Jong teams uit de JL

SanMark.

Well-known member
Dat mensen daadwerkelijk tot 2 x toe de toeschouwers aantallen na gaan van een Jong team.

En hoe waren de toeschouwers aantallen op zondag ochtend dan ?
 

Joost

Well-known member
Alle wedstrijden op vrijdag zou een mooie start zijn.



Bijvoorbeeld bij Sparta komt er zo'n 10% minder supporters tegen de beloften, dat zijn toch forse verschillen.
Alleen Jong Ajax trekt wel wat volk naar de stadions, maar voor de rest is het echt flink minder.

En nog wat anders...
Weet iemand nog sinds wanneer we op vrijdag avond zijn gaan voetballen in de JL?
Vroeg me af of dat enige invloed heeft gehad op de bezoekersaantallen.

Sparta is een club waar de aantallen erg uit elkaar liggen. Als er dan tegen de jonge teams 10% minder komt kan dat allerlei oorzaken hebben.

Er is niet sprake van structureel en uitgebreide boycot van de teams dus de invloed van de jonge teams op de gemiddelde is nihil.

Dat Jong Ajax extra supporters naar stadions trekt omdat het dan Ajaxfans zouden betreffen betwijfel ik. Het gros van de Ajaxfans in den lande is dat vanwege de successen van de club in het verleden. Die interesseert de hele JL niets en zullen ook niet naar het stadion gaan. Alleen in Almere zul je zien dat Jong Ajax mensen aantrekt maar dat zullen ook grotendeels mensen zijn die ook in de Arena komen.
 

Joost

Well-known member
@Joost: Dat er geen speler beter is geworden is ook wat discutabel. Jongens als Bazoer, Tete en geloof ook Riedewald hebben geloof ik aardig wat wedstrijden bij Jong gespeeld en staan nu basis in het 1ste. Of dat zonder Jong in de Jupiler League ook zo was geweest weet je niet dus kun je er ook niet veel over zeggen.

Ik denk overigens dat het voor de spelers die het 1ste net niet halen wel echt een meerwaarde is. In de Jupiler League staan ze toch wat meer in de picture en worden ze wat sneller opgepikt. Denk ik.

Ik zal later vandaag of morgen eens kijken wat die jongens voor duels gespeeld hebben, ik kom er op terug.
 

Joost

Well-known member
@Joost: Dat er geen speler beter is geworden is ook wat discutabel. Jongens als Bazoer, Tete en geloof ook Riedewald hebben geloof ik aardig wat wedstrijden bij Jong gespeeld en staan nu basis in het 1ste. Of dat zonder Jong in de Jupiler League ook zo was geweest weet je niet dus kun je er ook niet veel over zeggen.

Ik denk overigens dat het voor de spelers die het 1ste net niet halen wel echt een meerwaarde is. In de Jupiler League staan ze toch wat meer in de picture en worden ze wat sneller opgepikt. Denk ik.

Bezoer heeft in 13/14 meegedraaid met Ajax II, hij begon dat seizoen als 16 jarig en was dus nog eigenlijk A-junior. In 14/15 begon hij bij Jong Ajax maar wisselde steeds vaker naar Ajax I waarin hij na de winterstop ook vaste waarde was.

Riedewald is een heel ander verhaal. Een maand ouder maar hij kwam pas halverwege seizoen 13/14 in beeld. Hij speelde in oktober 2 potjes voor Jong Ajax en werd toen gelijk overgeheveld naar het eerste waar hij voornamelijk op de bank zat.
Als hij niet hoefde in te vallen en Jong Ajax speelde 's maandags dan deed hij daar mee, dat gebeurde 2 keer. Daarna werd hij eind januari, begin februari tweemaal met het tweede meegestuurd en zat verder alleen bij het eerste. Hij kwam daarna nog 5 keer in actie voor het 2e. Twee maal omdat de wedstrijd van het tweede gunstig viel en hij niet had ingevallen. Driemaal omdat het eerste niet speelde vanwege interlands.
In totaal speelde Riedewald dus maar 4 potjes voor Jong Ajax dat seizoen als aangewezen jongeling. De andere duels speelde hij alleen omdat het goed uit kwam. In totaal kwam hij na de winter tot 10 hele wedstrijden. Had Jong Ajax in de gewone reservescompetitie gespeeld dan had hij in veel meer duels uit kunnen komen.
Vorig jaar begon hij met 4 potjes bij Jong Ajax om dan weer op de bank bij het eerste uit te komen. In november en de december was het enkel invallen zonder voor Jong Ajax in aanmerking te komen. Daarin maakte hij 75 speelminuten in 2 maanden. Had Jong Ajax in de reguliere beloftencompetitie gespeeld dan had hij 5 hele duels kunnen spelen.
 

Methone

New member
1. Toeschouwersaantallen.

