Hi ha hondelul! Weetjes, vragen en feiten rondom de arbitrage

Maasveld

Well-known member
Hoe zit het nu?

Waar dient een vrije schop te worden genomen, op de plaats waar de overtreding begint of op de plaats waar de overtreding eindigt?
 

Maasveld

Well-known member
Dat dacht ik ook, en mijn scheidsende vader ook, maar volgens Jarno waar ie eindigt en ik meen me te kunnen herinneren dat Dick Jol dat een aantal jaren geleden ook zei. En aangezien Mario van den Ende nog niet heeft gereageerd neig ik naar het tweede.
 

Ivanhoe

Active member
Dus een overtreding die buiten de 16 wordt ingezet, maar er binnen eindigt, levert een vrije trap op binnen de 16 en geen penalty? De bal wordt dan toch altijd buiten de 16 gelegd.
 

Maasveld

Well-known member
Dus een overtreding die buiten de 16 wordt ingezet, maar er binnen eindigt, levert een vrije trap op binnen de 16 en geen penalty? De bal wordt dan toch altijd buiten de 16 gelegd.

Met de vrije schop binnen de 16 bedoel ik natuurlijk penalty. Vandaag werd ie op de stip gelegd terwijl de overtreding buiten de 16 begon.
 

Reinoud

Well-known member
Ik denk eindigt.

Spelers latennhun tegenstander vaak net op tijd los. Daarbij is het dus een kwestie van vroeg genoeg de overtreding inzetten, want als er dan een scoringskans verloren gaat in de zestien, gaat de bal niet op de stip. Niet logisch, vandaar dat ik het bij eindigen hou.
 

Pascallovic

Well-known member
Volgens mij ook waar het eindigt. Daarom proberen de spelers altijd de 16 meter te halen voor een penalty. Dat zou allemaal zinloos zijn als de vrije trap toch altijd wordt toegekend op de plek waar de overtreding begon.
 

Ivanhoe

Active member
Volgens mij ook waar het eindigt. Daarom proberen de spelers altijd de 16 meter te halen voor een penalty. Dat zou allemaal zinloos zijn als de vrije trap toch altijd wordt toegekend op de plek waar de overtreding begon.

Heb de regels er is op nageslagen en die zeggen het volgende. De vrije trap moet worden genomen op de plaats waar de overtreding wordt gemaakt. Zowel vasthouden als iemand ten val brengen is een overtreding die moet worden bestraft met een directe vrije trap. Den Haag had dus eigenlijk geen penalty moeten krijgen aangezien het vasthouden buiten de 16 plaatsvond en dat eigenlijk al bestraft had moeten worden, tenzij de scheidsrechter het vasthouden niet zwaar genoeg vond (hand lag alleen op schouder) en dat hij het ten val brengen heeft bestraft (wat binnen de 16 plaatsvond). Van een 'begin' en een 'einde' van een overtreding is in die visie eigenlijk geen sprake; een overtreding vindt altijd plaats op een ondeelbaar moment.
 

De Groene Scout

Well-known member
Dit weekend 3 bijna dezelfde gevalletjes van aangeschoten hands in de 16 gezien:
1x penalty en rood (Cambuur - PSV)
1x penalty en geel (Twente - Ajax)
1x doorspelen (Groningen - Heerenveen)

Lekker duidelijk allemaal.
 

Abubakari

Well-known member
Bij Cambuur-PSV was het natuurlijk wel even anders.

Daar wordt van 5 meter snoeihard tegen een speler aan geschoten die in een reflex zijn armen voor zijn borst kruist. Die heeft 0,0 tijd om na te denken.
Maar jij vindt dat wel terecht rood?
 

gevegt

Well-known member
Daar wordt van 5 meter snoeihard tegen een speler aan geschoten die in een reflex zijn armen voor zijn borst kruist. Die heeft 0,0 tijd om na te denken.
Maar jij vindt dat wel terecht rood?
In een reflex zijn armen voor zijn borst kruist? Dat moet een omgebouwde zijn.
 

JMD

Well-known member
Daar wordt van 5 meter snoeihard tegen een speler aan geschoten die in een reflex zijn armen voor zijn borst kruist. Die heeft 0,0 tijd om na te denken.
Maar jij vindt dat wel terecht rood?

Nee, wel een terechte pingel.

Overigens bij dat lijstje van DGS hoort ook nog de situatie van Twente - Ajax uit de eerste helft toen Ajax een penalty had moeten krijgen, en een situatie uit Utrecht - Vitesse toen het geen penal werd. Allemaal wel of geen hands.
 

De Groene Scout

Well-known member
Die snoeiharde ballen van een paar meter die tegen een hand gaan moet je gewoon altijd door laten gaan. Anders krijg je straks allemaal van die debiele verdedigers in de 16 met hun armen op de rug.
 
Bovenaan