Olympische allerlei

JMD

Well-known member
Ze moeten wat van die lange afstanden schrappen. De 800 vrij voor mannen en 1500 vrij voor vrouwen zijn echt totaal oninteressant. Voorheen had je alleen de 1500 vrij voor mannen en 800 voor vrouwen en dat is eigenlijk wel genoeg voor als je naar het groeien van gras wil kijken.
Tsja, het is inderdaad niet echt flitsend en interessant, naar dat kan je ook zeggen van de 10k of marathon bij de atletiek (op de laatste paar minuten na). En je moet juist niet alleen sprinters de kans geven op medailles maar ook de mensen van de lange adem

JMD

Well-known member
Strand roeien is idd slecht vertaald, kwam de term wel ergens tegen.
Overigens beginnen en eindigen ze wel op het strand met dat onderdeel:)

JMD

Well-known member
Al met al wel positieve veranderingen als je het mij vraagt.
O zeker, vind ik ook, alleen waar ligt zo meteen de grens? Bij 400 evenementen?

En idd, wat Friesland zegt, dan kunnen we nog wel wat schaatsevenementen bij. Nou is men volgens mij al bezig om ook teamsprint Olympisch te krijgen.

Friesland

Well-known member
O zeker, vind ik ook, alleen waar ligt zo meteen de grens? Bij 400 evenementen?
Wat ik mij afvraag is hoe je dat ooit in 16 dagen propt zonder de sporters tekort te doen. Het zou beter zijn om de spelen uit te breiden naar 23 dagen.

En idd, wat Friesland zegt, dan kunnen we nog wel wat schaatsevenementen bij. Nou is men volgens mij al bezig om ook teamsprint Olympisch te krijgen.
Ja, in 2022 was de teamsprint nog een "circusnummer" met als dieptepunt dat er geen bronzen medaille kon worden uitgereikt bij de VCK omdat er teveel teams waren gediskwalificeerd. Drie jaar later is het in aanzien gestegen en zou het wellicht in 2030 Olympisch kunnen worden.

De estafette is er nog lang niet. Er zal hier vooral nagedacht moeten worden wat de meest logische plek is om te wisselen, en dat lijkt mij niet vlak na de bocht, zoals dat nu het geval is. De schaatser vliegen daar de bocht uit en moeten vervolgens twee wachtende schaatsers van andere teams omzeilen voordat ze bij hun ploeggenoot kunnen komen.

erka

Well-known member
Wat ik mij afvraag is hoe je dat ooit in 16 dagen propt zonder de sporters tekort te doen. Het zou beter zijn om de spelen uit te breiden naar 23 dagen.

Ook eens, Zomerspelen naar 3 weken zou beter zijn. Winterspelen wel op 2 weken houden, maar daarvoor is een drukker programma nodig. Ik neem altijd vrij voor elke Spelen maar op de Winterspelen kun je rustig een boodschap of dutje doen op sommige momenten van de dag.

• Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Wat ik mij afvraag is hoe je dat ooit in 16 dagen propt zonder de sporters tekort te doen.
Niet. Maar langer kunnen de Spelen volgens mij ook niet worden volgens het Olympic Charter. Ook om de aandacht vast te houden (en natuurlijk de drukte in de Olympische stad wat binnen de perken te houden). Ook wordt het dan ook steeds lastiger om alle sporters in de stad te houden, als jij dan op dag 3 ofzo klaar bent dan ga je echt niet 3 weken blijven. Dus krijg je steeds minder sporters bij het slotfeest
Dus de grens lijkt eigenlijk wel bereikt.

De estafette is er nog lang niet. Er zal hier vooral nagedacht moeten worden wat de meest logische plek is om te wisselen, en dat lijkt mij niet vlak na de bocht, zoals dat nu het geval is. De schaatser vliegen daar de bocht uit en moeten vervolgens twee wachtende schaatsers van andere teams omzeilen voordat ze bij hun ploeggenoot kunnen komen.
Zeker gezien het feit dat het IOC steeds meer gemengde nummers wil zou dit wel hét nummer met de meeste olympische potentie zijn.

Een klassement (allround/sprint) toevoegen lijkt me ook mooi, maar dan wordt het echt lastig alles in 16 dagen af te werken... Plus dat je geen extra schaatsers kan laten deelnemen, dus dan wordt het echt een crime qua selectie.

JMD

Well-known member
Ook eens, Zomerspelen naar 3 weken zou beter zijn. Winterspelen wel op 2 weken houden, maar daarvoor is een drukker programma nodig. Ik neem altijd vrij voor elke Spelen maar op de Winterspelen kun je rustig een boodschap of dutje doen op sommige momenten van de dag.
Klopt. Tm 1984 waren de Winterspelen zelfs nog maar 11 dagen, vanaf 1988 werd dat 15 dagen (plus 1 dag met de openingsceremonie) zodat de Amerikaanse en Canadese TV (was in Calgary toen) 3 weekenden had. Er waren toen maar iets van 45 onderdelen in 16 dagen... (want sinds 2002 wordt er nu op 16 dagen gesport) Toen was er echt helemaal niks. Nu met iets meer dan 100 evenementen is het al iets dikker gezaaid maar nog steeds niet heel veel.

Bovenaan