In tegenstelling tot wat beweerd wordt, zorgen thuiswedstrijden tegen de beloftenteams juist voor hoger toeschouwersaantallen.

Ook dat is natuurlijk wat overdreven aangezien het lang niet voor alle clubs geldt. Je ziet wel dat de wedstrijden tegen Jong Ajax goed bezocht worden. Maar Ajacieden wonen natuurlijk door het hele land.
 

Lord Flash

New member
Bezoer heeft in 13/14 meegedraaid met Ajax II, hij begon dat seizoen als 16 jarig en was dus nog eigenlijk A-junior. In 14/15 begon hij bij Jong Ajax maar wisselde steeds vaker naar Ajax I waarin hij na de winterstop ook vaste waarde was.

Riedewald is een heel ander verhaal. Een maand ouder maar hij kwam pas halverwege seizoen 13/14 in beeld. Hij speelde in oktober 2 potjes voor Jong Ajax en werd toen gelijk overgeheveld naar het eerste waar hij voornamelijk op de bank zat.
Als hij niet hoefde in te vallen en Jong Ajax speelde 's maandags dan deed hij daar mee, dat gebeurde 2 keer. Daarna werd hij eind januari, begin februari tweemaal met het tweede meegestuurd en zat verder alleen bij het eerste. Hij kwam daarna nog 5 keer in actie voor het 2e. Twee maal omdat de wedstrijd van het tweede gunstig viel en hij niet had ingevallen. Driemaal omdat het eerste niet speelde vanwege interlands.
In totaal speelde Riedewald dus maar 4 potjes voor Jong Ajax dat seizoen als aangewezen jongeling. De andere duels speelde hij alleen omdat het goed uit kwam. In totaal kwam hij na de winter tot 10 hele wedstrijden. Had Jong Ajax in de gewone reservescompetitie gespeeld dan had hij in veel meer duels uit kunnen komen.
Vorig jaar begon hij met 4 potjes bij Jong Ajax om dan weer op de bank bij het eerste uit te komen. In november en de december was het enkel invallen zonder voor Jong Ajax in aanmerking te komen. Daarin maakte hij 75 speelminuten in 2 maanden. Had Jong Ajax in de reguliere beloftencompetitie gespeeld dan had hij 5 hele duels kunnen spelen.

Ik begrijp niet helemaal waarom al die redenen waarom iemand meespeelde of hoeveel wedstrijden diegene in de beloftecompetitie had kunnen spelen relevant zijn. Het idee is juist dat die jongens in een Jupiler League meer weerstand krijgen dan in jeugd- en beloftecompetities. Of dat ook echt werkt zullen we zoals Maasveld al aangeeft nooit zeker weten, maar ik zie ook niet in hoe dit verhaal dat ontkracht. Feit is dat Tete, Bazoer en Riedewald met respectievelijk 50, 34 en 19 wedstrijden in Jong Ajax toch de nodige speeltijd hebben gehad.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Feit is dat Tete, Bazoer en Riedewald met respectievelijk 50, 34 en 19 wedstrijden in Jong Ajax toch de nodige speeltijd hebben gehad.

En dus is het ook een feit dat het ene team meer tegenstand had dan een ander team. Het maakt nogal wat uit of je zonder deze drie op vrijdag tegen VVV speelt en op maandag met deze drie tegen MVV. Je snapt dat MVV daar niet blij mee is.
 

Lord Flash

New member
En dus is het ook een feit dat het ene team meer tegenstand had dan een ander team. Het maakt nogal wat uit of je zonder deze drie op vrijdag tegen VVV speelt en op maandag met deze drie tegen MVV. Je snapt dat MVV daar niet blij mee is.

Natuurlijk snap ik dat, maar ik mag hopen dat je ook snapt dat deze specifieke discussie daar helemaal niet over ging.
 

Lord Flash

New member
Indirect wel.

Nee. De discussie ging puur om de bewering van Joost dat er geen enkel talent beter is geworden in de JL, waarover Maasveld zijn twijfel over sprak, waar Joost en en vervolgens ikzelf op reageren. Dat staat natuurlijk compleet los van de begrijpelijke frustraties over competitievervalsing en ik beweer verder ook helemaal niet of die eventuele ontiwkkeling van spelers daar tegenop weegt en of je hier nu wel of niet mee moet doorgaan.
 

Joost

Well-known member
Ik begrijp niet helemaal waarom al die redenen waarom iemand meespeelde of hoeveel wedstrijden diegene in de beloftecompetitie had kunnen spelen relevant zijn. Het idee is juist dat die jongens in een Jupiler League meer weerstand krijgen dan in jeugd- en beloftecompetities. Of dat ook echt werkt zullen we zoals Maasveld al aangeeft nooit zeker weten, maar ik zie ook niet in hoe dit verhaal dat ontkracht. Feit is dat Tete, Bazoer en Riedewald met respectievelijk 50, 34 en 19 wedstrijden in Jong Ajax toch de nodige speeltijd hebben gehad.

