Hi ha hondelul! Weetjes, vragen en feiten rondom de arbitrage

PES5

Administrator
Forumleiding
Het gaat nog wel steeds om drie wisselmomenten toch? Dat had ik begrepen.
 

Batigoal

Well-known member
'Spelregelchefs' staan testen met extra wissel bij hoofdblessure toe
Spelers die een hoofdblessure hebben opgelopen mogen met ingang van 2021 worden vervangen zonder dat dit trainers een wissel kost. Althans, als ze uitkomen in een competitie die zich heeft aangesloten bij een experiment waarvoor de internationale spelregelorganisatie IFAB woensdag groen licht heeft gegeven.

Na het inwinnen van adviezen van verschillende instanties en de nodige besprekingen is de IFAB akkoord gegaan met een testfase. Het doel is onder meer om de druk op clubartsen om bij hoofdblessures een snelle diagnose te vellen te verminderen.
Met de nu nog experimentele extra wissel wordt ook 'voorkomen dat een speler mogelijk een tweede hersenschudding oploopt tijdens een wedstrijd. Dit kan zeer ernstige gevolgen hebben.' Verder wordt volgens de IFAB een duidelijk signaal afgegeven: als er enige twijfel is, moet een speler worden vervangen, maar loopt de betreffende ploeg geen numerieke schade op.

Mascherano en Vertonghen
Onder meer de mondiale spelersvakbond FIFPro probeerde dit onderwerp al jaren op de agenda van instanties te krijgen. In 2019 besprak medisch wetenschapper dr. Vincent Gouttebarge in gesprek met VI nog de noodzaak van veranderingen. Het ging onder meer over het WK 2014. In de halve finale tussen Nederland en Argentinië raakte Javier Mascherano buiten westen, maar even later keerde hij terug.
Eerder deze week vertelde Jan Vertonghen nog over de impact van de hoofdblessure die hij opliep tijdens het Champions League-duel van Tottenham Hotspur met Ajax in 2019.

'Veel mensen weten dat niet, maar ik heb daar heel lang heel veel last van gehad: hoofdpijn en duizeligheid. Dat is nu de eerste keer dat ik dat zeg. Ik had niet mogen doorspelen en ik ben in totaal negen maanden op de sukkel geweest en daarom kon ik niet brengen wat ik wilde', vertelde de verdediger aan Sporza.

Nationale bonden, confederaties of competities die mee willen doen aan de testfase moeten zich aanmelden bij zowel de FIFA als de IFAB.

Bron: VI.nl

Verstandig om toe te staan dat spelers met hoofdletsel gewisseld kunnen worden.
 
Bovenaan