Kronkels van links en rechts

Joost

Well-known member
Ja, in het man vrouw principe.
Ik weet niet of jij het nog aan je dochters hebt voorgelezen maar Jip & Janneke is wel echt heel gedateerd zowel in verhaal is in tekstgebruik.
In een aantal verhalen is de man/vrouw verhouding ook echt nog zoals in de jaren 50. Maar dat komt maar in een heel beperkt aantal verhaaltjes voor, andere verhaaltjes waarbij enkel de kinderen in beeld zijn hebben dat beeld natuurlijk niet.

Om ze uit de bibliotheek te halen lijkt me dan wel weer een brug te ver maar in zekere zin is het wel een 'probleem' van de babyboom generatie. Alles uit hun jeugd was fantastisch en moeten we zo houden lijkt het soms. Terwijl de maatschappij ook veranderd is.
 

zwammy

Well-known member
Wat is er mis met het principe ik bepaal zelf wat ik wel en niet aan mijn dochters voorlees? Waarom zou een politieke partij bepalen wat ik moet voorlezen. Ik heb 2 meiden, ze willen allebei een nieuwe pop. Kan wel een GI Joe of een werkbank kopen voor ze maar denk niet dat ze daar heel vrolijk van worden.
 

JMD

Well-known member
Om ze uit de bibliotheek te halen lijkt me dan wel weer een brug te ver maar in zekere zin is het wel een 'probleem' van de babyboom generatie. Alles uit hun jeugd was fantastisch en moeten we zo houden lijkt het soms. Terwijl de maatschappij ook veranderd is.
Als er 1 generatie gestreefd heeft naar rechten van de vrouw (eigen buik eerst) is het wel de babyboomgeneratie... Je kan de babyboomers best wat in de schoenen schuiven (onbeperkt stufi, grote pensioenen, vroeg met pensioen enz...), maar niet dat ze zo ouderwets qua rolverdeling waren.

En verder: wat mij betreft mag de vrouw net zoveel werken als ze wil en de man zoveel het huishouden doen als hij wil, maar dat is de zaak van een echtpaar samen. En het blijkt elke keer weer (en dat zie je bv ook bij het voorbeeld dat zwammy aanhaalt) dat vrouwen liever voor de kinderen willen zorgen dan de mannen. Als dat in goed overleg gebeurt, wat is daar mis mee? Kan je wel gaan eisen dat elke vrouw moet werken, maar volgens mij is dit een vrij land. Heb ooit een vrouwelijke collega gehad die toen ze in verwachting was van haar 2e kind besloot zich fulltime op het moederschap te richten. Als zij zich daar nou gelukkig bij voelt?
 

Marinos

Well-known member
Ja ik had gehoopt dat de emancipatie verder gevorderd zou zijn. Maar nee hoor, mijn vriendin gaat gewoon minder werken en meer thuis voor mijn dochter zorgen en ik moet gewoon 5 dagen aan de bak.
 

JMD

Well-known member
Maar dat is toch ook emancipatie? Want zij kiest er zelf voor om minder te werken...
Vroeger had zij die keus niet en was het standaard dat je als vrouw ontslagen werd als je ging trouwen. Dat was belachelijk. Nu zijn er vrouwen die kiezen om fulltime te werken en er zijn vrouwen die kiezen om minder te werken. Waarom zou dat laatste 'minder' moeten zijn?
 

Maasveld

Well-known member
Maar dat is toch ook emancipatie? Want zij kiest er zelf voor om minder te werken...
Vroeger had zij die keus niet en was het standaard dat je als vrouw ontslagen werd als je ging trouwen. Dat was belachelijk. Nu zijn er vrouwen die kiezen om fulltime te werken en er zijn vrouwen die kiezen om minder te werken. Waarom zou dat laatste 'minder' moeten zijn?
😃
 

De Wolf

Well-known member
Tegenwoordig met het thuiswerken is het niet zo probleem. Je zet een doos Lego neer, laat ze een uurtje tv kijken en zo komen ze dag wel door.
 

Marinos

Well-known member
Tegenwoordig met het thuiswerken is het niet zo probleem. Je zet een doos Lego neer, laat ze een uurtje tv kijken en zo komen ze dag wel door.
Mijn dochter is 7 weken en mijn vriendin 30 jaar. Ik heb het geprobeerd maar LEGO is geen succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Maasveld

Well-known member
Uiteraard zijn ze over de plas ook heel woke. BBC liet weten dat ze komende Kerst 'Fairytale in New York' van The Pogues niet meer ongecensureerd laten horen. De woorden Fagggot en Slut kunnen hedentendage natuurlijk echt niet meer. Faggot wordt nu Haggard, Slut wordt helemaal gecensureerd.
 

JMD

Well-known member
Uiteraard zijn ze over de plas ook heel woke. BBC liet weten dat ze komende Kerst 'Fairytale in New York' van The Pogues niet meer ongecensureerd laten horen. De woorden Fagggot en Slut kunnen hedentendage natuurlijk echt niet meer. Faggot wordt nu Haggard, Slut wordt helemaal gecensureerd.
Had het al bij buitenlands nieuws staan. Plus de reacties van The Pogues zelf...

Overigens alleen gecensureerd op BBC Radio1, want de jonge luisteraars van dat station (beetje als ons 3FM) zouden misschien beledigd kunnen zijn... Op andere zenders mag het wel.
 

Maasveld

Well-known member
Had het al bij buitenlands nieuws staan. Plus de reacties van The Pogues zelf...

Overigens alleen gecensureerd op BBC Radio1, want de jonge luisteraars van dat station (beetje als ons 3FM) zouden misschien beledigd kunnen zijn... Op andere zenders mag het wel.
Ik was eerder!
 
Bovenaan