Jupiler League speelronde 38: laatste ronde, laatste kansen

JMD

Well-known member
De playoffs beginnen overigens al maandag...

1e ronde: 8 en 12 mei
2e ronde: 18 en 21 mei
3e ronde: 25 en 28 mei
 

Ceephax

New member
C_FqjhIXkAALdhb.jpg
 

SanMark.

Well-known member
Het zou ook goed zijn voor het Nederlandse voetbal als die kleine kut clubs de financi?n op orde hebben. Lekker blijven wijzen en janken naar andere clubs maar zelf niets voor elkaar kunnen krijgen.
 

De Wolf

Well-known member
Het zou ook goed zijn voor het Nederlandse voetbal als die kleine kut clubs de financi?n op orde hebben. Lekker blijven wijzen en janken naar andere clubs maar zelf niets voor elkaar kunnen krijgen.

Dat blijf je houden zolang clubs een verplicht aantal contractspelers moeten hebben.
 

Janssen

Well-known member
Jupiler League speelronde 38: laatste ronde, laatste kansen

Wat de financien van kleine clubs met de jong elftallen discussie te maken hebben is me een raadsel, maar goed.

Dat blijf je houden zolang clubs een verplicht aantal contractspelers moeten hebben.

En dan boetes uitdelen op het moment dat er iets niet lukt.
 

SanMark.

Well-known member
Waar heb ik het over de belofte teams. Ik heb het over wat goed is voor het Nederlandse voetbal.
 

Batigoal

Well-known member
Jawel hoor. Het gaat er juist om dat je vantevoren niet weet tegen wie je moet spelen, omdat er niet met vaste selecties wordt gewerkt. D?t is de competitievervalsing.
En het feit dat de Jong teams veel grotere spelersbegrotingen hebben dan alle andere Jupiler League clubs, terwijl de Jong teams niet om de prijzen (promotie) mogen meedoen. Volgend jaar zijn vier van de twintig clubs, dus 20% (!) van het totaal van dergelijke spek-en-bonen-clubs.

Als je naar de spelersminuten kijkt valt het reuze mee tot mijn verrassing. Werken met vaste selecties ben ik met je eens, aan de andere kant als je daadwerkelijk bekijkt speelt Jong Ajax vrijwel altijd met een vaste groep van 20 namen die onderling rouleren. Daarvan zijn alleen Cassierra en Van de Beek (en keeper Boer, maar voor keepers zou je een uitzondering kunnen maken) regelmatig onderdeel van de A-selectie. Dan als je kijkt naar de overige spelers die minuten maken (en niemand daarvan heeft meer dan 4 basisplaatsen gekregen) is het grootste gedeelte A-junior of lager. En kun je dat een club kwalijk nemen dat de meeste wisselingen zitten in het feit dat er jeugdspelers doorstromen? Dat betekent inderdaad dat je als tegenstander niet weet of Walian, Nunnely of Sierhuis in de spits staat, maar ze zijn geen van allen gelouterde spelers, dus dat is niet anders dan een andere club die jeugdspelers de kans geeft.

Bij de andere twee teams weet ik het niet, maar ik heb het gevoel dat ook Jong PSV sinds dit jaar veel meer met een vaste selectie werkt en vooral spelers uit de A-jeugd doorschuift, zoals Rigo, Gudmundsson en Verreth. Dat die talentjes van een jaar of 17 gelijk scoren en dus het verschil maken is frustrerend, maar ligt natuurlijk niet aan de beloftenteams maar aan het niveau van de hele Jupiler League.
 

Janssen

Well-known member
Bij de andere twee teams weet ik het niet, maar ik heb het gevoel dat ook Jong PSV sinds dit jaar veel meer met een vaste selectie werkt en vooral spelers uit de A-jeugd doorschuift, zoals Rigo, Gudmundsson en Verreth. Dat die talentjes van een jaar of 17 gelijk scoren en dus het verschil maken is frustrerend, maar ligt natuurlijk niet aan de beloftenteams.

Nee wat vooral frustrerend is is dat ze zich niet aan (financiele) regelementen hoeven te houden waar concurrenten in dezelfde competitie op worden afgerekend met boetes en puntenaftrek. Dat zorgt ervoor dat Ajax op enig moment met een voorhoede speelt die meer transferwaarde heeft dan alle andere teams bij elkaar. En dat moeten we dan maar normaal vinden.
 

Batigoal

Well-known member
Nee wat vooral frustrerend is is dat ze zich niet aan (financiele) regelementen hoeven te houden waar concurrenten in dezelfde competitie op worden afgerekend met boetes en puntenaftrek. Dat zorgt ervoor dat Ajax op enig moment met een voorhoede speelt die meer transferwaarde heeft dan alle andere teams bij elkaar. En dat moeten we dan maar normaal vinden.

