Jupiler League speelronde 38: laatste ronde, laatste kansen

hipp00

New member
De laatste normale speelronde.
De laatste ronde, de laatste kansen:

Jong Ajax - SC Cambuur
FC Den Bosch - FC Dordrecht
FC Emmen - Jong FC Utrecht
FC Eindhoven - Helmond Sport
Fortuna Sittard - FC Volendam
MVV - RKC Waalwijk
Telstar - VVV-Venlo
FC Oss - De Graafschap
Almere City FC - NAC Breda
Achilles'29 - Jong PSV

- Gaat Achilles of Dordrecht degraderen?
- Wie stromen in de tweede ronde van de play-offs in: MVV, Almere of NAC?
- Emmen is zeker van de eerste ronde play-offs. Wie komen daar bij: RKC Waalwijk, Eindhoven of toch nog De Graafschap?
 

hipp00

New member
Cambuur en Volendam zijn zeker van plaatsing voor de tweede ronde van de play-offs. De laatste twee plaatsen gaan tussen Almere, NAC en MVV.
NAC staat er nu het beste voor en speelt de laatste ronde tegen directe concurrent Almere. Een gelijkspel tegen Almere volstaat (met dank aan het late doelpunt van oud-NAC'er Robert Braber, afgelopen vrijdag) om de eerste ronde over te slaan. Bij verlies van Almere zijn we afhankelijk van het resultaat van MVV tegen RKC. Gelukkig speelt RKC ook nog ergens voor.

NAC draait al weken niet echt lekker. Afgelopen vrijdag werden we de eerste helft tegen FC Oss zelfs compleet weggespeeld door Oss. Op miraculeuze wijze stond het bij rust slechts 0-1 en vielen vier ballen in de tweede helft wel goed, waardoor we met een geflatteerde 4-1 overwinning van het veld liepen.
NAC heeft dit seizoen eigenlijk maar 2 goede wedstrijden gespeeld (VVV-uit en Jong Ajax thuis) en het verder op alle beslissende momenten laten afweten. Gelukkig is keeper Brondeel momenteel wel in vorm, dus hopelijk kunnen we dankzij hem toch de nul houden, maar ik ben er niet gerust op. Almere heeft best een leuk ploegje.
Het vertrouwen onder NAC-supporters dat we kunnen promoveren via de NACompetitie is dan ook niet echt groot. De meeste supporters gaan ervan uit dat we niets te zoeken hebben in de NACompetitie, maar misschien is dat ook wel een voordeel. Er ligt geen druk op de ploeg, niemand verwacht er iets van.
Ter verdediging van de spelers: Het is natuurlijk ook best moeilijk om 38 oefenwedstrijden altijd op de top van je kunnen te moeten spelen... Na aanstaande vrijdag gaat het seizoen eindelijk echt beginnen!
 

Unregistere

Well-known member
Helpers weg bij Dordt! Alle trainingsmomenten worden gepakt, de vrije woensdag gaat niet door en Ricky van Haaren staat weer op het veld om zich in 90 minuten onsterfelijk te maken. Het scenario is hoe dan ook fantastisch.

Redden ze zich of wordt dit de laatste wedstrijd ooit van FC Dordrecht? De Nooijer verwacht nu dat Achilles '29 gewoon wint en dat zijn mannen hoe dan ook een punt nodig hebben in Den Bosch.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gewoon is een overwinning van Achilles niet, maar die pakken wel de laatste tijd de nodige punten.

Degradatie zou zowel voor Dordt als voor Achilles fataal zijn?
 

Unregistere

Well-known member
Gewoon is een overwinning van Achilles niet, maar die pakken wel de laatste tijd de nodige punten.

Degradatie zou zowel voor Dordt als voor Achilles fataal zijn?

Daar lijkt het wel op, al kan dat nog een extra middel zijn om de spelers 'te motiveren'.
 

hipp00

New member
Daar lijkt het wel op, al kan dat nog een extra middel zijn om de spelers 'te motiveren'.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een club als Dordrecht een degradatieclausule in de spelerscontracten heeft opgenomen.
Ergens zou het de spelers dus moeten motiveren om Dordt erin te houden, dan weet je waar je aan toe bent, maar aan de andere kant kan het spelers ook blokkeren, omdat ze niet weten wat er gaat gebeuren als ze degraderen.

En gezien dit seizoen, lijkt het erop dat Dordt niet de mentaal sterkste spelers heeft en dat ze dus eerder blokkeren dan een stapje harder te lopen.
Als ik Dordt-supporter was, zou ik mijn hoop eerder richten op Jong PSV dat zijn sportieve plicht moet doen, dan op mijn eigen spelers...
Een bizar idee als Dordrecht zou degraderen... En vooral ook omdat we daar Jong AZ voor in de plaats krijgen.
Maar volgens de KNVB is dat goed voor het betaalde voetbal in Nederland???
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je zou vooral inderdaad de druk zoveel mogelijk weg moeten nemen bij een labiele spelersgroep.

