KNVB-beker 2019/20

de waan

Well-known member
Ik heb het idee dat clubs dat in de regel helemaal niet weten. Ik hoor nog weleens dat ze verrast worden als ze ineens een brief van de KNVB krijgen met een uitnodiging voor de loting.
 

Forza AZ

Well-known member
De volgende clubs staan nog reserve voor plaatsing voor de KNVB-beker als een club promoveert naar de Derde Divisie via de nacompetitie:

-SVL (1), als SDO promoveert
-SC Feyenoord (H), als Jodan Boys promoveert
-Sportlust'46 (1), als Jodan Boys en SC Feyenoord beide promoveren
-Silvolde (H), als Sparta Nijkerk promoveert

Het hele overzicht van geplaatste clubs per ronde staat nu in de openingspost van dit topic.
 

JMD

Well-known member
Het hele overzicht van geplaatste clubs per ronde staat nu in de openingspost van dit topic.
Maar hoeveel er per ronde geplaatst zijn hangt toch ook nog af van of het voorstel om de Europese ploegen die de groepsfase halen een vrijloting te geven doorgaat?
 

Forza AZ

Well-known member
Maar hoeveel er per ronde geplaatst zijn hangt toch ook nog af van of het voorstel om de Europese ploegen die de groepsfase halen een vrijloting te geven doorgaat?

Zonder dat plan zouden er van de Derde Divisieclubs en lager in de 1e voorronde 26 clubs worden vrijgeloot.

Dat zal inderdaad veranderen als er 1-5 clubs pas in de 2e ronde starten. Maar hoe ze dat precies gaan doen is nog de vraag, omdat je pas op 15 of 29 augustus zeker weet hoeveel clubs er aan de groepsfase CL+EL meedoen.
Dan moet je dus ofwel tot die datum wachten met de loting van de 1e voorronde. Of je laat de 1e voorronde wel al eerder spelen en gaat pas clubs vrijloten in de 2e voorronde.
 

Unregistere

Well-known member
Ik heb het idee dat clubs dat in de regel helemaal niet weten. Ik hoor nog weleens dat ze verrast worden als ze ineens een brief van de KNVB krijgen met een uitnodiging voor de loting.

Dat weet ik vrijwel zeker. Kan me uit het vrij recente verleden onder meer dergelijke reacties herinneren bij Kloetinge en Achilles Veen. Kennelijk is er bij die clubs dan niemand dusdanig mee bezig dat ze dit uitzoeken en zijn wij hier misschien wel een stelletje 'gekken' dat we dat wel volgen en bijhouden. ;)
 

Forza AZ

Well-known member
Dit zijn de data waarop gespeeld gaat worden:

1e voorronde: za 17/zo 18 aug
2e voorronde: di 20-do 22 aug
1e ronde: di 24-do 26 sep
2e ronde: di 29-do 31 okt
1/8e finales: di 17-do 19 dec
kwartfinales: di 21-do 23 jan
halve finales: di 3-do 5 maa
finale: zo 19 apr
Schema van de KNVB-beker is gewijzigd (data staan in het uitgelekte competitieschema):

1e ronde: di 29-do 31 okt
2e ronde: di 17-do 19 dec
1/8e finales: di 21-do 23 jan
kwartfinales: di 11-do 13 feb

halve finales: di 3-do 5 maa
finale: zo 19 apr

Nieuwe data van de voorrondes staan niet vermeld. Maar zou logisch zijn om de 2e voorronde eind september te doen op de oude datum van de 1e ronde.
 

Joost

Well-known member
Die nieuwe data gaan wel voor problemen met de verlichting zorgen. De nieuwe datum is nadat de wintertijd in is gegaan, de zon gaat op 29 oktober onder om 17:17. Dan kun je niet nog om 16:00 aftrappen.
 

Forza AZ

Well-known member
Die nieuwe data gaan wel voor problemen met de verlichting zorgen. De nieuwe datum is nadat de wintertijd in is gegaan, de zon gaat op 29 oktober onder om 17:17. Dan kun je niet nog om 16:00 aftrappen.

Ja, amateurclubs zullen dan wel verplicht licht moeten hebben of moeten uitwijken in de 1e ronde. Geen wedstrijden meer om 17.00u zoals nu. Want in oktober zou je dan al zeker om 15.00u moeten aftrappen.
 

JMD

Well-known member
Schema van de KNVB-beker is gewijzigd (data staan in het uitgelekte competitieschema):

1e ronde: di 29-do 31 okt
2e ronde: di 17-do 19 dec
1/8e finales: di 21-do 23 jan
kwartfinales: di 11-do 13 feb

halve finales: di 3-do 5 maa
finale: zo 19 apr

Nieuwe data van de voorrondes staan niet vermeld. Maar zou logisch zijn om de 2e voorronde eind september te doen op de oude datum van de 1e ronde.

En wanneer de 1e voorronde dan? Want daarvoor heb je ook nodig dat je weet hoeveel clubs er zich voor een groepsfase geplaatst hebben.
 

Unregistere

Well-known member
Voor zover ik weet worden de 1e en 2e voorronde gewoon in augustus gespeeld. Daar rekenen de amateurclubs in elk geval nog op. Kan natuurlijk wel zijn dat ze dat verplaatsen, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
 

Forza AZ

Well-known member
En wanneer de 1e voorronde dan? Want daarvoor heb je ook nodig dat je weet hoeveel clubs er zich voor een groepsfase geplaatst hebben.

Voor zover ik weet worden de 1e en 2e voorronde gewoon in augustus gespeeld. Daar rekenen de amateurclubs in elk geval nog op. Kan natuurlijk wel zijn dat ze dat verplaatsen, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

De 2e voorronde al spelen voordat bekend is hoeveel clubs zich plaatsen voor de groepsfase CL/EL (29 augustus) zal toch echt niet kunnen. Want je weet dan nog niet hoeveel plaatsen er zijn in de 1e ronde. Tenzij je zo ie zo 5 clubs vrij geeft in de 1e ronde, en als er minder dan 5 zich plaatsen voor de groepsfase de rest via loting een vrije ronde geeft.

De 1e voorronde zou je wel in augustus kunnen spelen. Dan weet je weliswaar nog niet hoeveel clubs zich kunnen plaatsen voor de 1e ronde. Maar dat kun je nog regelen door in de 2e voorronde clubs vrij te loten.
 

Forza AZ

Well-known member
De KNVB meldt nu dit:

Aanpassingen TOTO KNVB Beker
De clubs die zich plaatsen voor de groepsfase van de Champions League of de Europa League maken komend seizoen pas in de tweede ronde hun opwachting in het TOTO KNVB Bekertoernooi. Daardoor begint het bekertoernooi later dan gebruikelijk, namelijk met een voorronde in september. “Omdat we dan pas definitief weten hoeveel clubs de groepsfase van de Europese toernooien hebben gehaald”, legt Bluyssen uit. “Het betekent ook dat er in februari een bekerronde bij komt en dat in december wordt door geloot voor de rest van het bekerseizoen. Ook deze maatregel is genomen vanuit sportief oogpunt en komt voort uit de afspraken van de veranderagenda.”

Ze hebben het over "een voorronde", maar volgens mij zijn er toch zeker 2 voorrondes nodig. Maar in augustus wordt er dus nog niet gespeeld in de KNVB-beker.
 

de waan

Well-known member
Ik denk dat ze met voorronde de tweede voorronde bedoelen en dat de eerste voorronde wel gewoon in augustus is.
 

Forza AZ

Well-known member
Er staat toch echt dat het toernooi begint met een voorronde in september. Alleen wanneer dan de 2e voorronde is staat er niet. Beide in september neem ik aan, want die kun je natuurlijk ook spelen in een week met CL/EL.
 

de waan

Well-known member
Er staat toch echt dat het toernooi begint met een voorronde in september. Alleen wanneer dan de 2e voorronde is staat er niet. Beide in september neem ik aan, want die kun je natuurlijk ook spelen in een week met CL/EL.
Dat hele verhaaltje is geschreven vanuit het perspectief van het betaald voetbal. Het zou me niet verbazen als die meneer Bluyssen niet eens weet dat er twee voorrondes zijn.

Twee voorrondes is een fase dat er iedere week competitievoetbal is lijkt me praktisch niet eens haalbaar.

Maar goed, we gaan het wel zien.
 

Unregistere

Well-known member
Ik ga daar vooralsnog ook vanuit, maar de clubs moeten de offici?le mail over het bekertoernooi nog ontvangen.

Dubbele voorronde in september lijkt mij zeer onlogisch, om dezelfde reden die Waan noemt. Maar we zullen het vast spoedig merken, want normaal is de loting begin juli al. Dus de KNVB zal ongetwijfeld snel iets laten weten aan de deelnemende amateurclubs.
 

Unregistere

Well-known member
Oei... Goed dat je het op tijd aangeeft, dan kunnen we op zoek naar een kandidaat. ;)

Wel zonde, want het heeft ons dit seizoen geen windeieren gelegd.
 
Bovenaan