Mijn stelling is dat de jonge teams vol zitten met spelers die nooit het eerste van Ajax gaan halen. Spelers die goed genoeg zijn stromen in (vrijwel) alle gevallen direct door naar het eerste team.

Tete en Bazoer zijn misschien wel de enige die tot nu toe echt geprofiteerd heeft van Jong Ajax. Bazoer speelde er inderdaad vrijwel een heel seizoen en stroomde toen door, Tete speelde twee hele seizoenen voor Jong Ajax.

Riedewald heeft dan wel 19 keer in Jong Ajax gespeeld, had Jong Ajax niet meegedaan in de JL dan had hij veel vaker mee kunnen doen bij de reserves in de reguliere competitie.

Jong Ajax is bedoeld om speler klaar te stomen voor het eerste elftal. Als het eerste dan niet speelt vanwege een interlandweekend en Riedewald komt lekker opdraven bij Jong Ajax 'omdat het kan' dan is dat pure competitievervalsing.

Spelers die een heel seizoen bij Jong Ajax zitten en niet doorstromen zijn slechts vulling voor het elftal. Tete was 17 toen hij bij Jong Ajax aanschoof, Bazoer 16 en Riedewald ook 16. Je ziet bij Jong Ajax veel spelers die pas in het elftal komen al 18 of 19 zijn. De cijfers tonen gewoon aan dat die spelers het niet gaan redden. Stanislav Lobotka, Dejan Meleg, Bas Kuipers, Abdelmalek EL Hasnoui, Lesley de Sa, Sheraldo Becker, Elton Acolatse, Danny Bakker, Damian van Bruggen, Sam Hendriks. Allemaal spelers die de afgelopen 2 jaar ontzettend hebben 'geleerd' in Jong Ajax maar nu al toe oud zijn om te kunnen doorbreken bij Ajax.

Ga weer lekker bij de normale beloften spelen. Dan kunnen de echte talenten nog altijd genoeg speelminuten maken. Ze spelen dan samen met de echte, ervarenere reserves. En wil je ze weerbaarder maken, verhuur ze dan aan een JL club. Nu moet Ajax een veel te grote selectie aanhouden om een elftal te kunnen opstellen en wordt de competitie be?nvloed door spelers die er eigenlijk niet thuishoren.

De meeste afvallers bij Ajax kunnen nog prima mee op het Nederlandse niveau maar moet je eens indenken dat er straks van zulke spelers bij de Graafschap of Volendam vandaan komen...
 

Lord Flash

New member
Wat betreft vulling en competitievervalsing is het verhaal helder. Ik reageerde alleen op de oorspronkelijke stelling dat geen enkel talent beter zou kunnen worden. Dat 95% van de voetbalwereld aan dat eventuele voordeel voor een heel beperkt aantal spelers geen boodschap heeft vanwege alle nadelen is mij ook duidelijk en natuurlijk prima te begrijpen.
 

Methone

New member
Stop!DeBeloften.NU ‏@StopDeBeloften
Campagne #StopDeBeloften heeft helaas niet de steun ontvangen die gehoopt was. We zullen de actie helaas staken. Allen bedankt!

Op dit moment zijn er 7.501 petities getekend.

https://twitter.com/stopdebeloften

Ik had wel wat meer tegenstanders verwacht, al hebben ze het ook niet echt slim aangepakt, ze hebben zelf geen SV's benaderd.



Machiel Przeslawski
Zou ook de supporterssites op FB 'spammen'
August 31 at 2:18pm

Stopdebeloften.nu
Dag Machiel,
Dat doen wij zelf niet, zo werken wij niet. Wij houden echter niemand tegen om het te doen.
 

Joost

Well-known member
Afgelopen seizoen was het 3e jaar dat de Beloften meedraaiden in de Eerste Divisie. Genoeg tijd dus om eens te zien wat er gebeurt is met de spelers voor wie dit elftal bedoelt was. Wat is er gebeurt met de kern van de spelersgroepen uit die seizoenen.

Ik heb gekeken naar alle spelers die in een seizoen 20 of meer keer in actie kwamen voor de Jonge teams. Alleen dat lijken mij spelers die echt iets opgestoken hebben van het spelen in de Eerste Divisie.

