Hoofdklasse B zaterdag 2017-2018

de waan

Well-known member
Opvallend inderdaad. Dan is hij er dus een beetje klaar mee, wellicht ook door zijn mislukte avontuur bij de Blauwen? Of zit er geld bij die club?

Uit het stukje in de krant van vandaag:

Toch is het volgens Van Schooten vanzelfsprekend dat hij flink daalt. Zijn toekomst bij de politie - hij is in opleiding voor hoofdagent - gaat voor. Evenals zijn priv?leven. ,,Ik heb het wel gezien in de top van het amateurvoetbal. Na acht jaar bij drie grote clubs - NSC Nijkerk, CSV Apeldoorn en Spakenburg - is het mooi geweest."

Bovendien is hij een man van zijn woord, benadrukt hij. ,,Toen ik nog bij Robur et Velocitas speelde, was Niels Holdijk mijn teamgenoot. Daar werden wij de beste vrienden. Nadat we er weggingen, hebben we tegen elkaar gezegd dat we ooit weer samen zouden spelen. Bij welke club maakte niet uit." Het is Alexandria, waar Holdijk bestuurslid is.
 

De Groene Scout

Well-known member
Genemuiden wint de topper van Ajax amateurs met 3-1 en blijft bovenaan. Ajax likt uitgeschakeld voor de titel. Dat geldt ook voor Excelsior'31 dat thuis met 0-2 van Huizen verloor. Huizen legt zich dus nog niet neer bij degradatie.
Nummers 2 en 3 wonnen ook. Stand een beetje scheef maar lijkt te gaan tussen Genemuiden, Eemdijk en Berkum.
Genemuiden 20-38
Eemdijk 19-35
Berkum 18-33
 

de waan

Well-known member
Als dit het is, blijft het Nederlands voetbal dus stilstaand water. Lijkt me niet bepaald een goede ontwikkeling.
 

Unregistere

Well-known member
En ineens staat Eemdijk gedeeld eerste na de winst bij CSV Apeldoorn in een inhaalduel vandaag. 38 uit 20, net als SC Genemuiden. Berkum, dat met 0-1 bij Zuidvogels won, staat nu derde met 36 uit 19 en is dus de virtuele koploper.
 

noordooster

Well-known member
Toen ik in september Eemdijk bij HZVV met 1-0 zag verliezen, vond ik ze niet voetballen als een potentieel kampioen.
Maar het kan natuurlijk zijn dat dat 1 van hun mindere wedstrijden was.

Persoonlijk heb ik liever dat Staphorst, Berkum en/of Genemuiden promoveert naar de derde divisie, al was het alleen maar om ook een zaterdagvereniging uit Overijssel in de derde divisie te hebben. ( jong Twente vind ik niet een zaterdagvereniging )
 

noordooster

Well-known member
Onlangs werd bekend dat Martin van t Ende terugkeert bij Staphorst.
Hij speelde daar eerder enkele jaren , maar moest een jaar geleden na een " akkefietje" vertrekken . Hij ging toen bij Alcides spelen.
Ik vond dat Staphorst hem vorig seizoen na de winter als voetballer nogal miste, hoewel ze desondanks de noordelijke beker wonnen en ver kwamen in de strijd om promotie naar de derde divisie.

Ook gaf ik hier aan dat van t Ende niet meer zou terugkeren bij Staphorst. Dat had ik nl gehoord van mensen bij Staphorst die ik als insiders beschouw.
Ook hier meende ik opmerkingen gelezen te hebben die in dezelfde richting gingen. Het bleek dus dat hij toch wel terug kon en dan word je natuurlijk herinnerd aan de uitspraak die je ooit deed. Terecht.

Overigens gaat e.e.a. bij Staphorst niet zonder slag of stoot. Het nieuws van de komst van van t Ende werd lange tijd niet vermeld op de site van Staphorst , waar andere nieuwkomers wel direct werden genoemd.
Het rommelt binnen het bestuur van de club en er zijn enkele bestuursleden opgestapt. De komst van van t Ende schijnt hierin meegespeeld te hebben, maar of dat het enige is weet ik niet.
Er werd ook gespeculeerd dat met de terugkomt van van 't Ende andere spelers de club zouden verlaten. Rosink schijnt om die reden de club te hebben verlaten.
Of dat voor de Boer ( Urk ) en van der Burg ( DVS '33 ) ook de reden is betwijfel ik.
Verder valt het met de club verlaters tot nu toe mee.

