Waarbij aangetekend dat het geen eigen spelers zijn en je er dus financieel niets wijzer van wordt.
Manchester City en NAC hebben afspraken gemaakt over (extra) vergoedingen, mocht een speler (door)verkocht worden. Hoe de deal precies in elkaar weet alleen de NAC-directie. Het is zeer vermakelijk om alle percentages en constructies op NAC-supporters sites te lezen en met elkaar te vergelijken. Iedereen lijkt het zeker te weten en roept allerlei getallen. Manchester City is geen Sinterklaas, dus NAC zal er niet mega-rijk van worden, maar ??n tot twee ton per verkochte speler lijkt me zeker een redelijke afspraak (de standaard opleidingsvergoeding bij een transfer van een 20-jarige speler die ??n jaar bij een club heeft gespeeld is 0,5% van het totale transferbedrag: Bij Angelino zou het dan gaan om 0,5% maal 5 mln = 250.000 euro, maar City zal wel ergens een maximumbedrag hebben opgenomen, vandaar mijn aanname van 1 tot 2 ton).
Daarnaast betaalt NAC gedurende het jaar dat de Man City speler voor NAC speelt alleen huisvesting en een lease-auto (als die jonkies al een rijbewijs hebben...) en dat bespaart toch ook al gauw een ton aan salaris.
NAC zal met de City spelers inderdaad nooit een financi?le klapper gaan maken, maar het uitgespaarde salaris en de opleidingsvergoeding bij verkoop zorgen er wel voor dat NAC - met (hele) kleine stapjes - financieel gezonder kan worden, waardoor er hopelijk steeds meer 'eigen' spelers en minder huurlingen gehaald kunnen worden.
En sportief worden we er sowieso wijzer van: ik heb afgelopen jaar kunnen genieten van Manu Garcia, Angelino en Ambrose in het Rat Verleghstadion.
Voor de situatie waarin NAC nu zit is het een prima deal, voor de toekomst hoop ik dat we minder afhankelijk worden van Man City.