Ligue 1

Batigoal

Well-known member
Lamela gaat ook naar Marseille hoorde ik.

Dat is niet helemaal op tijd rondgekomen geloof ik. Wel komen De Ceglie en Isla van Juventus op huurbasis over. Op zich geen verkeerde krachten, maar ook weer spelers die je volgend seizoen kwijt bent. Voor een topclub spelen er nu wel erg veel gehuurde spelers.

De eindstand na de transferperiode:

Vertrokken:
Ayew (Swansea), Morel (Lyon), Kadir (Betis), Khalifa (Club Africain), Gignac (Tigres), Payet (West Ham), Imbula (FC Porto), Samba (Nancy), Fabri (Bourg-P?ronnas), Fanni (Al-Arabi), Abergel (Ajaccio), Thauvin (Newcastle), Sougou (Sheff Wed), Alo? (Valenciennes), Lemina (Juventus), Doria (Granada)

Gekomen:
Nkoudou (Nantes), Pel? (Sochaux), Rekik (Man City), Ocampos (Monaco), Sarr (Metz), Diarra (Lok Moskou), Diaby (Arsenal), Zambo (Brest), Cabella (Newcastle), Lucas Silva (Real Madrid), Haugan (Molde), Rolando (FC Porto), De Ceglie (Juventus), Isla (Juventus)

Gigantische lijst transfers zo. Probeer daar maar eens een fatsoenlijk team van te maken.
 

Kielse Rat

Well-known member
PSG kan toch punten verliezen. Vanavond gaven ze 10 man van Bordeaux verrassend nog de voorsprong weg. Al lijkt het vrij vroeg in het seizoen al duidelijk dat PSG weinig tegenstand zal krijgen dit seizoen...
 

erka

Well-known member
Zit net even Nantes-Rennes (leuke derby) te kijken op Eurosport2, maar wat een armoedig voetbal is dat zeg. Frans voetbal is ook niet alles meer.

Belachelijk slechte scheids ook. Krijgt er eentje rood bij wat niet eens een overtreding is :D
 
Laatst bewerkt:

Maasveld

Well-known member
Zit net even Nantes-Rennes (leuke derby) te kijken op Eurosport2, maar wat een armoedig voetbal is dat zeg. Frans voetbal is ook niet alles meer.

Belachelijk slechte scheids ook. Krijgt er eentje rood bij wat niet eens een overtreding is :D
Haha wat een sukkel die Sigthorsson.
 

Batigoal

Well-known member
Rekik heeft een puntje voor Marseille bezorgd in de topper tegen Lyon. Het duel werd helaas ontsierd door boze Marseille-fans die de hele inboedel en drankvoorraad van de stad op het veld gooiden richting Mathieu Valbuena. Die was in het verleden jarenlang speler van Marseille, maar verkoos afgelopen zomer na zijn mislukte Russische avontuur Lyon boven een terugkeer. Het duel eindigde in 1-1 en dat is geen verkeerd resultaat.
 

Batigoal

Well-known member
Alle concurrenten van PSG verspillen punten dit weekend, dus die hebben nu al een lekker gaatje geslagen. PSG won zelf dik bij Nantes.
 

Makanaky

Well-known member
Dan kan deze competitie dus ook schriftelijk worden afgedaan, aangezien OM en OL kwistig blijven morsen en alreeds op resp. 8 en 12 punten staan.
 

Batigoal

Well-known member
Op Eurosport werd de topper Monaco-Lyon uitgezonden. Beetje gezapig potje waarin beide ploegen aan elkaar gewaagd waren. Monaco wist op voorsprong te komen waarna Lyon de weg kwijt was. Monaco verzuimde echter het duel in het slot te gooien, met een rode kaart en een tegentreffer vlak voor tijd tot gevolg. Gelijkspel dus uiteindelijk.

Marseille is op dit moment punten aan het verspelen tegen Lorient.
 

Batigoal

Well-known member
Ik heb beelden gezien van de laatste 2 duels van Bordeaux en hoewel de ploeg dit seizoen tegenvalt, de wedstrijd tegen Montpellier was ook niet best dit weekend (0-0), vallen me een paar spelers op die ik niet kende. Verdediger Pablo is een sterke Braziliaan die na o.a. Jussi?, Mariano, Fernando en Wendel een volgende schot in de roos is van de scouting in dat land.

Enzo Crivelli is een wat ouder talent (20 jaar) die sinds dit seizoen in het eerste speelt en vooral in de Europa League speeltijd krijgt. Fysiek sterke spits met kopkracht, ik ben benieuwd of hij zo relatief laat nog stappen kan zetten.
Sowieso krijgen jonge spelers voorin de laatste weken kansen gezien het gebrek aan scorend vermogen bij Bordeaux. Meest in het oog springende voorbeeld is Adam Ounas die de voorbij 2 duels in de basis startte. Achttien jaar slechts en vlug als water.

Voor al deze jonge spelers is het te hopen dat trainer Willy Sagnol nog mag blijven zitten voorlopig.
 

Batigoal

Well-known member
Het contract van Zlatan Ibrahimovic loopt na dit seizoen af bij Paris Saint-Germain, maar zijn zaakwaarnemer Mino Raiola heeft alvast een opvolger aangeboden bij de club, uiteraard uit zijn eigen stal. Volgens hem kan Romelu Lukaku de rol van Zlatan prima op zich nemen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ligue 1

Lijkt mij een prima keuze, maar waarom introduceert hij Kishna niet?
 
Laatst bewerkt:

Kielse Rat

Well-known member
Zou een mooie transfer zijn voor Lukaku. Al is Ibrahimovic doen vergeten wel een heel zware taak. Ik heb ook wel het gevoel met Lukaku dat hij ook meer een spits is voor het Engels voetbal.
 

Batigoal

Well-known member
Olympique Marseille begint steeds beter te draaien. Tegen Monaco werd afgelopen weekend nog spectaculair met 3-3 gelijkgespeeld en gisteravond tegen Rennes werd er knap een uitwedstrijd gewonnen. Met het op papier eenvoudige programma deze maand kan er best eens een vervolg worden gegeven aan de huidige mooie serie. Het risico is dat de uitblinkende spelmaker R?my Cabella (gehuurd) wordt teruggehaald door het tobbende Newcastle en spits Mitchy Batshuayi is wel zo goed bezig dat hij zelfs bij de absolute topclubs wordt genoemd. Hopelijk maken deze twee het seizoen af in Zuid-Frankrijk.
 

Forza AZ

Well-known member
Loting 9e ronde Coupe de France (1e ronde waaraan Ligue 1 clubs meedoen):

OGC Nice - Stade Rennais FC
SM Caen - Olympique de Marseille
FC Lorient - Tours (2)
Sedan (3) - SC Bastia
Chambly (3) - Stade de Reims
Fr?jus Saint Rapha?l (3) - FC Girondins de Bordeaux
Dunkerkque (3) - Troyes AC
Sannois Saint Gratien (4) - Toulouse FC
Wasquehal (4) - Paris Saint Germain FC
AC Amiens (4) - Lille OSC
Raon l'?tape (5) - AS Saint ?tienne
RC Besan?on (5) - Angers SCO
Limoges (5) - Olympique Lyonnais
?pernay (5) - Montpellier HSC
Le Blanc Mesnil (6) - FC Nantes
Chantilly (6) - EA Guingamp
Saint Jean Beaulieu (7) - AS Monaco
Gaz?lec Ajaccio - Sainte Marienne (R?union)
Mulhouse (4) - Bourg P?ronnas (2)
Moulins (4) - Chamois Niortais (2)
Annecy (5) - ?vian TG (2)
Granville (5) - Laval (2)
Sarreguemines (5) - Valenciennes (2)
Pagny sur Moselle (5) - Sochaux (2)
Volvic (6) - AC Ajaccio (2)
Avranches (3) - Saint Malo (4)
Saint Omer (6) - Boulogne (3)
Villefranche (4) - Sarre Union (4)
Concarneau (4) - TA Rennes (5)
Mantes (4) - Saint Brieuc (5)
Muret (6) - Tr?lissac (4)
Toulouse Rod?o (6) - Mont de Marsan (4)
 

Batigoal

Well-known member
Indrukwekkende overwinning gisteren van Paris Saint-Germain op Olympique Lyon: 5-1. De overmacht van de Parijzenaars is schrijnend. Daaronder is het zoals vanouds w?l spannend: Marseille verspeelt onnodig punten tegen laagvlieger Gaz?lec Ajaccio, waardoor ze terrein verliezen na de sterke reeks van de laatste weken. Verrassende nummer 2 vooralsnog is promovendus Angers, al staat Monaco sinds dit weekend wel op gelijke hoogte.
 

ALenstra

Well-known member
Loting 9e ronde Coupe de France (1e ronde waaraan Ligue 1 clubs meedoen):
In de FourFourTwo stond een mooi artikel in over het Franse bekertoernooi. Er schijnen 6163 clubs aan mee te doen. Ook clubs in de overzeese Franse kolonieen doen mee. Dat levert vaak hele verre uitwedstrijden op. Record is de ongeveer 16.500 km die Hienghene Sport uit Nieuw Caledonie moest afleggen voor een uitwedstrijd tegen Epernay in Noord Frankrijk. Goede tweede is de 15.500 km tussen GSI Pontivy uit Bretagne en AS Pirae uit Tahiti. Manager Herv? Brouard van GSI Pontivy legde FourFourTwo uit hoe de reis ging: met de bus naar de luchthaven, daarna vliegtuig naar Los Angeles om daar over te stapen op een vliegtuig naar Tahiti. De club vertrok een week voor de wedstrijd al. Over de kosten hoefde men zich geen zorgen te maken: de Franse voetbalbond betaalt de reiskosten. Pontivy won met 6-5 in een aantrekkelijke wedstrijd.
 

Forza AZ

Well-known member
Ook clubs in de overzeese Franse kolonieen doen mee.
Die gebieden hebben inderdaad een eigen voorronde, waarna per gebied 1 (Nieuw Caledoni?, Tahiti, Mayotte) of 2 (Frans Guyana, Martinique, R?union, Guadeloupe (+ Saint Martin)) teams instromen in de 7e ronde. Volgens mij kunnen die clubs daarin niet tegen elkaar loten, en kunnen Franse clubs alleen op vrijwillige basis tegen die clubs loten.
 

Joost

Well-known member
In de FourFourTwo stond een mooi artikel in over het Franse bekertoernooi. Er schijnen 6163 clubs aan mee te doen. Ook clubs in de overzeese Franse kolonieen doen mee. Dat levert vaak hele verre uitwedstrijden op. Record is de ongeveer 16.500 km die Hienghene Sport uit Nieuw Caledonie moest afleggen voor een uitwedstrijd tegen Epernay in Noord Frankrijk. Goede tweede is de 15.500 km tussen GSI Pontivy uit Bretagne en AS Pirae uit Tahiti. Manager Herv? Brouard van GSI Pontivy legde FourFourTwo uit hoe de reis ging: met de bus naar de luchthaven, daarna vliegtuig naar Los Angeles om daar over te stapen op een vliegtuig naar Tahiti. De club vertrok een week voor de wedstrijd al. Over de kosten hoefde men zich geen zorgen te maken: de Franse voetbalbond betaalt de reiskosten. Pontivy won met 6-5 in een aantrekkelijke wedstrijd.

Dat heb ik ook uitgevonden toen ik een wedstrijdje zocht om te bezoeken tijdens onze vakantie in Frankrijk. Ik dacht eerst dat ik het helemaal fout las :)

De eerste rondes zijn volledig regionaal en echt een veelvoud aan clubs doet daaraan mee. Als ik me goed herinner zijn er 145 clubs die zich via die regionale voorronde plaatsen voor de 7e ronde. Daar stromen de clubs uit Ligue 2 en de 11 clubs uit overzeese gebieden in.

Alle Overzeese gebieden kunnen 1 team inschrijven. Het kan dus ook voorkomen dat een club van het vasteland die enorme reis moet maken. En kom je als club van zo'n eiland door de 7e ronde, kun je in de 8e ronde gewoon weer zo'n eind moeten reizen. In theorie zou ook Paris Saint Germain helemaal naar Nieuw Caledoni? gestuurd kunnen worden.
 

JMD

Well-known member
Ik zie nu de stand in de Ligue1. Maar mijn hemel, PSG staat 24 punten voor.

Ik dacht dat het in Duitsland erg was...
 
Bovenaan