Staphorst heeft naar mijn idee zich tot nu toe goed versterkt.
Op de site wordt ook gemeld dat men langzamerhand wil gaan doorselecteren en dat daarbij nadrukkelijk de eigen jeugd een kans krijgt.
Zit men al te denken aan het vervangen van jongens als Mijnheer en Koster ?
Staphorst heeft lange tijd het beleid gehad ( net als bv Genemuiden ) dat er altijd minimaal een stuk of 5, 6 eigen jongens in het eerste mee moeten doen.
Het begrip " eigen jongen" was wel eens wat aan inflatie onderhevig trouwens.
 

SanMark.

Well-known member
Het 'eigen jongens' beleid is natuurlijk lachwekkend, want speel je er een paar jaar voor dik geld, word je al als eigen jongen gezien. Daarnaast werd in het verleden ( misschien nog wel steeds maar dat weet ik niet), jongens van een jaar of 16 a 17 gelokt met een scooter om bij Staphorst te komen voetballen. Sneue was toen ook nog dat zelfs met jongens van buiten Staphorst nauwelijks een volwaardige 11 tal samen te stellen was.

Als club zijnde heeft Staphorst een behoorlijk aantal jaren op zijn gat gelegen met alle aandacht en geld voor de eerste selectie.

Wat ik dan wel weer knap vind is de belangstelling van het publiek blijvend is want die kunnen zich aan de ene kant niet herkennen in het koopteam wat in het veld staat maar aan de andere kant komen ze twee wekelijks wel op de wedstrijden af. En zo'n dure huishouding kost ook een smak met geld die elk jaar weer opgehoest word door het sponsorcollectief.
 

noordooster

Well-known member
Wat ik dan wel weer knap vind is de belangstelling van het publiek blijvend is want die kunnen zich aan de ene kant niet herkennen in het koopteam wat in het veld staat maar aan de andere kant komen ze twee wekelijks wel op de wedstrijden af. En zo'n dure huishouding kost ook een smak met geld die elk jaar weer opgehoest word door het sponsorcollectief.

Dat is natuurlijk niet alleen bij Staphorst aan de hand. Bij veel meer clubs staan er geen of nauwelijks jongens in het eerste die vanaf de jongste jeugd bij de club spelen. In zo'n geval vind ik het belangrijk hoe de leden van de club daar tegenaan kijken. En hoeveel publiek zo'n club trekt ( m.a.w. in hoeverre die club in een behoefte voorziet )
Bij bv HHC speelt geen enkele jongen uit de eigen jeugd, maar het publiek komt er desondanks massaal op af en de leden vinden het prima zo.
Het valt kennelijk niet mee om vanuit de eigen jeugd aansluiting te vinden op dat niveau.
Wanneer de ambities van HHC niet verder zouden gaan dan de hoofdklasse/1e klasse konden meer eigen spelers ingepast worden en hoefde je minder spelers te halen. Maar dat zou weer leiden tot minder publiek, sponsoren en recette. Het is maar waarvoor je kiest.
Jongens die bij HHC net tekort kwamen, zoals Kremer, Veldmate (?) de Jonge en Rosink zijn voor een club als Staphorst op hoofdklasse niveau weer waardevol.
 

SanMark.

Well-known member
Ik bedoel meer dat er binnen de club best wel een twee deling is over veel betalen en spelers van buiten halen die het sponsorhome niet uitkomen na de wedstrijd of minder betalen en de rest van de club beter te onderhouden van het vrijgekomen geld.

Bovenstaande leeft dus bij de supporters een stuk minder want die komen wel opdagen dan bij de leden van de club. Verder vind ik het opvallend dat voor zo'n klein dorp het totaal niet leeft dat er meer spelers vanuit de eigen club op het veld staan bij het eerste elftal. Want het is echt een ons kent ons dorp en van mensen van buiten moeten ze normaal niet zoveel hebben.
 

noordooster

Well-known member
Ik bedoel meer dat er binnen de club best wel een twee deling is over veel betalen en spelers van buiten halen die het sponsorhome niet uitkomen na de wedstrijd of minder betalen en de rest van de club beter te onderhouden van het vrijgekomen geld.

Bovenstaande leeft dus bij de supporters een stuk minder want die komen wel opdagen dan bij de leden van de club. Verder vind ik het opvallend dat voor zo'n klein dorp het totaal niet leeft dat er meer spelers vanuit de eigen club op het veld staan bij het eerste elftal. Want het is echt een ons kent ons dorp en van mensen van buiten moeten ze normaal niet zoveel hebben.

Dat er onder de leden ook een tweedeling is over het halen en betalen van spelers wist ik niet, maar misschien heeft het opstappen van die bestuursleden ook daar wel mee te maken.
De mededeling van de voorzitter over het inpassen van eigen jongens kon hier ook wel mee te maken hebben.
Verder heb ik nog niet echt het idee dat Staphorst wat stappen terug gaat doen t.o.v. de afgelopen jaren. Jij wel ?

Dat men in het dorp niet veel moet hebben van mensen van buiten leeft toch vooral bij de groep die juist niet zoveel op heeft met prestatief sporten en die veelal ook niet erg betrokken is bij de voetbalclub ?
 

SanMark.

Well-known member
Dat er onder de leden ook een tweedeling is over het halen en betalen van spelers wist ik niet, maar misschien heeft het opstappen van die bestuursleden ook daar wel mee te maken.
Hoe het de laatste twee a drie jaar is, weet ik niet echt maar ervoor weet ik wel dat veel spelende leden vonden dat de rest van de club 'verwaarloosd' werd ten opzichte van het eerste en tweede team.

De mededeling van de voorzitter over het inpassen van eigen jongens kon hier ook wel mee te maken hebben.
Ach dat vind ik altijd zo'n marketing praatje, maak het maar eens waar dan. Dat begint dus al door een goede jeugdopleiding op poten te zetten.
Als ik nu op de site kijk, co?rdinator A en B vacant, al jaren geen speler uit de jeugd echt door gebroken en wat er is doorgebroken komt nog van buiten Staphorst ook. Dus het is mij een raadsel wat je dan wil inpassen.

Verder heb ik nog niet echt het idee dat Staphorst wat stappen terug gaat doen t.o.v. de afgelopen jaren. Jij wel ?
Dat denk ik ook niet, een paar jaar terug leek het er even op dat ze een stap terug zouden doen maar toen kwam er op eens weer geld beschikbaar, dus zolang het sponsorcollectief genoeg geld blijft inbrengen zullen ze zo hoog mogelijke willen spelen. Vergelijkbaar met een Harkema.

Dat men in het dorp niet veel moet hebben van mensen van buiten leeft toch vooral bij de groep die juist niet zoveel op heeft met prestatief sporten en die veelal ook niet erg betrokken is bij de voetbalclub ?
Nee , dat is misschien maar 5% van het dorp. Lang niet iedereen die SGP stemt is tegen voetbal. Zeker als je kijkt bij de club zie je genoeg namen voorbij komen die van oudsher in Staphorst wonen. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat er geen enkele donkere speler rondloopt bij Staphorst.
 

noordooster

Well-known member
Daarnaast werd in het verleden ( misschien nog wel steeds maar dat weet ik niet), jongens van een jaar of 16 a 17 gelokt met een scooter om bij Staphorst te komen voetballen. Sneue was toen ook nog dat zelfs met jongens van buiten Staphorst nauwelijks een volwaardige 11 tal samen te stellen was.

Dat is denk ik nu niet meer het geval, want het A1 team bungelt ergens onderaan in de hoofdklasse.
Dat A-junioren gelokt worden met geld of goederen gebeurt en gebeurde trouwens meer.
Bijv. vv Hoogeveen stroopte jarenlang de de omgeving af om maar een zo goed mogelijke A1 te krijgen en onlangs las ik een positief stukje over de A junioren van Achilles 1894 uit Assen, waarop direct allemaal reacties kwamen dat Achilles al die A-spelers had weggehaald bij clubs in de buurt, die daar dan weer niet zo blij mee waren.

Nee , dat is misschien maar 5% van het dorp. Lang niet iedereen die SGP stemt is tegen voetbal.

Ik heb me laten vertellen dat de groep mensen uit het dorp die tegen prestatieve wedstrijdsport is , en daarom ook nooit bij Staphorst 1 zou gaan kijken, toch wat groter is .
Dat zijn dan inderdaad vaak mensen die SGP, in Staphorst de grootste partij, stemmen . Die partij heeft heel weinig op met wedstrijdsport. Dat er in Staphorst pas in 1959 een voetbalclub werd opgericht zal daar ook in meegespeeld hebben, neem ik aan.
Maar ook bij deze mensen in Staphorst verandert de kijk op voetbal geleidelijk.
 

SanMark.

Well-known member
Dat is denk ik nu niet meer het geval, want het A1 team bungelt ergens onderaan in de hoofdklasse.
Dat A-junioren gelokt worden met geld of goederen gebeurt en gebeurde trouwens meer.
Bijv. vv Hoogeveen stroopte jarenlang de de omgeving af om maar een zo goed mogelijke A1 te krijgen en onlangs las ik een positief stukje over de A junioren van Achilles 1894 uit Assen, waarop direct allemaal reacties kwamen dat Achilles al die A-spelers had weggehaald bij clubs in de buurt, die daar dan weer niet zo blij mee waren.
Hier bevestig jij toch wat ik al ( vanaf het begin) gemeld heb, dat het jeugdbeleid bij Staphorst een wassen neus is en dat je met zo'n beleid nooit 5 a 6 eigen spelers bij de eerste 11 kunt krijgen. En dan kun je wel melden dat je op eigen jeugd inzet maar hoe wil je dat dan doen als er niets geregeld is ? En dat zien de andere leden dus ook, die in directe zin niets met de eerste en tweede selectie te maken hebben. Dat er tonnen naar de spelers van buiten gaan maar dat er niet eens een goede jeugdopleiding op poten gezet kan worden.


Ik heb me laten vertellen dat de groep mensen uit het dorp die tegen prestatieve wedstrijdsport is , en daarom ook nooit bij Staphorst 1 zou gaan kijken, toch wat groter is .

Ik denk niet dat die groep zo heel veel groter is. Ten eerste heb je ook mensen die niet van voetbal houden en niet komen kijken. En zoals gezegd als je kijkt naar de achternamen bij Staphorst kom je daar zeer veel Staphorster namen tegen.

Als je het stuk van die SGP wethouder (?) terug leest over IJhorst is die in eerste instantie tegen voetbal op zondag , maar voetballen in competitie verband op de zaterdag was eigenlijk ook een no go. Dat gaat dus niet alleen over het eerste team maar over al het competitie voetbal.

Dat zijn dan inderdaad vaak mensen die SGP, in Staphorst de grootste partij, stemmen . Die partij heeft heel weinig op met wedstrijdsport. Dat er in Staphorst pas in 1959 een voetbalclub werd opgericht zal daar ook in meegespeeld hebben, neem ik aan.
Maar ook bij deze mensen in Staphorst verandert de kijk op voetbal geleidelijk.

Bij die mensen veranderd er niet zoveel qua kijk op voetbal, die groep gaat geleidelijk aan dood, en daar komen steeds minder die hards voor terug.
 

SanMark.

Well-known member
Wat dat betreft is Alcides een voorbeeld van hoe het ook kan, die club verspilde ook tonnen aan spelers van buiten om maar hoofdklasse te kunnen voetballen maar die hebben nooit hun jeugdopleiding verwaarloost.
 

Mug

Member
Alcides is gewoon weer een amateurclub geworden, met een goede jeugdafdeling en een eerste elftal op eerste klas niveau. Staan momenteel tweede en bij de laatste 8 in de beker. Zonder een dikke sponsor pot is dit het maximaal haalbare. Wel een gezonde vereniging en dat is het belangrijkste.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan