Het Provincie 'maar toch vooral Limburg'-Topic

Mario

Well-known member
Forumleiding
Hoe kom je erop om die taal te kiezen?
Mijn vrouw komt uit China

En dan heb je het over vereenvoudigd Chinees, daaraast de lokale talen Kantonees, Wu, Min, Hakka, Gan en Xiang. En ook daar heb je uiteraard dialecten. Vooral jonge mensen leren daar nu ook Engels op school, en willen graag met je praten om te oefenen.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Duitstalig België doet het ook goed op dat vlak. De meesten spreken behalve Duits vloeiend Engels & Frans, terwijl veel ook Nederlands spreken.
En wat te denken van Zwitserland of Luxemburg? :)

In het VK ook alleen maar Engels toch, of krijgen ze daar ook andere talen op school?
Wel idd soms Gaelic ofzo of in Zuidoost Engeland Frans, maar voor de rest vooral heel veel Engels idd. Ben voor mijn werk vaak (soms met leerlingen) naar Engelse scholen geweest en de docenten daar waren altijd heel verbaasd als ik ze zei dat onze lln allemaal NL, FR, DU, EN leren plus sommigen dan ook nog Grieks en Latijn. Dat vonden ze heel knap. Maar toen ik uitlegde dat dat voor ons als Nederlanders natuurlijk ook gewoon noodzaak is, goed zijn in vreemde talen, snapten ze het veel beter. En het is natuurlijk ook lastig, als jouw taal de nummer 1 taal van de wereld is dan is die noodzaak er natuurlijk ook veel minder. Een beetje ook waarom het zo lastig is voor expats die in NL wonen/werken, die willen wel NL leren, maar Nederlanders schakelen al zo makkelijk over op Engels als ze horen dat je niet goed NL spreekt, dat het ook minder nodig is Nederlands te leren spreken.

Bovenaan