Hi ha hondelul! Weetjes, vragen en feiten rondom de arbitrage

gevegt

Well-known member
Dit topic gaat over de leiding en aanverwante gebeurtenissen tijdens en rond een wedstrijd.

Direct maar even aftrappen.
Waarom staat de man die de doellijn in de gaten houdt, aan de kant waar ook de grens loopt? Is het niet logischer dat hij aan de andere kant van het doel staat?
 

Nik

Member
Volgens mij heeft dit met de looplijnen van de scheidsrechter te maken. De scheidsrechter loopt altijd diagonaal van de grensrechters en wordt er (denk ik) vanuit gegaan dat de scheidsrechter dat stuk van het veld het best kan beoordelen.
 

gevegt

Well-known member
Die man staat er toch in eerste instantie om te kijken of de bal over de lijn is?
Nu belemmert hij het zicht van de grensrechter en ik heb zelden gezien dat de scheidsrechter de achterlijn haalt.
 

JMD

Well-known member
Goede vraag gevegt.

In eerste instantie stond het ook zoals het jou logischer leek. De 5e/6e man aan de andere kant van het doel dan waar de grens staat. Maar dat bleek idd problemen te geven met de looplijnen van de scheids. De Scheidsrechterscommissie van de UEFA heeft toen besloten de 5e/6e man aan de andere kant te zetten. En je kan veel van die commissie zeggen (ze nemen regelmatig slechte beslissingen en stellen slechte scheidsrechters aan...), maar die wordt geleid door Collina, en ik denk dat die man juist in deze situatie dit wel goed kan beoordelen.
 

Joost

Well-known member
Die man staat er toch in eerste instantie om te kijken of de bal over de lijn is?
Nu belemmert hij het zicht van de grensrechter en ik heb zelden gezien dat de scheidsrechter de achterlijn haalt.

Hij staat er als extra paar ogen voor een scheidsrechter. Of de bal over de lijn is hoeft hij niet te weten, daarvoor is in de Kuip speciale techniek aanwezig.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik gooi er ook even eentje in.

Hoe wordt er in Nederland extra tijd berekent en is de '6-secondenregel' nog aan de orde?
 

gevegt

Well-known member
Goede vraag gevegt.

In eerste instantie stond het ook zoals het jou logischer leek. De 5e/6e man aan de andere kant van het doel dan waar de grens staat. Maar dat bleek idd problemen te geven met de looplijnen van de scheids. De Scheidsrechterscommissie van de UEFA heeft toen besloten de 5e/6e man aan de andere kant te zetten. En je kan veel van die commissie zeggen (ze nemen regelmatig slechte beslissingen en stellen slechte scheidsrechters aan...), maar die wordt geleid door Collina, en ik denk dat die man juist in deze situatie dit wel goed kan beoordelen.
Mijn vraag blijft dus staan. Wat is de reden?

Hij staat er als extra paar ogen voor een scheidsrechter. Of de bal over de lijn is hoeft hij niet te weten, daarvoor is in de Kuip speciale techniek aanwezig.
Het gaat mij niet om de Kuip, maar in het algemeen.
Het is gewoon niet logisch dat die man aan die kant staat.
 

gevegt

Well-known member
Ik gooi er ook even eentje in.

Hoe wordt er in Nederland extra tijd berekent en is de '6-secondenregel' nog aan de orde?

De 6 seconden regel bestaat al een paar niet meer.
De extra tijd wordt door de scheids bepaalt en is altijd minimaal. Hij kan dus altijd meer tijd geven.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
De 6 seconden regel bestaat al een paar niet meer.

Dat dacht ik al, want ik zie bijna elke keeper tegenwoordig veel meer tijd nemen. Ik neem verder voor het gemak maar aan dat je een paar jaar bedoelde.


De extra tijd wordt door de scheids bepaalt en is altijd minimaal. Hij kan dus altijd meer tijd geven.

Ik heb ooit eens gelezen dat er per wissel een halve minuut bijkomt. Dit wordt echter zelden gedaan. Ik vind de bijgetrokken tijd over het algemeen veel te minimaal.
 

gevegt

Well-known member
Ik heb ooit eens gelezen dat er per wissel een halve minuut bijkomt. Dit wordt echter zelden gedaan. Ik vind de bijgetrokken tijd over het algemeen veel te minimaal.
Dat ben ik geheel met je eens.
Vooral als Portugezen gaan tijdrekken en de scheids de verloren tijd er niet dubbel bij doet.

Btw, wie heeft mijn geniale topictitel verkracht?
 

gevegt

Well-known member
Het levert hier nu toch al enkele posts op. Dat kun je van 'de snor en co (Adriaanse?)' niet zeggen.

Haha, dat is dus je probleem. Mijn topics worden alleen begrepen door leden die net iets meer fantasie hebben.
En natuurlijk ga ik geen namen noemen van leden die het wel begrijpen.
 

gevegt

Well-known member
Volgens mij staat dat in mijn antwoord... Het leverde problemen op met de looplijnen van de scheids.
Wat ik al ontkracht heb omdat de scheids nooit de achterlijn haalt en derhalve dat geen invloed heeft.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Volgens mij staat dat in mijn antwoord... Het leverde problemen op met de looplijnen van de scheids.

Ik denk niet dat ik de namen hoef te noemen van leden die dit wel gelijk begrepen.

Gevegt heeft gewoon veel te veel fantasie.
 
Bovenaan