Ik had wel te doen met hem. En ik ben het met Abu eens dat het veel te ver gaat om hem te cancellen. Me Too is een super belangrijke beweging, wat gaat over vrouwen die aangerand of zelfs verkracht zijn, waarbij het slachtoffer niet wordt geloofd en/of de dader vrijuit is gegaan. Over mannen op bepaalde machtsposities die van die positie misbruik maken en vrouwen dwingen tot seksuele handelingen. Nou ja goed, we weten het allemaal wel.
Tom Egbers is een flirt, zoals hij zelf ook al zegt. Maar volgens mij wel een oprecht mens. En zoals ik het hoor was die relatie met die jonge vrouw een gelijkwaardige relatie. En eentje met wederzijdse goedkeuring, uiteindelijk gestopt door Egbers zelf. Dat hij, nadat het stuk is gelopen en die vrouw ver buiten haar boekje is gegaan, haar nog niet 'de as van het kwaad' in het bijzijn van collega's had moeten noemen, dat is evident. Dat vindt hij zelf ook. Maar dat vind ik geen enkele reden om hem publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Dat is iets waar je intern over praat en dat is volgens mij ook gebeurd.
Hoe dan ook is het voor 95% een privé aangelegenheid waar wij helemaal geen fuck mee te maken hebben, eigenlijk. Niet oké dat Tom Egbers op deze manier in hetzelfde hoekje wordt geplaatst als zo'n Jeroen Rietbergen. Of, nog erger: zo'n monster als Jeffrey Epstein. Want dat is wel wat er gebeurt als je alles onder dezelfde categorie, in dit geval 'Me Too' plaatst. Beeldvorming gaat rapper dan je denkt. En Tom Egbers zal weliswaar niet vervolgd worden, de kans dat hij zijn levenswerk kan afmaken lijkt me vrij klein. Voor een grote groep mensen zal hij nu niet de man zijn die 40 jaar lang fantastische programma's heeft gemaakt, maar de man die 'structureel grensoverschrijdend gedrag' heeft vertoond. Dat vind ik, op z'n zachtst gezegd, erg oneerlijk.