Batigoal
Well-known member
New York City FC is afgelopen weekend voor het eerst in de clubhistorie algeheel kampioen geworden in Amerika. Zij wonnen verrassend de MLS Cup na strafschoppen tegen Portland Timbers, de club met misschien wel het sfeervolste (Europees-achtige) publiek van de MLS. Sean Johnson, de keeper die als langste lid van de selectie het boegbeeld van de ploeg is, bleek in de MLS Playoffs meermalen een echte penaltykiller te zijn. In de finale hield Johnson er ook 2 uit zijn doel. Samen met de zeer talentvolle, maar soms verhitte Zuid-Amerikanen voorin, gingen ze sterk door de playoffs. In de halve finale van de Eastern Conference zorgden ze al voor een daverende verrassing door de veruit beste ploeg tijdens het reguliere seizoen, New England (wat daarmee de Supporters Shield won: de prijs voor de meeste punten tijdens het seizoen), uit te schakelen. Eveneens na penalties en eveneens met Johnson als held. Topscorer van de ploeg was Valentín Castellanos, de Argentijnse spits over wie ik het afgelopen zomer nog met @Jamel had. NYCFC heeft dus eindelijk het grote succes te pakken dat ze sinds hun aantreden in de MLS in 2015 nastreven.
Moet zeggen dat ik het reguliere seizoen alleen in het begin gevolgd heb, daarna vanaf de zomer eigenlijk niet meer. Maar ESPN gaf leuk en ruim aandacht aan de playoffs, dus toen heb ik het weer opgepakt.
Zoals dat nieuwe teams betaamt presteerde Austin FC niet zo best in hun eerste seizoen met een 24e plaats overall. Komend seizoen komt Charlotte FC erbij. Die stad wilde al een hele poos toetreden tot de MLS en nu is het eindelijk zover. Het is de eerste club uit North Carolina en daarmee de volgende club uit de overvolle East Coast.