Het weer

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwammy

Well-known member
Dauwpunt vanmiddag rond Eindhoven: 25C. Echte temperatuur was ook zoiets (misschien iets warmer). Hoe dichter dauwpunt bij werkelijke temperatuur, hoe hoger relatieve luchtvochtigheid. In gewone mensenwoorden: dauwpunt 25C is gigantisch hoog voor Nederland. Hoger dan 26C worden mensen ziek.

Jij als weerkenner weet dat. Waarom staat Eindhoven vaak pontificaal in beeld bij weer zaken? De koudste temperaturen en warmste worden vaak hier gemeten en nu weer met die benauwdheid gisteren. Is het allen de ligging of ook de omgeving?
 

banshee

Member
Geen druppel regen gevallen de afgelopen 24 uur, en de komende uren blijft het volgens buienradar ook gortdroog hier in Limburg...
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
En warm, plakkerig en benauwd... Morgen 19 graden en regen, kom maar op met de herfst
 

Shayman

New member
Jij als weerkenner weet dat. Waarom staat Eindhoven vaak pontificaal in beeld bij weer zaken? De koudste temperaturen en warmste worden vaak hier gemeten en nu weer met die benauwdheid gisteren. Is het allen de ligging of ook de omgeving?

Ik meen dat dat komt door de grondsoort in De Peel.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik neem aan dat die buien hier grotendeels aan ons voorbijgaan, maar het zal vanavond nog wel even losgaan.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik hoor de hele week al die berichten. Eerst maar eens zien of het doorzet, want normaal vangt Maastricht alles op en valt elke onweerswolk daar uiteen.
 

JMD

Well-known member
Jullie hadden vandaag in Z-NL typisch tropenweer. In de tropen is het ook niet zozeer de temperatuur alswel de combinatie met dauwpunt. Europeanen kunnen hier niet goed tegen. Normaal vinden we het bij dauwpunt 15C al vrij benauwd aanvoelen...

In N-Nl was het overigens prima dagje.

Het was inderdaad vies warm in Eindhoven (en dan had ik nog een beetje wind, maar kan me voorstellen dat het hoog in het stadion waar Fabian zat windstil was. Alhoewel ik zag dat ze de lamellen open hadden laten staan in de hoeken, normaal zijn die dicht als er een duel is).

Wat is een normale dauwpunttemperatuur? En verschilt dat in de zomer van de winter? (zeg maar of het 30 graden of -10 is)
 

Fabian

Active member
Het was inderdaad vies warm in Eindhoven (en dan had ik nog een beetje wind, maar kan me voorstellen dat het hoog in het stadion waar Fabian zat windstil was. Alhoewel ik zag dat ze de lamellen open hadden laten staan in de hoeken, normaal zijn die dicht als er een duel is).

Wat is een normale dauwpunttemperatuur? En verschilt dat in de zomer van de winter? (zeg maar of het 30 graden of -10 is)

Die lamellen hielpen niets. Geen zuchtje.
 

leo1949

Well-known member
Ja de VN is ook al bezig met Dafne Schippers omdat die als enige blanke alle gekleurde dames te snel af was. :wtf:
 

erka

Well-known member
Hier zojuist de 3e tropische stortbui in 1 week tijd. Zag er dreigend uit, maar uiteindelijk alleen veel regen en wind. Onweer viel mee, gelukkig. Sinds de bliksem vorig jaar vlak bij mijn huis is ingeslagen en het overal naar brand stonk (en alle electriciteit eruit vloog) hoef ik niet zo nodig onweer meer.

Het was inderdaad vies warm in Eindhoven (en dan had ik nog een beetje wind, maar kan me voorstellen dat het hoog in het stadion waar Fabian zat windstil was. Alhoewel ik zag dat ze de lamellen open hadden laten staan in de hoeken, normaal zijn die dicht als er een duel is).

Wat is een normale dauwpunttemperatuur? En verschilt dat in de zomer van de winter? (zeg maar of het 30 graden of -10 is)

Het dauwpunt kan nooit hoger zijn dan de echte temperatuur. Dus in de winter ligt het uiteraard lager dan in de zomer. Als je in de winter een dauwpunt hebt vlakbij de echte temperatuur maar het is buiten koud (zeg rond 0 C) dan krijg je rijp op de bomen. En als het dauwpunt veel lager ligt dan is de lucht erg droog en droogt je huid je sneller uit als je bv. schaatst.

Gemiddeld (maar dat zegt niet zoveel) is het dauwpunt in de zomer rond 12-13 C en in de winter rond 0 C.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Godver..... w?????r die rode wolkjes op buienradar die verdwijnen als ze Heerlen zien liggen, het is toch wel vervelend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan