Hoofdklasse B zaterdag 2017-2018

SanMark.

Well-known member
Overigens mis ik bij Staphorst wel een beetje het sfeertje dat er in hun eerste jaren in de hoofdklasse wel was, bijvoorbeeld toen Paul Smid er nog speelde.
Maar er zijn meer verenigingen waar dat wat minder is geworden, bv Harkemase Boys.


Misschien zijn de mensen uit het dorp wel wat klaar met die dik betaalde spelers die niet verder komen dan het sponsorhome, en lekker hun geld ophalen en dan weer in de auto naar huis gaan. En als de andere leden allemaal zien wat er voor het eerste geregeld word en de rest van de club er een beetje bijhangt dan zal die animo ook minder worden. In de eerste jaren was het natuurlijk ook allemaal nog nieuw , en kwamen eigenlijk ook haast in 1 streep van de 4de klasse naar de hoofdklasse met veel eigen jongens en andere spelers uit de directe regio van Staphorst en toen was er binnen de club/dorp een samenhorigheid van dat hebben we samen geflikt. Jeugd speelde toen ook allemaal nog op een aardig niveau.
 

SanMark.

Well-known member
Nee nu niet, ik bedoelde dus een 10 jaar terug.

Wat ik trouwens opvallend vind is dat de B van zowel MSC, Alcides en Meppel maar op hoofdklasse niveau spelen. En nog opvallender dat een de Weide met 5 B teams daar ook nog inzit. Al is dit best wel een sterk bezette hoofdklasse met ook een Genemuiden e.d. erbij.

Tijd voor Meppel en Alcides om door te pakken en met de gehele jeugd samen te gaan.
 

Mug

Member
Misschien zijn de mensen uit het dorp wel wat klaar met die dik betaalde spelers die niet verder komen dan het sponsorhome, en lekker hun geld ophalen en dan weer in de auto naar huis gaan. En als de andere leden allemaal zien wat er voor het eerste geregeld word en de rest van de club er een beetje bijhangt dan zal die animo ook minder worden. In de eerste jaren was het natuurlijk ook allemaal nog nieuw , en kwamen eigenlijk ook haast in 1 streep van de 4de klasse naar de hoofdklasse met veel eigen jongens en andere spelers uit de directe regio van Staphorst en toen was er binnen de club/dorp een samenhorigheid van dat hebben we samen geflikt. Jeugd speelde toen ook allemaal nog op een aardig niveau.

Je geeft wel een somber beeld van de VV Staphorst. Zo af en toe kom ik daar en vind het een levendige vereniging en waar de leden voor een prachtige accommodatie hebben gezorgd. Ook de VV Staphorst is eigenlijk maar een kleine vereniging en als je dan ziet wat daar allemaal mogelijk is, petje af. Op elke vereniging is wel wat op aan te merken, maar zo slecht is het daar niet.
 

Mug

Member
Niets opgeschoten? Ze zijn in principe twee klassen gedegradeerd ondanks de investeringen. Ze zullen ook wel moeten investeren want uit de jeugd hebben ze de komende jaren niet veel te verwachten. O19 degradeert dit seizoen uit de hoofdklasse.

Welke vereniging lukt het dan wel om met eigen jeugd op zo'n niveau te spelen en kom nauw niet met Alcides waar de laatste jaren ook maar 1 of 2 spelers uit eigen jeugd zijn doorgebroken.
 

de waan

Well-known member
Excelsior Maassluis, JVC Cuijk, Dongen, HSC'21, HBS, Be Quick 1887, Quick'20, Genemuiden (?), Urk, Hollandia, Alphense Boys, Gemert. En misschien nog wel meer.
 

SanMark.

Well-known member
Welke vereniging lukt het dan wel om met eigen jeugd op zo'n niveau te spelen en kom nauw niet met Alcides waar de laatste jaren ook maar 1 of 2 spelers uit eigen jeugd zijn doorgebroken.

Als je er niets in investeert , kun je ook niet verwachten dat er wat doorbreekt.
 

Arjen

Member
Welke vereniging lukt het dan wel om met eigen jeugd op zo'n niveau te spelen en kom nauw niet met Alcides waar de laatste jaren ook maar 1 of 2 spelers uit eigen jeugd zijn doorgebroken.
Het gaat er om wat je "op niveau" vindt. In Staphorst wordt elk jaar een vermogen ge?nvesteerd en men speelt maar 1 niveau hoger dan Alcides. Het vergelijk dorp en stad is ook maar relatief omdat je in Meppel 3 ploegen hebt en in Staphorst 1. Verhouding inwoners en verenigingen is nagenoeg gelijk dus het is niet wij of zij zijn beter of slechter. Staphorst kiest gewoon duidelijk NIET voor eigen jeugd!
 

Mug

Member
Het gaat er om wat je "op niveau" vindt. In Staphorst wordt elk jaar een vermogen ge?nvesteerd en men speelt maar 1 niveau hoger dan Alcides. Het vergelijk dorp en stad is ook maar relatief omdat je in Meppel 3 ploegen hebt en in Staphorst 1. Verhouding inwoners en verenigingen is nagenoeg gelijk dus het is niet wij of zij zijn beter of slechter. Staphorst kiest gewoon duidelijk NIET voor eigen jeugd!
Het houd gewoon in dat de jeugd bij Staphorst niet goed genoeg is om aan te haken op hoofdklasse niveau. Dat wil niet zeggen dat ze er een rotzooitje van maken bij de jeugd.
 

Arjen

Member
Het houd gewoon in dat de jeugd bij Staphorst niet goed genoeg is om aan te haken op hoofdklasse niveau. Dat wil niet zeggen dat ze er een rotzooitje van maken bij de jeugd.
En het houd daarmee dus in dat ze niet accepteren dat het dan maar een niveau lager moet maar geld blijven pompen en (en daar begon de discussie mee) de stap naar de divisie maar steeds niet maken.
 

SanMark.

Well-known member
Het houd gewoon in dat de jeugd bij Staphorst niet goed genoeg is om aan te haken op hoofdklasse niveau. Dat wil niet zeggen dat ze er een rotzooitje van maken bij de jeugd.

Hoe het de afgelopen twee jaar is weet ik niet maar de jaren ervoor was het een zooitje, en dan zo'n voorzitter met droge ogen beweren dat het een aandachtspunt is dat er de komende jaren meer eigenspelers bij de selectie moeten komen.
 

Mug

Member
En het houd daarmee dus in dat ze niet accepteren dat het dan maar een niveau lager moet maar geld blijven pompen en (en daar begon de discussie mee) de stap naar de divisie maar steeds niet maken.

Dus, het geld maar in de jeugd stoppen , niveautje lager met het eerste . En om de jeugd op een hoger niveau te brengen , talenvolle jongens uit de regio halen. Vooral uit Meppel, Koekange, de Wijk, Rouveen. Visuele cirkel . Om daarna weer op Hoofdklasseniveau te willen acteren
 

Arjen

Member
Dus, het geld maar in de jeugd stoppen , niveautje lager met het eerste . En om de jeugd op een hoger niveau te brengen , talenvolle jongens uit de regio halen. Vooral uit Meppel, Koekange, de Wijk, Rouveen. Visuele cirkel . Om daarna weer op Hoofdklasseniveau te willen acteren
Het maakt mij niet uit wat ze doen. Het ging erom dat ze een enorme begroting hebben die ze in het eerste steken en maar steeds de "stap" blijkbaar niet kunnen maken. Daarnaast willen ze eigen jeugd inpassen maar die kunnen dit niveau niet aan. Het is een keuze en die respecteer ik. Daarnaast pretenderen ze steeds een dorpscluppie te zijn. Ik vind er wel wat van maar dat boeit niemand iets.
 

Arjen

Member
Dus, het geld maar in de jeugd stoppen , niveautje lager met het eerste . En om de jeugd op een hoger niveau te brengen , talenvolle jongens uit de regio halen. Vooral uit Meppel, Koekange, de Wijk, Rouveen. Visuele cirkel . Om daarna weer op Hoofdklasseniveau te willen acteren
Ik heb verder niets voor of tegen Staphorst. Ik kijk lekker op zondag de wedstrijden van Alcides.
 

Unregistere

Well-known member
Je zou het bijna vergeten, maar er werd vandaag ook nog gewoon gevoetbald in deze afdeling. DFS won het inhaalduel bij NSC met 2-4.

Ik zou het trouwens best wel verrassend vinden als Eemdijk kampioen wordt. Die ploeg werd volgens mij vooraf nergens echt getipt als titelkandidaat. Wel een selectie met toch nog redelijk wat namen die eerder met onder meer Huizen, IJsselmeervogels, Spakenburg, DOVO en Sparta Nijkerk al op niveau speelden, dus daar op gebaseerd oogt het wel als een goede ploeg. Maar toch.
 

noordooster

Well-known member
Ik heb verder niets voor of tegen Staphorst.

Daar lijkt het trouwens wel op. Je bent wel erg kritisch t.o.v. Staphorst.
Het commentaar van een andere Alcides-supporter, mug, vind ik wel een beetje realistischer.
Lopen er niet toch een aardig aantal jongens uit Staphorst rond in de selectie ?
Ik ken niet de achtergrond van alle jongens, dus pin me er niet op vast, maar zijn bv Timmerman, Brakke, Mijnheer, Kin, Crediet, Heuvelman, Wind en Schra geen Staphorsters ?
Het tweede van Staphorst staat bovenaan in de noordelijke reserve hoofdklasse. Zitten daar geen Staphorsters in ?

Je kunt ervoor kiezen te voetballen met alleen maar jongens uit eigen dorp. Voordeel is dat je dan geen spelers hoeft te halen of te betalen. Nadeel is dat je enkele klassen lager speelt en de kans loopt dat je grootste talenten naar hoger spelende clubs vertrekken.
Je kunt ook spelers halen en betalen om op een hoger niveau te spelen.
Het is maar waar je als club voor kiest.
Op het niveau van Staphorst zijn er maar erg weinig clubs die geen spelers halen en betalen.
Overigens vind ik het wel belangrijk dat het beleid mbt het eerste elftal breed gedragen wordt binnen de club, waarbij ik bv de publieke belangstelling bij thuiswedstrijden en het verloop van de ledenvergaderingen belangrijk vind.
En uiteraard moet e.e.a. financieel verantwoord zijn.
 

noordooster

Well-known member
Excelsior Maassluis, JVC Cuijk, Dongen, HSC'21, HBS, Be Quick 1887, Quick'20, Genemuiden (?), Urk, Hollandia, Alphense Boys, Gemert. En misschien nog wel meer.

Ook clubs als Genemuiden en Be Quick 1887 spelen regelmatig met meerdere spelers die van andere verenigingen afkomstig zijn.
Urk doet het met nagenoeg allemaal eigen jongens. Hoe het met die andere verenigingen zit weet ik niet.
Maar het is natuurlijk logisch dat wanneer je het geluk hebt over een grote jeugdafdeling te beschikken, dat de kans dat er jongens doorstromen groter is.
Overigens is het ook vaak zo dat zulke clubs hun jeugdspelers halen van andere clubs uit de regio,, iets wat mug ook terecht signaleert. ( of dat ze een grote aantrekkingskracht hebben op jeugdspelers van elders )
 
Bovenaan