Maar om kort te zijn. NAC heeft in de statuten vast liggen dat het niet kan worden overgenomen door personen of bedrijven die handelen namens andere clubs in binnen of buitenland. Dus dit verhaal kan naar het land der fabelen.
Maar toch. Een beetje jurist verzint zo een constructie, waardoor een overname w?l kan.
De invloed van City bij NAC is duidelijk merkbaar en er zijn genoeg aandeelhouders die willen verkopen.
Ik heb gemengde gevoelens over de samenwerking met City.
Buiten het feit dat je met huur/leenspelers geen team kan bouwen en geen kapitaal opbouwt, hebben we met Barker, Smith-Brown en Faupala spelers gekregen, die niet beter waren dan onze eigen jeugd, maar gezien de hoeveelheid speelminuten lijken er toch garanties over speeltijd te zijn gegeven. Ik kijk liever naar 'eigen' spelers die er geen k*t van kunnen dan naar jeugdspelers van City die er niets van kunnen. Op kamers gaan, leer je maar ergens anders. Niet in Breda.
Pas in de winterstop hebben we met Garcia en Horsfield er spelers bijgekregen die onomstreden basisspelers zijn. En zeker een Garcia voegt wat toe en hadden we nu al nooit kunnen betalen. Vorig jaar kwam ?nal ook pas halverwege.
En City heeft geld gegeven om het trainingscomplex te verbeteren, dus het is niet alleen negatief wat ze doen.
Waar mijn twijfels vooral zitten is wat City echt wil. Ik krijg steeds meer de indruk dat zij het prima vinden als NAC in de Eerste Divisie blijft, zodat zij spelers als Barker en Smith-Brown kunnen uittesten.
En dat ze Twente gebruiken om de categorie spelers daarboven (o.a. ?nal) zich verder te laten ontwikkelen in de Eredivisie.
Ze willen NAC dus wel een beetje helpen, maar ook weer niet te veel. En we maken ons bij NAC, door de financi?le situatie, teveel afhankelijk van City, wat ten koste gaat van onze eigen identiteit:
Als ik op de tribune drink en k*t roep, dan wil ik wel het gevoel hebben dat de oorzaak van het slechte spel komt door ons eigen incompetente bestuur en technische staf. Ik heb geen zin om k*t te roepen, omdat ze in Manchester de verkeerde spelers voor ons hebben geselecteerd. Eigen bestuur en directie kan je nog aanspreken op falen. Manchester City aanspreken wordt al een stuk lastiger. Baas in eigen huis!