Maar hoeveel er per ronde geplaatst zijn hangt toch ook nog af van of het voorstel om de Europese ploegen die de groepsfase halen een vrijloting te geven doorgaat?Het hele overzicht van geplaatste clubs per ronde staat nu in de openingspost van dit topic.
Maar hoeveel er per ronde geplaatst zijn hangt toch ook nog af van of het voorstel om de Europese ploegen die de groepsfase halen een vrijloting te geven doorgaat?
Ik heb het idee dat clubs dat in de regel helemaal niet weten. Ik hoor nog weleens dat ze verrast worden als ze ineens een brief van de KNVB krijgen met een uitnodiging voor de loting.
Schema van de KNVB-beker is gewijzigd (data staan in het uitgelekte competitieschema):Dit zijn de data waarop gespeeld gaat worden:
1e voorronde: za 17/zo 18 aug
2e voorronde: di 20-do 22 aug
1e ronde: di 24-do 26 sep
2e ronde: di 29-do 31 okt
1/8e finales: di 17-do 19 dec
kwartfinales: di 21-do 23 jan
halve finales: di 3-do 5 maa
finale: zo 19 apr
Die nieuwe data gaan wel voor problemen met de verlichting zorgen. De nieuwe datum is nadat de wintertijd in is gegaan, de zon gaat op 29 oktober onder om 17:17. Dan kun je niet nog om 16:00 aftrappen.
Schema van de KNVB-beker is gewijzigd (data staan in het uitgelekte competitieschema):
1e ronde: di 29-do 31 okt
2e ronde: di 17-do 19 dec
1/8e finales: di 21-do 23 jan
kwartfinales: di 11-do 13 feb
halve finales: di 3-do 5 maa
finale: zo 19 apr
Nieuwe data van de voorrondes staan niet vermeld. Maar zou logisch zijn om de 2e voorronde eind september te doen op de oude datum van de 1e ronde.
En wanneer de 1e voorronde dan? Want daarvoor heb je ook nodig dat je weet hoeveel clubs er zich voor een groepsfase geplaatst hebben.
Voor zover ik weet worden de 1e en 2e voorronde gewoon in augustus gespeeld. Daar rekenen de amateurclubs in elk geval nog op. Kan natuurlijk wel zijn dat ze dat verplaatsen, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Aanpassingen TOTO KNVB Beker
De clubs die zich plaatsen voor de groepsfase van de Champions League of de Europa League maken komend seizoen pas in de tweede ronde hun opwachting in het TOTO KNVB Bekertoernooi. Daardoor begint het bekertoernooi later dan gebruikelijk, namelijk met een voorronde in september. “Omdat we dan pas definitief weten hoeveel clubs de groepsfase van de Europese toernooien hebben gehaald”, legt Bluyssen uit. “Het betekent ook dat er in februari een bekerronde bij komt en dat in december wordt door geloot voor de rest van het bekerseizoen. Ook deze maatregel is genomen vanuit sportief oogpunt en komt voort uit de afspraken van de veranderagenda.”
Dat hele verhaaltje is geschreven vanuit het perspectief van het betaald voetbal. Het zou me niet verbazen als die meneer Bluyssen niet eens weet dat er twee voorrondes zijn.Er staat toch echt dat het toernooi begint met een voorronde in september. Alleen wanneer dan de 2e voorronde is staat er niet. Beide in september neem ik aan, want die kun je natuurlijk ook spelen in een week met CL/EL.