Jawel hoor. Het gaat er juist om dat je vantevoren niet weet tegen wie je moet spelen, omdat er niet met vaste selecties wordt gewerkt. D?t is de competitievervalsing.
En het feit dat de Jong teams veel grotere spelersbegrotingen hebben dan alle andere Jupiler League clubs, terwijl de Jong teams niet om de prijzen (promotie) mogen meedoen. Volgend jaar zijn vier van de twintig clubs, dus 20% (!) van het totaal van dergelijke spek-en-bonen-clubs.
Als je naar de spelersminuten kijkt valt het reuze mee tot mijn verrassing. Werken met vaste selecties ben ik met je eens, aan de andere kant als je daadwerkelijk bekijkt speelt Jong Ajax vrijwel altijd met een vaste groep van 20 namen die onderling rouleren. Daarvan zijn alleen Cassierra en Van de Beek (en keeper Boer, maar voor keepers zou je een uitzondering kunnen maken) regelmatig onderdeel van de A-selectie. Dan als je kijkt naar de overige spelers die minuten maken (en niemand daarvan heeft meer dan 4 basisplaatsen gekregen) is het grootste gedeelte A-junior of lager. En kun je dat een club kwalijk nemen dat de meeste wisselingen zitten in het feit dat er jeugdspelers doorstromen? Dat betekent inderdaad dat je als tegenstander niet weet of Walian, Nunnely of Sierhuis in de spits staat, maar ze zijn geen van allen gelouterde spelers, dus dat is niet anders dan een andere club die jeugdspelers de kans geeft.
Bij de andere twee teams weet ik het niet, maar ik heb het gevoel dat ook Jong PSV sinds dit jaar veel meer met een vaste selectie werkt en vooral spelers uit de A-jeugd doorschuift, zoals Rigo, Gudmundsson en Verreth. Dat die talentjes van een jaar of 17 gelijk scoren en dus het verschil maken is frustrerend, maar ligt natuurlijk niet aan de beloftenteams maar aan het niveau van de hele Jupiler League.