Verder is Dordt de laatste jaren een beetje een opvang voor spelers die elders buiten de boot vallen. Ik weet niet of dit nou heel veel toevoegt aan het Nederlandse voetbal. AZ begint ondertussen qua jeugdopleiding een steeds grotere rol te krijgen binnen het Nederlandse betaaldvoetbal.
 

Forza AZ

Well-known member
Een bizar idee als Dordrecht zou degraderen... En vooral ook omdat we daar Jong AZ voor in de plaats krijgen.
Maar volgens de KNVB is dat goed voor het betaalde voetbal in Nederland???
Lijkt me niet dat Jong AZ slechter is dan het huidige Dordrecht, en ook qua bezoekersaantallen zal het niet erg veel minder zijn bij Jong AZ dan bij Dordrecht.
 

Unregistere

Well-known member
Dat sowieso. En qua publieke belangstelling is het ook wel eens beter geweest. Op tweede paasdag speelden ze thuis, terwijl ook bij RCD en DFC gevoetbald werd. 'Vroeger' had je dan niet eens het parkeerterrein van Dordt op gekund en gebruikten bezoekers het parkeerterrein van de twee amateurclubs als uitwijkmogelijkheid. Nu was het eerder andersom, bij Dordt was het angstig leeg en bij RCD en DFC stond het vrijwel helemaal vol.

Er is nog wel een kern die de club fanatiek steunt, maar die worden amper gehoord door de clubleiding en dan sturen ze ook nog eens vertrouwde medewerkers weg om ruimte te maken voor een financieel directeur waar niemand iets mee heeft... Da's niet handig. Het zal allemaal wel noodzakelijk zijn geweest, maar toch... De charme is er op die manier wel een beetje vanaf.

Wat mij al jaren verbaast, is dat ze niet wat meer investeren in een band met de regio. Ze halen overal spelers vandaan, maar doorgaans zijn die totaal onherkenbaar voor de fans. Pak dan eens een jongen van een amateurclub uit de buurt. Dan krijg je zijn familie, vrienden en misschien nog wat clubleden in het stadion. Ze oefenen ook al jaren tegen allerlei selectieteams uit diverse regio's, maar bijvoorbeeld nooit tegen een 'Dordtse selectie' van spelers van de amateurclubs. Snap ik niet goed. Daar moet je volgens mij toch je eerste supporters halen, niet bij het Schouwse elftal, met alle respect. En qua niveau van tegenstand zal het niet veel schelen.

Toch is het een gek idee als Dordt er straks echt niet meer zou zijn.
 

hipp00

New member
Lijkt me niet dat Jong AZ slechter is dan het huidige Dordrecht, en ook qua bezoekersaantallen zal het niet erg veel minder zijn bij Jong AZ dan bij Dordrecht.

Deze discussie zullen we maar niet meer voeren. Blijft een herhaling van zetten / argumenten.
Iedereen die in de Eerste Divisie speelt is tegen deelname van de Jong teams. In ieder geval zoals het nu georganiseerd is.
Iedereen die in de Eredivisie speelt en zeker als ze supporter zijn van Ajax en PSV vindt het een goed idee of interesseert het geen r**t wat er in de Jupiler League gebeurt en heeft er dus geen echte mening over.
Ik durf te wedden dat Dordrecht in de Jupiler League meer publiek trekt dan Jong AZ volgend jaar. Ook bij Jong Ajax en Jong PSV zit minder volk dan bij Dordt. Dat gaat bij Jong AZ echt niet anders zijn.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik durf te wedden dat Dordrecht in de Jupiler League meer publiek trekt dan Jong AZ volgend jaar. Ook bij Jong Ajax en Jong PSV zit minder volk dan bij Dordt. Dat gaat bij Jong AZ echt niet anders zijn.

Wat zijn die toeschouwersaantallen dan precies?
 

SanMark.

Well-known member
Deze discussie zullen we maar niet meer voeren. Blijft een herhaling van zetten / argumenten.
Iedereen die in de Eerste Divisie speelt is tegen deelname van de Jong teams. In ieder geval zoals het nu georganiseerd is.
Iedereen die in de Eredivisie speelt en zeker als ze supporter zijn van Ajax en PSV vindt het een goed idee of interesseert het geen r**t wat er in de Jupiler League gebeurt en heeft er dus geen echte mening over.
Ik durf te wedden dat Dordrecht in de Jupiler League meer publiek trekt dan Jong AZ volgend jaar. Ook bij Jong Ajax en Jong PSV zit minder volk dan bij Dordt. Dat gaat bij Jong AZ echt niet anders zijn.

Dus omdat ik voor Ajax ben, heb ik geen echte mening over de belofteteams in de piramide ?

Ik zie maar 1 echt struikelpunt in deze kwestie en dat is de vele wisselingen binnen de selectie van een belofte team.

Mooiste zou zijn dat je met twee selecties zou werken en dat je bv elke week maximaal 1 speler van de eerste selectie zou mogen opstellen ( Keeper uitgezonderd).

En dat je bv max 3 spelers van je 2de selectie in 1 weekend mag overhevelen naar de 1ste selectie en als die spelers een x aantalwedstrijden / minuten in 1 hebben gemaakt dat die als eerste selectie speler worden aangeduid.

Ander punt op termijn is dat er te veel belofte teams in de eerste divisie zouden komen te zitten.

Maar ik denk dat een fatsoenlijke degradatieregeling veel belangrijker is voor de eerste divisie.

Periodes afschaffen nummer 1 en 2 naar de ere divisie nummers 3, 4, 5,6,7,8 spelen om 2 plekken naar de ere divisie samen met de nummers 15 en 16 uit de ere divisie. KO systeem.

Of nummer 1 promoveert en nummer 2, 3 , 4, 5 , 6, 7 spelen met nummers 16 en 17 om twee plekken.

En aan de onderkant gaan er 2 rechtstreeks eruit en eentje speelt PO .
 

erka

Well-known member
Ook grappig dat in deze discussies (ook in 2e en 3e Divisie) het argument toeschouwersaantallen steeds wordt genoemd.

Nou, als dat bepalend zou zijn, waarom vinden we het dan wel prachtig dat Excelsior in de Eredivisie speelt?
 

Ceephax

New member
Dat sowieso. En qua publieke belangstelling is het ook wel eens beter geweest. Op tweede paasdag speelden ze thuis, terwijl ook bij RCD en DFC gevoetbald werd. 'Vroeger' had je dan niet eens het parkeerterrein van Dordt op gekund en gebruikten bezoekers het parkeerterrein van de twee amateurclubs als uitwijkmogelijkheid. Nu was het eerder andersom, bij Dordt was het angstig leeg en bij RCD en DFC stond het vrijwel helemaal vol.

Er is nog wel een kern die de club fanatiek steunt, maar die worden amper gehoord door de clubleiding en dan sturen ze ook nog eens vertrouwde medewerkers weg om ruimte te maken voor een financieel directeur waar niemand iets mee heeft... Da's niet handig. Het zal allemaal wel noodzakelijk zijn geweest, maar toch... De charme is er op die manier wel een beetje vanaf.

Wat mij al jaren verbaast, is dat ze niet wat meer investeren in een band met de regio. Ze halen overal spelers vandaan, maar doorgaans zijn die totaal onherkenbaar voor de fans. Pak dan eens een jongen van een amateurclub uit de buurt. Dan krijg je zijn familie, vrienden en misschien nog wat clubleden in het stadion. Ze oefenen ook al jaren tegen allerlei selectieteams uit diverse regio's, maar bijvoorbeeld nooit tegen een 'Dordtse selectie' van spelers van de amateurclubs. Snap ik niet goed. Daar moet je volgens mij toch je eerste supporters halen, niet bij het Schouwse elftal, met alle respect. En qua niveau van tegenstand zal het niet veel schelen.

Toch is het een gek idee als Dordt er straks echt niet meer zou zijn.

Als het zo is dat moederclub DFC meer fans heeft dan FC Dordrecht dan is het wellicht verstandiger om weer onder de oude naam en tenue verder te voetballen. Zeker bij degradatie want dan hou je helemaal geen fans meer over. Dit seizoen slechts 1500 gemiddeld zag ik.
 

erka

Well-known member
Wat zijn die toeschouwersaantallen dan precies?

Volgens European Attendances:

Dordrecht 1.770
Jong Ajax 1.149
Jong Utrecht 887
Jong PSV 522

Let wel: het gemiddelde in de Eerste Divisie is 3.407 en een club als NAC heeft 13.231. Acht keer zoveel als Dordrecht.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ook grappig dat in deze discussies (ook in 2e en 3e Divisie) het argument toeschouwersaantallen steeds wordt genoemd.

Nou, als dat bepalend zou zijn, waarom vinden we het dan wel prachtig dat Excelsior in de Eredivisie speelt?

Ik heb ook regelmatig moeten horen op TV dat Excelsior een club van niks is met te weinig aanhang en dat soort meningen lees je ook met regelmaat op internet. Ik vind dat niet zo interessant. Het helpt wel als een club in een stadion speelt met de juiste omvang. Excelsior in De Kuip zou verschrikkelijk zijn.
 
Bovenaan