Het Provincie 'maar toch vooral Limburg'-Topic

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik heb de vlecht al 2 duels niet meer gespot.

Ik kom er ook niet meer. Mag niet van de psycholoog, het 'conflicteert met de behandeling'. Eerlijk is eerlijk, ik vond het vorig jaar al erg moeilijk, maar heb toch het seizoen afgemaakt.
 

De Wolf

Well-known member
Fries is gewoon een bij elkaar gejat dialect wat Nederlands, Scandinavisch gebral en gebrabbel uit Wales samen brengt en als jus wat Oost-Europese gromtonen erbij knikkert.

Woorden van iemand die er totaal geen verstand van heeft.
 

erka

Well-known member
Fries is ??n van de vier westgermaanse talen samen met Nederlands, Duits en Engels. Waar Nederlands ongeveer half Duits en Engels is, is Fries ongeveer half Engels en Nederlands.
 

Joost

Well-known member
Wat is het 'standaard' Fries? Ik heb laatst iets laten vertalen in het Stellingwerfs en dat was vrijwel gewoon Nederlands.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Stellingwerfs is net zoiets als Kerkraads in Limburg: Een lokaal spraakgebrek.

Er is geen 'standaard' Fries, het Fries van bijvoorbeeld Omrop Fryslan heb ik nog nooit iemand buiten de tv horen praten.
 

Sensini

Active member
Stellingwerfs is net zoiets als Kerkraads in Limburg: Een lokaal spraakgebrek.

Er is geen 'standaard' Fries, het Fries van bijvoorbeeld Omrop Fryslan heb ik nog nooit iemand buiten de tv horen praten.

Standaard Limburgs bestaat ook niet. Bijna iedere streek heeft weer z'n eigen variant, die elkaar wel weer kunnen verstaan.
 

De Wolf

Well-known member
Dat stukje onder de Tjonger past eigenlijk meer bij Drenthe.

Fries kan regionaal verschillen. Komt er op neer dat je klei Fries hebt en wald Fries. Die laatste zijn niet te verstaan.
 

Joost

Well-known member
Ik ben zondag na Roda - Feyenoord nog naar Geusselt Sport - SHH geweest. Dat ligt achter het stadion in Maastricht. Daar waren 200 toeschouwers waarvan 90% tokkie en ik telde 14 tienermoeders.
 
Bovenaan