Het weer

gevegt

Well-known member
Heb je een hoogtemeter in de schuur?

Periscoop. verrekijker en een bril.
Echter dat alles had ik niet nodig. Het was echt opvallend. Net als het overlast van de lampen die ze aan hebben en het geluid wat ze voortbrengen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Periscoop. verrekijker en een bril.
Echter dat alles had ik niet nodig. Het was echt opvallend. Net als het overlast van de lampen die ze aan hebben en het geluid wat ze voortbrengen.

Je woont ruim buiten de klaagzone.
 

erka

Well-known member
Kreta kan zich opmaken voor een mogelijke orkaan ontstaan boven de Middellandse zee.

Yep, zogename Medicane. Een orkaansysteem met een oog en zonder front.
Qua omvang kleiner dan een echte tropische orkaan maar qua wind, neerslag en zelfdraaiend systeem wel een echte.

Meest waarschijnlijke pad komt overigens dicht bij Athene en Izmir.

5bae0de06e1e8.png
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Ja en niet alleen aan de grond, maar ook normaal, dus op waarnemingshoogte. -0,8 C in Twente vannacht.
 

erka

Well-known member
Afgelopen nacht koudste septembernacht sinds 1971. Het is ook een datumrecord. Nog nooit werd het op 30 september zo koud in De Bilt.

Het is de 9e keer sinds 2001 dat een kouderecord wordt gevestigd. Ter vergelijking: op 141 dagen is het warmterecord voor die dag al verbroken deze eeuw.
 

Sampdoria

New member
Het is de 9e keer sinds 2001 dat een kouderecord wordt gevestigd. Ter vergelijking: op 141 dagen is het warmterecord voor die dag al verbroken deze eeuw.
Loopt gruwelijk uit de hand met die opwarming hier. Heb het idee dat het in Nederland ook (relatief) veel sneller gaat dan bijvoorbeeld in andere gebieden in Europa, maar dat kan aan mij liggen. Heb er verder ook geen verstand van of kennis over.

Met name april en mei waren dit jaar ongekend warm, maar dat is iedereen volgens mij alweer vergeten. Vergelijk de zomers en voorjaar in Nederland qua temperatuur eens deze eeuw met de jaren zestig of zeventig, angstaanjagend verschil.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Loopt gruwelijk uit de hand met die opwarming hier. Heb het idee dat het in Nederland ook (relatief) veel sneller gaat dan bijvoorbeeld in andere gebieden in Europa, maar dat kan aan mij liggen. Heb er verder ook geen verstand van of kennis over.

Met name april en mei waren dit jaar ongekend warm, maar dat is iedereen volgens mij alweer vergeten. Vergelijk de zomers en voorjaar in Nederland qua temperatuur eens deze eeuw met de jaren zestig of zeventig, angstaanjagend verschil.

Dat wil je niet weten, dat verschil is enorm groot. In de jaren 60 waren er zomers bij met maar 20 warme dagen (20C). Tegenwoordig halen we elk jaar wel 60-70 van die dagen. Zomerse dagen (25C) is helemaal extreem. In 1954 en 1956 waren er maar 2 in de hele zomer, 1962 had er 3 en 1965 4. De warmste zomer van de jaren 60 was 1969. Die had 22x een zomerse dag. Dat is nu ongeveer gemiddeld. Een beetje warme zomer van nu haalt tussen de 35-40 zomerse dagen.

In het algemeen kun je wel stellen hoe noordelijker je komt hoe extremer de opwarming is. De gebieden rond de polen en bv. in het noorden van Scandinavi? kennen de sterkste opwarming. Naarmate je dichter bij de evenaar komt wordt de opwarming minder extreem. Maar daar uit global warming zich in extreme droogte of juist extreme stormen. In India bijvoorbeeld wordt de monsoon steeds zwaarder door warmere oceanen en dus meer vocht in de buien. En hij begint steeds later waardoor de extreme hitte en droogte in India in april-mei (die er altijd wel was), steeds langer duurt.
 
Bovenaan