Jong PSV
2013-2014
Hj?rtur Hermannsson 8-2-1995 Jong PSV
Menno Koch 2-7-1994 Jong PSV
Thomas Horsten 5-1-1994 FC Eindhoven
Clint Leemans 15-9-1995 VVV
Farshad Noor 2-10-1994 Roda JC
Peter van Ooijen 16-2-1992 Heracles
Tufan ?zbozkurt 20-3-1993 Konyaspor
Rai Vloet 8-5-1995 Jong PSV
Elvio van Overbeek 11-1-1994 Go Ahead Eagles
Mohamed Rayhi 1-7-1994 NEC
2014-2015
Clint Leemans 15-9-1995 VVV
Farshad Noor 2-10-1994 Roda JC
Elvio van Overbeek 11-1-1994 Go Ahead Eagles
Moussa Sanoh 20-7-1995 RKC Waalwijk
Sander Heesakkers 8-1-1995 Jong PSV
Andrej Lukovic 24-10-1994 Jong PSV
Aleksander Boljewic 12-12-1995 Jong PSV

De eerste twee seizoenen Jong PSV hebben geen spelers opgeleverd die een plekje in de hoofdselectie hebben kunnen bemachtigen.
Jorrit Hendrix speelde in totaal slechts 6 keer voor Jong PSV.

Joachim Andersen 31-5-1996 Jong Twente
Nils Roseler 10-2-1992 Chemnitz
Thijs Bouma 2-4-1992 De Graafschap
Derre Kwee 7-9-1994 Emmen
Joey Pelupessy 15-5-1993 Heracles
Tim Holsscher 21-1-1995 Jong Twente
Jurjan Mannes 26-1-1992 Emmen
Dario Tanda 2-1-1995 Jong PEC Zwolle
Mustapha Yahaya 9-1-1994 Jong Twente
Jari Oosterwijk 3-3-1995 Twente
Cas Peters 13-5-1993 De Graafschap
Alvin Daniels 10-2-1994 Dordrecht
Peet Bijen 28-1-1995 Twente
Lars Bleker 28-6-1994 Osnabruck
Derre Kwee 7-9-1994 Emmen
Jelle van der Heyden 31-8-1995 Twente
Nana Ntuli 10-2-1996 ?
Jari Oosterwijk 3-3-1995 Twente
Merlin Schutte 10-5-1996 Jong Twente
Alvin Daniels 10-2-1994 Dordrecht

Ondanks dat Twente ver terug moest in kwaliteit is de stap van de beloften naar het eerste nog steeds erg groot.
Peet Bijen, Jelle van der Heyden en Jari Oosterwijk hebben de stap gemaakt maar geen van de 3 is echt zeker van een basisplaats in het eerste. Je kunt je afvragen of deze 3 bij de voormalig subtopper Twente uberhaupt speelminuten gemaakt zouden hebben.

Jong Ajax
2013-2014
Mickey van der Hart 13-6-1994 PEC Zwolle
Bas Kuipers 17-8-1994 Excelsior
Kenny Tete 9-10-1995 Ajax 1
Riechedly Bazoer 12-10-1996 Ajax 1
Abdel Malek El Hasnaoui 9-2-1994 PEC Zwolle
Stanislav Lobotka 25-11-1994 Nordsjaelland
Sam Hendriks 25-1-1995 Go Ahead Eagles
Dejan Meleg 1-10-1994 FK Vojvodina
2014-2015
Leeroy Owusu 13-8-1996 Jong Ajax
Damian van Bruggen 18-3-1996 Jong PSV
Danny Bakker 25-1-1995 ?
Django Warmerdam 2-9-1995 Jong Ajax
Elton Acolatse 25-7-1995 Jong Ajax
Sam Hendriks 25-1-1995 Go Ahead Eagles
Queensy Menig 19-8-1995 PEC Zwolle
Kenny Tete 9-10-1995 Ajax 1
Richairo Zivkovic 5-9-1996 Jong Ajax

Bazoer werd na in de winter van 2014-15 definitief overgeheveld naar Ajax 1 en is samen met Kenny Tete de enige die de stap heeft gemaakt.
Het valt ook op dat Jong Ajax gemiddeld een stuk jonger is dan Jong PSV.
 

Pieros

Active member
Mooie lijstjes, hou ik wel van. Er zijn voor het eerste elftal maar weinig spelers doorgebroken via Jong ...... Verschil tussen middenmoot JL en top Nederland (Twente uitgezonderd) is te groot. Wellicht dat de nieuwe jong..... teams van aankomend seizoen succesvoller zullen zijn. Verschil tussen eerste elftal en het Jong elftal is dan kleiner.
 

Ceephax

New member
Wat mij betreft kan die leeftijd ook wel wat omlaag naar Onder 21. Als je op je 21/22ste nog in de beloften speelt dan gaat 'm dat ook niet meer worden. Die beloften elftallen in de piramide vind ik sowieso wat onzinnig, want de echte talenten breken vaak al op hun 18e door. Heb je nog een jaartje extra nodig dan ga je lekker op huurbasis een niveau lager spelen. Die beloften elftallen kosten relatief veel geld, en leveren dus uiteindelijk niets extra's op.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan