Jupiler League: Speelronde 8

Janssen

Well-known member
Het in deze toch om Jong Ajax en PSV? Daar spelen geen standaard eerste elftal spelers meer in mee.

Wat betreft kosten/baten, het is echt niet zo dat Ajax eindeloos geld in een bodemloze put blijft scheppen. Daar maken ze ook afwegingen welke financi?le inspanning verantwoord is en welke resultaten ze daarmee verwachten te halen. Dat is inderdaad een ander budget dan een heel aantal andere clubs. Maar dat heeft nog steeds niets met competitie vervalsing te maken omdat alle 'normale' BVO's tegen een vergelijkbaar Jong elftal spelen.

Dat verklaart wel waarom ze Top Oss met 7-0 kunnen oprollen en daarom mijn vraag aan Jamel in welk opzicht dat "knap" is. Ik vind dat helemaal niet knap, ik vind het een vrij logisch gevolg van de gekozen structuur waarin deze teams kunnen freewheelen door een competitie waarin ze vooral baten hebben en geen lasten.
 

Joost

Well-known member
Het in deze toch om Jong Ajax en PSV? Daar spelen geen standaard eerste elftal spelers meer in mee.

Wat betreft kosten/baten, het is echt niet zo dat Ajax eindeloos geld in een bodemloze put blijft scheppen. Daar maken ze ook afwegingen welke financi?le inspanning verantwoord is en welke resultaten ze daarmee verwachten te halen. Dat is inderdaad een ander budget dan een heel aantal andere clubs. Maar dat heeft nog steeds niets met competitie vervalsing te maken omdat alle 'normale' BVO's tegen een vergelijkbaar Jong elftal spelen.

Competitievervalsing of niet; het doel van de instroom van de beloften is jaar na jaar niet gehaald. Er is nog geen enkele speler die vanuit Jong PSV een basisplaats heeft weten te bemachtigen in PSV 1 en dat is het uiteindelijke doel van die teams.

Er gaat er overigens wel eentje komen; Steven Bergwijn. Die speelde vorig jaar 20 duels in Jong PSV en die bevestigd eigenlijk alle conclusies; spelers die 18 zijn en in een Jong team zitten gaan het niet redden in het eerste team. En dan vergeten we gemakshalve eventjes dat PSV Bergwijn bewust pas dit seizoen bij het eerste gebracht heeft zodat hij geen Bakkali of Labyad wordt.
 

Batigoal

Well-known member
Ik zie dat Jong Ajax de door de wol geverfde Jupiler League-club FC Oss met dikke cijfers heeft verslagen. Dat is een knappe prestatie!
 

Fregge

Well-known member
Hendriks had toch z'n debuut gemaakt voor Jong PSV in de JL kwam spelen? Bij Ajax is sowieso Tete.
 

zwammy

Well-known member
Zelf een 4e klasse amateurselectie hebben en dan klagen als je club word weggespeeld door mennekes van 17 jaar.
 

Janssen

Well-known member
Zelf een 4e klasse amateurselectie hebben en dan klagen als je club word weggespeeld door mennekes van 17 jaar.

Zou er een reden zijn waarom ze niet beter dan een amateurselectie hebben? Zou het misschien iets met geld te maken hebben?
 

zwammy

Well-known member
Zou er een reden zijn waarom ze niet beter dan een amateurselectie hebben? Zou het misschien iets met geld te maken hebben?

Moet je gewoon een beter netwerk opstellen of gewoon lekker bij de amateurs gaan voetballen. Of anders aan de KNVB vragen of Ajax de B1 wil sturen.
 

Janssen

Well-known member
Beter als afgeven op jeugdteams. De laatste 10 minuten verliezen van Feyenoord en dan met 7-0 op je flikker krijgen.

Sja van een volle Kuip naar een lege Toekomst is ook kut. En niemand geeft af op de jeugdteams, die doen wat ze moeten doen. Het systeem waarin ze opereren deugt niet.
 

Joost

Well-known member
Hendriks dan Joost ?

En bij Ajax ?

Jorrit Hendrix speelde in 14/15 twee keer voor Jong PSV, tijdens een interlandweekend en na een blessure. In 13/14 kwam hij 4 keer uit voor Jong PSV. Steeds op maandag als hij niet bij PSV 1 had gespeeld. In totaal speelde hij 511 minuten voor Jong PSV, 5 hele duels en 1 keer een uur.