In het geval Neres ben ik het met je eens, alhoewel die slechts 4 keer heeft meegedaan, maar je hebt wel gelijk dat het ongelukkig is voor die 4 tegenstanders. Cassierra is 'gewoon' vast onderdeel van de Jupiler League-ploeg, transfersom heeft er dan weinig mee te maken. Het niveau van Ajax 1 kan hij namelijk niet aan. Het enige andere geval is dan nog El Ghazi in de herfst, maar die heeft amper in Jong Ajax gespeeld.

Dat Jong-teams geen financi?le restricties kennen speelt geen rol qua selecties, omdat dus vrijwel elke ingezette speler zelf opgeleid is en dus los staat van financi?le armkracht van de club.
 

Janssen

Well-known member
In het geval Neres ben ik het met je eens, alhoewel die slechts 4 keer heeft meegedaan, maar je hebt wel gelijk dat het ongelukkig is voor die 4 tegenstanders. Cassierra is 'gewoon' vast onderdeel van de Jupiler League-ploeg, transfersom heeft er dan weinig mee te maken. Het niveau van Ajax 1 kan hij namelijk niet aan. Het enige andere geval is dan nog El Ghazi in de herfst, maar die heeft amper in Jong Ajax gespeeld.

Dat Jong-teams geen financi?le restricties kennen speelt geen rol qua selecties, omdat dus vrijwel elke ingezette speler zelf opgeleid is en dus los staat van financi?le armkracht van de club.

Zelf opgeleid? Door de moederclub ja. Ze kunnen toch opstellen wie ze willen zolang die maar lid is van de club. Dan kunnen die teams toch veel beter met elkaar in 1 competitie waar ze allemaal die vrijheid hebben?
 

Forza AZ

Well-known member
Dat zorgt ervoor dat Ajax op enig moment met een voorhoede speelt die meer transferwaarde heeft dan alle andere teams bij elkaar.
Als ze dat tegen iedereen doen maakt het toch niet uit. In de stand zijn ze toch geen concurrent voor de andere clubs.
 

SanMark.

Well-known member
Nee wat vooral frustrerend is is dat ze zich niet aan (financiele) regelementen hoeven te houden waar concurrenten in dezelfde competitie op worden afgerekend met boetes en puntenaftrek. Dat zorgt ervoor dat Ajax op enig moment met een voorhoede speelt die meer transferwaarde heeft dan alle andere teams bij elkaar. En dat moeten we dan maar normaal vinden.

Net zoals er ook verschil zit in de begroting van VVV en Dordrecht.

Daarnaast delen de belofte teams niet mee in de tv opbrengst. M.a.w. de andere teams kunnen nog wat extra over de balk gooien.
 

SanMark.

Well-known member
Zelf opgeleid? Door de moederclub ja. Ze kunnen toch opstellen wie ze willen zolang die maar lid is van de club. Dan kunnen die teams toch veel beter met elkaar in 1 competitie waar ze allemaal die vrijheid hebben?

Fortuna mag toch ook opstellen wie ze willen.

Dan is het niveau verschil toch veel groter, als ze in een (belofte)competitie zitten.
 

De Wolf

Well-known member
Ik heb er een lijst van gemaakt. Een aantal keer worden spelers gebruikt om wedstrijdritme op te doen. Een aantal doorgesproken spelers werden later ook gebruikt wanneer ze niet gespeeld hadden voor het 1e elftal.

Keepers
N. Alblas 22 - 0
P. Leeuwenburgh 5 - 0
T.Krul 5 - 0 In de winterstop vertrokken naar AZ
D. Boer 3 - 0 Wedstrijdritme
A. Onana 2 - 30 2 wedstrijden in augustus

Verdedigers
D. Dankerlui 36 - 0
N. Mazraoui 33 - 0
T. Lartey Sanniez 30 - 0
D. Zeefuik 27 - 0
L. Bergsma 27 - 0
M. Savastano 26 - 0
M. de Ligt 17 - 10
K. Tete 4 - 4 Wedstrijdritme
H. Westermann 4 - 2 Wedstrijdritme
J. Riedewald 4 - 14 Wedstrijdritme
D. Doekhi 2 - 0
D. S?nchez 1 - 31 Wedstrijd in augustus
N. Leyder 1 - 0

Middenvelders
F. de Jong 31 - 2
C. Eiting 28 - 0
A. Nouri 26 - 7 Door het hele seizoen voor beide teams gebruikt
D. van de Beek 16 - 17 Door het hele seizoen voor beide teams gebruikt
M. Bay 15 - 0
T. Serero 5 - 0 Wedstrijdritme
D. De Wit 4 - 0
A. Matusiwa 3 - 0
N. Lang 2 - 0
R. Boultam 1 - 0

Aanvallers
V. Čern? 28 - 5 Voor de winterstop / wedstrijd tegen Feyenoord een aantal invalbeurten
P. Clement 23 - 1
E. Walian 22 - 0
M. Cassierra 17 - 16 Door het hele seizoen voor beide teams gebruikt
V. Dekker 11 - 0
K. Sierhuis 8 - 0
J. Kluivert 8 - 12 Door het hele seizoen voor beide teams gebruikt
David Neres 4 - 6 Wedstrijdritme
C. Nunnely 1 - 0
 
Bovenaan