo'n probleem zouden vinden.

Dat heeft EenVandaag gisteren gepeilt. 61% van de 'pro-pieten' vindt alleen roetveegpieten geen acceptabele oplossing.
 
Bovenaan