KNVB Beker 2020-2021

de waan

Well-known member
Waarom niet gewoon zoals vorig jaar en pas loten voor de 2e voorronde als duidelijk is hoeveel clubs zich hebben geplaatst voor de groepsfases CL en EL. Dat is uiterlijk 1 oktober duidelijk en misschien al 24 september. De 2e voorronde is op 6-8 oktober.

Zo gaan ze het dus doen:
De twee periodekampioenen van de Tweede divisie in het seizoen 2019/’20, IJsselmeervogels en Katwijk, zijn automatisch geplaatst voor het hoofdtoernooi van de TOTO KNVB Beker. Daarnaast zullen er tijdens de loting twee clubs worden vrijgeloot voor de tweede kwalificatieronde en zullen er drie wedstrijden mogelijk niet worden gespeeld, afhankelijk van hoeveel clubs zich plaatsen voor de groepsfase van de UEFA Champions League of UEFA Europa League. Net als vorig seizoen geldt dat hoe meer clubs zich plaatsen voor die groepsfases, hoe meer wedstrijden er gespeeld worden in de tweede kwalificatieronde – om het deelnemersveld in balans te houden. Tijdens de loting zal aangegeven worden op welke wedstrijden dit van toepassing is.
 

Forza AZ

Well-known member
Dus eigenlijk hetzelfde systeem als vorig seizoen, alleen omdat de 2e voorronde KNVB-beker (6-8 oktober) zo snel gespeeld wordt nadat bekend is hoeveel clubs zich plaatsen voor de CL/EL-groepsfases (1 oktober, eventueel 24 september als geen clubs actief zijn in de 4e voorronde EL) loten ze de 2e voorronde niet pas na die datum, maar nu al, zodat de clubs weten waar ze aan toe zijn. En hoeven alleen vlak van te voren maximaal 3 wedstrijden geschrapt te worden, waarvan dan beide clubs verder gaan naar de 1e ronde.
 

de waan

Well-known member
Dat is sympathiek. Nu we titelkandidaat nummer 1 zijn, moeten we natuurlijk ook een uitgenaste ploeg uit de tweede divisie goed partij kunnen bieden.
 

JMD

Well-known member
Dus:
Als er 5 ploegen zich voor de groepsfase plaatsen:
1e voorronde: 60 ploegen, 30 duels
2e voorronde: 30 uit Q1 + 14 geplaatst, 2 vrijlotingen + 21 naar 1e ronde
1e ronde dan: 23 uit Q2 + 13 ere + 16 KKD + 2 2e => 54 ploegen, 27 duels
2e ronde: 27 uit 1e ronde + 5 geplaatst => 32 ploegen

Als er 2 ploegen zich voor de groepsfase plaatsen:
1e voorronde: 60 ploegen, 30 duels
2e voorronde: 30 uit Q1 + 14 geplaatst, 2 vrijlotingen + 3 duels die niet gespeeld worden (6 ploegen), 18 via een wedstrijd naar 1e ronde
1e ronde: 26 uit Q2 + 16 ere + 16 KKD + 2 2e => 60 ploegen, 30 duels
2e ronde: 30 uit 1e ronde + 2 geplaatst => 32 ploegen

Voor elke ploeg die zich meer plaatst voor Europa wordt dus 1 duel meer gespeeld in Q2.
Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen, gaat een duel in Q2 specifiek afhangen van of 1 club zich plaatst (bv het duel Noordwijk - IJsselmeervoge,s wordt niet gespeeld als PSV zich plaatst) of dat ze zeggen bij de 1e club die zich plaatst gaat NW - IJss niet door, bij de 2e club Rijnsb Boys - Quick Boys enz.
 

Unregistere

Well-known member
Ik verwacht dat ze er eerst 2 vrijloten en dan de eerste drie paringen aanmerken als potentieel te schrappen duels. En ook die volgorde, dus duel 1 heeft de grootste kans om geschrapt te worden en duel 3 de kleinste kans.

Niet specifiek koppelen aan clubs, lijkt mij onoverzichtelijk.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik verwacht dat ze er eerst 2 vrijloten en dan de eerste drie paringen aanmerken als potentieel te schrappen duels. En ook die volgorde, dus duel 1 heeft de grootste kans om geschrapt te worden en duel 3 de kleinste kans.

Niet specifiek koppelen aan clubs, lijkt mij onoverzichtelijk.
De vrijgelote teams waren vorig jaar volgens mij de laatst overgebleven balletjes, dus ik verwacht dat nu eigenlijk ook. Dus eerst gewoon 18 wedstrijden loten die zeker door gaan, dan 3 wedstrijden loten die misschien doorgaan, waarvan de laatste van die 3 als eerste geschrapt wordt. En dan de laatste 2 balletjes vrij loten.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen, gaat een duel in Q2 specifiek afhangen van of 1 club zich plaatst (bv het duel Noordwijk - IJsselmeervoge,s wordt niet gespeeld als PSV zich plaatst) of dat ze zeggen bij de 1e club die zich plaatst gaat NW - IJss niet door, bij de 2e club Rijnsb Boys - Quick Boys enz.
Het is net andersom, een wedstrijd wordt niet gespeeld als bijvoorbeeld PSV zich niet plaatst voor de de groepsfase.
En IJsselmeervogels is hier een slecht voorbeeld, want die zijn als periodekampioen al geplaatst voor de 1e ronde.
 

Unregistere

Well-known member
De vrijgelote teams waren vorig jaar volgens mij de laatst overgebleven balletjes, dus ik verwacht dat nu eigenlijk ook. Dus eerst gewoon 18 wedstrijden loten die zeker door gaan, dan 3 wedstrijden loten die misschien doorgaan, waarvan de laatste van die 3 als eerste geschrapt wordt. En dan de laatste 2 balletjes vrij loten.

Dat kan uiteraard ook. Als het maar aan het begin of juist aan het eind is.
 
Bovenaan