Bij Ajax is er iets meer rendement. Bazoer, Tete en Riedewald.
Riedewald kwam in de tweede helft van 13/14 10 keer uit voor Jong Ajax maar zat ook 13 keer bij Ajax 1 dat seizoen. Zijn optredens bij Jong Ajax waren onder andere in interlandweekends of maandagen nadat hij niet in actie was gekomen. In 14/15 begon hij bij Jong Ajax maar werd na 6 speelrondes volledig overgeheveld naar Ajax 1. Daarna mocht hij nog 4 keer opdraven in Jong Ajax. In totaal speelde hij in 19 duels 1685 minuten, hij was 18,5 toen hij voor het laatst in Jong Ajax speelde.
Bazoer speelde in 13/14 in 21 duels 1568 minuten en ook de eerste helft van seizoen 14/15 waarna hij volledig overgeheveld werd. Zijn laatste keer jong Ajax was vlak na zijn 18e verjaardag.
Tete speelde in 13/14 26 keer in Jong Ajax en een jaar later nog 24 keer. Hij was 19,5 toen hij voor het laatst in Jong Ajax speelde op 1 uitzondering na. Na een blessure mocht hij in april 2016 speelminuten maken bij Emmen uit.

Eigenlijk dus alleen Bazoer en Tete die vanuit de JL zijn doorgeschoven. En dan zijn we al 3 seizoenen volledig bezig.
 

gevegt

Well-known member
Competitievervalsing of niet; het doel van de instroom van de beloften is jaar na jaar niet gehaald. Er is nog geen enkele speler die vanuit Jong PSV een basisplaats heeft weten te bemachtigen in PSV 1 en dat is het uiteindelijke doel van die teams.

Er gaat er overigens wel eentje komen; Steven Bergwijn. Die speelde vorig jaar 20 duels in Jong PSV en die bevestigd eigenlijk alle conclusies; spelers die 18 zijn en in een Jong team zitten gaan het niet redden in het eerste team. En dan vergeten we gemakshalve eventjes dat PSV Bergwijn bewust pas dit seizoen bij het eerste gebracht heeft zodat hij geen Bakkali of Labyad wordt.
Een basisplaats lijkt me wel zeer opportunistisch. Definitief toevoegen aan de A selectie lijkt me een betere graadmeter.
 

zwammy

Well-known member
Sja van een volle Kuip naar een lege Toekomst is ook kut. En niemand geeft af op de jeugdteams, die doen wat ze moeten doen. Het systeem waarin ze opereren deugt niet.

Maar het systeem is al jaren verhoert, doet niets af dat er clubs zich gewoon voor lul zetten tegen de jeugdteams.
 

Janssen

Well-known member
Maar het systeem is al jaren verhoert, doet niets af dat er clubs zich gewoon voor lul zetten tegen de jeugdteams.

Het hele gebeuren zou voor de JL teams een extra motivatie moeten zijn om die pisventjes 90 minuten lang gras te laten happen, dat mogen ze zichzelf inderdaad verwijten.

Laat onverlet dat het een ongelijke strijd is wat mij betreft.
 

Pascallovic

Well-known member
Een basisplaats lijkt me wel zeer opportunistisch. Definitief toevoegen aan de A selectie lijkt me een betere graadmeter.
Mij ook. Er zit nog wel een gat van een basisplek in een jong elftal in de JL naar een basisplek bij een topclub in de Eredivisie.

Je ziet bij een Van de Beek en Cerny dat dit niet zomaar even gaat. Echter is de aansluiting bij het eerste er wel. Onana hetzelfde verhaal met bijna 40 wedstrijden in JL en opgeklommen tot 2e doelman.
 

Joost

Well-known member
Een basisplaats lijkt me wel zeer opportunistisch. Definitief toevoegen aan de A selectie lijkt me een betere graadmeter.

Om vervolgens na 25 invalbeurtjes hun heil te zoeken bij een club op lager niveau. Cijfers zeggen al jaren hetzelfde; je maakt de stap direct of niet. Spelers die talent genoeg hebben om Ajax 1 te bereiken hebben direct aansluiting bij het eerste team nadat ze uit de jeugd komen. Dan spelen ze wellicht nog een aantal maanden mee met de reserves maar binnen een jaar staan ze in het eerste. Iedereen die na een jaar bij de beloftes nog altijd niet zijn debuut heeft gemaakt kan beter vertrekken.
 
Bovenaan