Piet, zwart of niet?

De Wolf

Well-known member
De discussie speelt 'daar' wel degelijk. Of schiet er bij jullie inderdaad niet een aanzienlijk deel van de bevolking zwaar in de kramp zodra er ook maar iemand de suggestie wekt om een van oorsprong racistisch karikatuur aan te passen? Bij jullie wonen geen mensen die anti-Zwarte Piet aanhangers direct racistisch en seksistisch beschimpen, zodra ze de kans krijgen? Dat de algehele opinie wellicht wat meer de ene kant op slaat, betekent niet dat iedereen buiten de Randstad geen onderdeel is van het probleem.

Ik denk dat Friezen toch aardig racistisch zijn. Reacties over zeurpiet ed hoor je hier ook. Krijg wel de indruk dat die reacties vooral zijn omdat ze het gedoe zat zijn in plaats van een willekeurig iemand met een bepaalde achtergrond te discrimineren.
Wat de Friezen vooral willen en daarom was die blokkade op de snelweg ook is dat het gewoon een gezellig feestje wordt voor iedereen zonder gedoe.
 

gevegt

Well-known member
Zijn de roetveegpieten eigenlijk nog steeds een probleem voor de KOZP? En zo ja, waarom dan?

Het gaat hun over de herkomst, die is racistisch. Of ze meegaan in de transformatie, weet ik niet.
Wel vind ik het een goed teken dat ze naar Griebelland zijn afgereisd om in gesprek te gaan met die criminele blokkeerlui.
 

zwammy

Well-known member
Het gaat hun over de herkomst, die is racistisch. Of ze meegaan in de transformatie, weet ik niet.
Wel vind ik het een goed teken dat ze naar Griebelland zijn afgereisd om in gesprek te gaan met die criminele blokkeerlui.

De herkomst racistisch? Bevrijde slaven. Kunnen ze dan niet beter gaan protesteren in de landen waar slavernij heden ten dage nog voorkomt?
 

De Wolf

Well-known member
Welk probleem? Er is hier geen probleem. Ja een paar verdwaalde demonstranten vandaag. Voor de rest was het gewoon een top intocht.

Ik heb toch filmpjes tegen zien komen dat ME met hun knuppel sloegen. Misschien ook niet echt handig om die demonstratie toe te staan want het heeft helaas meer het effect van een stier een rode lap voor zijn ogen houden. Overigens hetzelfde als voor Rotterdam, Eindhoven ed.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Het gaat hun over de herkomst, die is racistisch. Of ze meegaan in de transformatie, weet ik niet.
Wel vind ik het een goed teken dat ze naar Griebelland zijn afgereisd om in gesprek te gaan met die criminele blokkeerlui.

Zij willen de hele geschiedenis die in die periode heeft plaatsgevonden en alles wat daar naar verwijst verwijderd hebben. Zwarte piet is daar slechts een heel klein onderdeeltje van. Zelfs de dodenherdenking op 4 mei is voor de grootste schreeuwers binnen deze groeperingen onacceptabel. De vraag is wat doe je hieraan?
 

gevegt

Well-known member
De herkomst racistisch? Bevrijde slaven. Kunnen ze dan niet beter gaan protesteren in de landen waar slavernij heden ten dage nog voorkomt?

Dat laatste is natuurlijk niet relevant.
Zwarte Piet is door de geschiedenis heen als page gebruikt / gezien. Dat waren slaven.
 

Susa

New member
Nou ik moest weer mee naar de Rijnkade....pffff

En de Pieten waren wederom allemaal pikzwart in Arnhem, geen demonstranten en dus feest :duim:
 

gevegt

Well-known member
Zij willen de hele geschiedenis die in die periode heeft plaatsgevonden en alles wat daar naar verwijst verwijderd hebben. Zwarte piet is daar slechts een heel klein onderdeeltje van. Zelfs de dodenherdenking op 4 mei is voor de grootste schreeuwers binnen deze groeperingen onacceptabel. De vraag is wat doe je hieraan?
Nogmaals, wat ze allemaal buiten de Pieten discussie willen of vinden is hier niet relevant.
Ze willen de geschiedenis niet uitwissen, maar aanklagen. Als dat betekent dat je een van oorsprong racistisch figuur moet aanpassen, waarom niet? Daarmee verander je de historie echt niet.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Nogmaals, wat ze allemaal buiten de Pieten discussie willen of vinden is hier niet relevant.
Ze willen de geschiedenis niet uitwissen, maar aanklagen. Als dat betekent dat je een van oorsprong racistisch figuur moet aanpassen, waarom niet? Daarmee verander je de historie echt niet.

Precies. Daarmee geef je niet een klein groepje schreeuwers hun zin, maar pas je een op zichzelf onschuldig kinderfeest aan, zodat het allemaal wat meer bij de huidige tijdsgeest past.
 

Pascallovic

Well-known member
Nogmaals, wat ze allemaal buiten de Pieten discussie willen of vinden is hier niet relevant.
Ze willen de geschiedenis niet uitwissen, maar aanklagen. Als dat betekent dat je een van oorsprong racistisch figuur moet aanpassen, waarom niet? Daarmee verander je de historie echt niet.
Het komt jou schijnbaar niet uit om het erover te hebben, dat is heel wat anders dan dat het niet relevant voor deze discussie is. Zwarte piet maakt juist onderdeel van die grotere discussie. Het aanpassen van dit figuur lost de kern van het probleem en de verharde situatie tussen verschillende kampen niet op.

Precies. Daarmee geef je niet een klein groepje schreeuwers hun zin, maar pas je een op zichzelf onschuldig kinderfeest aan, zodat het allemaal wat meer bij de huidige tijdsgeest past.
Dit groepje schreeuwers vindt de gemiddelde Nederlander sowieso racistisch. Die gedachtegang is echt niet weg als dit kinderfeest wordt aangepast.
 
Laatst bewerkt:

gevegt

Well-known member
Het komt jou schijnbaar niet uit om het erover te hebben, dat is heel wat anders dan dat het niet relevant voor deze discussie is. Zwarte piet maakt juist onderdeel van die grotere discussie. Het aanpassen van dit figuur lost de kern van het probleem en de verharde situatie tussen verschillende kampen niet op.

Als je de discussie breder wil maken, prima.
De kern van de discussie is of iets racistisch is, of niet. Dat de partijen zo ver uit elkaar staan geeft mijns inzien blijk aan onbegrip van beide kanten. Er wordt te weinig geluisterd en te veel gepraat.
 

Pascallovic

Well-known member
Als je de discussie breder wil maken, prima.
De kern van de discussie is of iets racistisch is, of niet. Dat de partijen zo ver uit elkaar staan geeft mijns inzien blijk aan onbegrip van beide kanten. Er wordt te weinig geluisterd en te veel gepraat.
Er wordt absoluut te weinig geluisterd en te veel gepraat. Van 2 kanten komt er geen dialoog op gang, mede omdat er van 2 kanten niet tactisch gecommuniceerd kan worden. Laat staan dat er begrip is voor de standpunten van beiden partijen. Wij zijn in Nederland van het compromis, terwijl een deel van die groep zegt dat op het gebied van racisme je niet bij een compromis kan uitkomen. Voor dat laatste valt iets te zeggen natuurlijk, maar het maakt een oplossing lastig.
 

gevegt

Well-known member
Er wordt absoluut te weinig geluisterd en te veel gepraat. Van 2 kanten komt er geen dialoog op gang, mede omdat er van 2 kanten niet tactisch gecommuniceerd kan worden. Laat staan dat er begrip is voor de standpunten van beiden partijen. Wij zijn in Nederland van het compromis, terwijl een deel van die groep zegt dat zij op het gebied van racisme je niet bij een compromis kan uitkomen. Voor dat laatste valt iets te zeggen natuurlijk, maar het maakt een oplossing lastig.

Dat ben ik helemaal met je eens. Internet heeft hier ook een slechte invloed op en de msm die twitter en andere zooi veel te belangrijk maakt.
 

JMD

Well-known member
Jep, geheel met de man eens.

Nee, dat ben je niet, want Han van der Horst (historicus) heeft zelf al meerdere malen aangegeven dat Zwarte Piet geen racisme is.
Hij vindt wel dat je zwarte piet best kunt aanpassen (vooral ook omdat dat door de jaren heen al vaker gebeurd is).
 
Bovenaan