Opmerkelijk voetbalnieuws

erka

Well-known member
Nou is Noorwegen wel een van de grootste jojo-competities.

Van de huidige ploegen speelt alleen Rosenborg al een tijdje daar (1979), alle andere zijn pas na 2000 gepromoveerd. Vergelijk dat eens met de meeste andere Europese competities. Brann speelde er ook nog maar sinds 2016 (daarvoor natuurlijk wel heel lang)
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Batigoal

Well-known member
Nou is Noorwegen wel een van de grootste jojo-competities.

Van de huidige ploegen speelt alleen Rosenborg al een tijdje daar (1979), alle andere zijn pas na 2000 gepromoveerd. Vergelijk dat eens met de meeste andere Europese competities. Brann speelde er ook nog maar sinds 2016 (daarvoor natuurlijk wel heel lang)
Sterker nog; Bodø/Glimt wat nu in korte tijd de beste club van het land is geworden en voor het 2e keer op rij kampioen is, speelde in 2017 nog op het 2e niveau.
 

erka

Well-known member
Sterker nog; Bodø/Glimt wat nu in korte tijd de beste club van het land is geworden en voor het 2e keer op rij kampioen is, speelde in 2017 nog op het 2e niveau.

Ik heb wel eens gemeld hier dat ik een Excelbestand aan het maken ben van alle clubs die ooit in Europa op hoog niveau hebben gespeeld. Hoog niveau is alle nationale leagues die uit 1 competitie bestaan (dus bv. Eredivisie, Eerste Divisie, 1e, 2e Bundesliga, 3e Liga, enz. + het hoogste regionale niveau (zoals in Duitsland bv. de Regionalliga) Het is een soort monnikenwerk waar ik met tussenpozen af en toe een uurtje mee bezig ben.

Maar als je daar al een tijd consequent aan werkt krijg (na inmiddels ca. 2 jaar) je best een mooi overzicht. Inmiddels heb ik het vanaf 1888/89 tot 1977/78 af. Lastigste is hoe om te gaan met fusies/naamswijzigingen etc. Ik probeer dan zoveel mogelijk niet de purist uit te hangen maar de belangrijkste voorganger van de nieuwe club te behouden.
 

Batigoal

Well-known member
Leuke klus @erka! Zo heb ik een (nog incomplete) lijst met alle buitenlandse voetballers in het Nederlandse profvoetbal, gerangschikt per land.
Veel 'plezier' beleefd aan Roemenië zeker?
Haha, dat was ook de eerste waaraan ik dacht. Lekker met al die dubbele clubs omdat vroegere licenties worden teruggekocht of opgeëist via rechtzaken.

Oekraïne heeft sinds de nasleep van de Krim ook wel aardige gevallen. Zo zijn er nu minimaal 3 varianten van Metalist Kharkiv.
 

erka

Well-known member
Roemenië valt mee hoor, tot nu toe. Er zijn inderdaad veel naamsveranderingen maar de club is altijd vrij gemakkelijk te herleiden. Sovjetunie was aardig ingewikkeld in de jaren 50-60 met alle Traktoren, Dinamos, Spartaks, Mashinostroitels, Burevestniks enz. Want die wisselden ook wel eens als het communistisch regime het niet beviel. Maar ik vind het leuk om te doen omdat je veel leert over clubs (aangezien je regelmatig moet googlen op de onderlinge samenhang). En vanaf eind jaren 60 is het overal in Europa behoorlijk stabiel. Ik verwacht vanaf 1992 weer een hoop gepuzzel.

Ook heb ik voor bepaalde landen heel aardige websites ontdekt waar alles super overzichtelijk bij elkaar is gebracht, maar er zijn ook dramalanden waar geen andere bron is dan Wikipedia of RSSSF.
 

erka

Well-known member
Paar Screenshotjes
L = niveau (waarbij 9=niet), Year = jaar sinds de club op dat niveau speelt (zo zie je Dinamo Moskou, Dinamo Kiev, Dinamo Tiblisi op het hoogste niveau in de Sovjetunie sinds 1936. 1 t/m 10 is aantal keer kampioen enz. 49-78 is de laatste 30 jaar (daarvoor kolommen verborgen). L1 t/m L3 en T1 t/m T3 zijn hulpkolommetjes voor mij.
Geen kleur betekent hoogste niveau. Paars is tweede niveau en Oranje 3e niveau. Cursief betekent dat dat het niveau is met meerdere speelklassen en recht heeft maar 1 speelklasse.

Yup, beetje gestoord maar ach, daar lopen er hier meer van :D

1639679058813.png

1639679424171.png
 

Batigoal

Well-known member
Voormalig wonderkind Robinho (37) heeft in Italië een definitieve celstraf van 9 jaar gekregen voor het meedoen aan een groepsverkrachting van een destijds 14-jarig meisje. Maar Brazilië levert geen veroordeelde Brazilianen uit aan andere landen, dus het is de vraag of hij ooit daadwerkelijk daarvoor naar de gevangenis gaat.
 

Bonehead

Well-known member
Pietertje doet ook motivatiespeeches. En het helpt. Het werd gisteren 0-3.

 
Bovenaan