Het weer

erka

Well-known member
Eens, maar ik weet de periode van 2010 nog. Ik werkte toen in Delft, ging altijd met de trein en toen is geen 1 dag de trein totaal uitgevallen. Ja, ik had wel eens vertraging of er viel er wel eens 1 uit, ja, het was knap druk, maar de treinen reden.

Het lijkt wel alsof de NS/ProRail het ook wel steeds makkelijker opgeeft, maar dat lijkt ook iets van deze tijd te zijn. 'Vroeger' gingen scholen echt niet dicht met dit weer, heb als leerling vaak zat naar school moeten fietsen in minstens dit soort sneeuw. En ik sta nu bijna 25 jaar voor de klas, en kan me 1x herinneren dat de school dicht ging wegens sneeuw, dat was in december 2017, toen was het code rood.
Wel eens dicht wegens flinke storm, code rood, en dat we gewoon eerder stopten ivm de storm (zodat lln veilig thuis konden komen), maar sneeuw, echt niet en heb toch vaak zat flink sneeuw meegemaakt.

Onze middelbare school ging echt helemaal nooit dicht. Ja alleen bij een Elfstedentocht oid of inderdaad bij zware storm. Maar verder helemaal niet.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Susaa

Well-known member
Susaa kwam van de boerderij en moest een heel eind met de fiets. Bij veel sneeuw bracht mijn vader ons altijd met de trekker naar school😀

JMD

Well-known member
Onze middelbare school ging echt helemaal nooit dicht. Ja alleen bij een Elfstedentocht oid of inderdaad bij zware storm. Maar verder helemaal niet.
In mijn leerlingtijd idd ook niet

Wel had mijn school de traditie dat als het flink gevroren had er op een gegeven moment (als dat kon) een schaatsdag in Jisp werd gehouden (diverse toertochten), maar dan moest het echt lang flink gevroren hebben. Dat heb ik 2x meegemaakt.

Maar voor de rest: doorgaan met die hap. (en 1x werden we in de zomer bij zo'n echt zomeronweer 'op school gehouden' omdat het echt te gevaarlijk was om naar buiten te gaan (en mochten dus na de toetsen (was in de toetsweek) niet direct naar huis), maar goed dat duurde een uurtje)

Nu bellen ouders en masse op dat ze het te gevaarlijk vinden en dat school maar dicht moet, de receptie heeft er bij ons inmiddels spreekwoordelijk een dagtaak aan.

Wigboldus

Well-known member
Inmiddels heb ik hier ook zo'n 15cm op mijn balkon en er komt nog wel meer aan zo te zien voor hier. Ga wel over de 20 cm heen.
In 2010 zat ik hier op een gegeven moment op 25cm ofzo.

De hoogste sneeuwhoogte die ik ooit zelf gemeten heb hier was 40cm. Dat was op 2 maart 2005, toen dat allemaal in 1 dag viel tijdens een enorme sneeuwdump (polar low).
Was dat toen ook in combinatie met harde wind? Ik kan me nog wel herinneren dat hele sloten vol lagen met sneeuw. Je kon complete "ondergrondse" gangen maken door het sneeuw. Mooie tijd was dat.

Bernardo

Well-known member
Vrijdag waarschijnlijk code rood voor het Noorden van het land, vanwege veel sneeuwval en storm dus grote kansen op sneeuwduinen zeiden ze bij RTL.

erka

Well-known member
Was dat toen ook in combinatie met harde wind? Ik kan me nog wel herinneren dat hele sloten vol lagen met sneeuw. Je kon complete "ondergrondse" gangen maken door het sneeuw. Mooie tijd was dat.

In 2005? Nee. Toen was er juist weinig wind. Daardoor kon het die nachten erna extreem koud worden.

NL_TN_2005030400.png

edit: natuurlijk niet de koudste nacht van de 21e eeuw want in 2012 werd het bijna -23

NL_TN_2012020400.png

Wigboldus

Well-known member
In 2005? Nee. Toen was er juist weinig wind. Daardoor kon het die nachten erna extreem koud worden.

NL_TN_2005030400.png

edit: natuurlijk niet de koudste nacht van de 21e eeuw want in 2012 werd het bijna -23

NL_TN_2012020400.png
Ah dan was dat een paar jaar daarvoor. 2012 weet ik nog heel goed. Onze dochter was net een maand oud en we woonden toen in een huis zonder cv en enkelglas. Zat een centimeter ijs aan de binnenkant van de ramen.

Bovenaan