Piet, zwart of niet?

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het gaat dan ook niet om zwarte piet. Of denk je echt dat die activisten lekker achterover gaan leunen met hun uitkering zodra piet verdwijnt? Natuurlijk niet. Dan gaan ze wel achter Kinderen Voor Kinderen of Telekids of andere wit facistische tv aan.

Nee, deze figuren niet. Maar het zijn twee losstaande zaken. Deze man en z'n vriendjes een podium geven is ridicuul. Maar dat betekent niet dat het aanpassen van Zwarte Piet met voortschrijdend inzicht een heel slecht idee is.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Juist het forceren wat die lui doen, staat me geweldig tegen. Zwarte Piet is al decennia aan veranderingen onderhevig en dat is maar goed ook. Ze werken de verandering eerder tegen dan dat hij verdwijnt, maar ik heb het gevoel dat ze dat geen ene moer kan schelen.

Precies dit.
 

gevegt

Well-known member
Mocht er trouwens tijdens de intocht in Dalfsen iets te zien zijn van beide extreme kanten, haal ik de krant. Op zeker.
 

Mario

Well-known member
Die droeftoeter van de grauwe eeuw is vandaag opgepakt bij de rechtbank van Haarlem waar ze een zaak hadden aangespannen om de nationale intocht van Sinterklaas te verbieden. Meneer schijnt nog al wat bedreigingen via internet te hebben geuit.
 

JMD

Well-known member
Juist het forceren wat die lui doen, staat me geweldig tegen. Zwarte Piet is al decennia aan veranderingen onderhevig en dat is maar goed ook. Ze werken de verandering eerder tegen dan dat hij verdwijnt, maar ik heb het gevoel dat ze dat geen ene moer kan schelen.

Klopt inderdaad. Ik weet uit mijn jeugd (jaren 80) nog dat Zwarte Piet fel rood gestifte lippen had, grote gouden oorbellen in en, met een Surinaams accent praatte en speelde dat hij dom was. Al deze dingen zijn idd verdwenen (gelukkig).
 

gevegt

Well-known member
Die droeftoeter van de grauwe eeuw is vandaag opgepakt bij de rechtbank van Haarlem waar ze een zaak hadden aangespannen om de nationale intocht van Sinterklaas te verbieden. Meneer schijnt nog al wat bedreigingen via internet te hebben geuit.
Jamel heeft er kijk op.
 

Pascallovic

Well-known member
Het gaat dan ook niet om zwarte piet. Of denk je echt dat die activisten lekker achterover gaan leunen met hun uitkering zodra piet verdwijnt? Natuurlijk niet. Dan gaan ze wel achter Kinderen Voor Kinderen of Telekids of andere wit facistische tv aan.
Precies. Zwarte piet is slechts een onderdeel en daarna gaan ze gewoon verder met iets anders. Zo is men denk ik begonnen bij de negerzoen. Daar hebben ze hun zin gekregen. Ondertussen zijn ze verder gegaan naar zwarte piet, moet de gouden koets anders, moet bijvoorbeeld de Coentunnel een andere naam krijgen, etc. Dan laat ik de gekken die zich afvragen waarom Sinterklaas geen vrouw is nog achterwege.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Precies. Zwarte piet is slechts een onderdeel en daarna gaan ze gewoon verder met iets anders. Zo is men denk ik begonnen bij de negerzoen. Daar hebben ze hun zin gekregen. Ondertussen zijn ze verder gegaan naar zwarte piet, moet de gouden koets anders, moet bijvoorbeeld de Coentunnel een andere naam krijgen, etc. Dan laat ik de gekken die zich afvragen waarom Sinterklaas geen vrouw is nog achterwege.

Ze begonnen ook alweer over dat de rechterlijke macht iets is uit de koloniale tijd. Helemaal van het padje af.
 

Hankie

Well-known member
En ook de Bataviawerf in Lelystad ging met de actievoerders in gesprek. Directeur Hans Maris kreeg in mei een mail over de aankondiging van de jaarlijkse VOC-dag op zijn werf. ,,Hun boodschap was: die dag mag niet doorgaan, anders komen we verhaal halen'', zegt Maris. ,,Ik zei: kom eens langs, dan leg ik uit wat we doen. Maar dat weigerden ze. Ze wilden niet in de buurt van die nare VOC-sfeer komen.''

Maris besloot dan maar op een andere locatie af te spreken. Daar ontmoette hij twee actievoerders, onder wie Van Zeijl. ,,Ze hadden best wat punten waar ik over wil nadenken, we hebben ook een vervolgafspraak gemaakt. Maar het is allemaal zo militant. Ik kreeg te horen dat ik aan 'white privilege' deed, omdat het management blank was. Ik zei: zullen we even over de werf lopen, om te kijken wie hier werken? Maar dat hoefde dan weer niet.''

Wat een faalhaas ben je dan zeg
 

Janssen

Well-known member
Zolang ze aandacht krijgen gaat het ook niet stoppen. Wat is er mis met aangifte doen en verder negeren?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die types erkennen de rechter niet, want onderdeel van het koloniale systeem. Vervolgens wel een rechtszaak aanspannen.
 

JMD

Well-known member
Die types erkennen de rechter niet, want onderdeel van het koloniale systeem. Vervolgens wel een rechtszaak aanspannen.

Ik ben in principe heel erg tegen opmerkingen als 'als het je hier niet bevalt dan ga je toch naar een ander land', maar bij dit soort sneuneuzen wil ik die opmerking eigenlijk toch wel gebruiken...
 
Bovenaan