Krijg sowieso niet echt hoogte van PSV qua financien. Volgens mij vallen hun uitgaven op de transfermarkt namelijk gewoon mee. Dit seizoen een + van 4 miljoen, vorig seizoen ruim 38 miljoen in de plus qua transfers (Dankzij Malen), dan een jaartje 6 miljoen meer uitgegeven aan transfers, maar in 19/20 weer 72 miljoen in de plus. Het partnership van Brainport Eindhoven dat volgens mij positief uitwerkt op de financien, dus waar gaat het geld aan op dat ze zo op de verkopen zitten en ook niet aan de uitgaven van een Feyenoord komen?
Nou ja, van wat ik lees moet PSV in principe met haar transferresultaten negatieve operationele resultaten wegpoetsen. Dat zie ik zo snel ook wel een beetje terug in hun jaarstukken. Feyenoord draait operationeel meestal wel winst, maar gaat de min in met de transferresultaten.
Daarnaast moet er rekening mee houden dan je verkoopresultaten (opbrengst minus geactiveerde vergoedingensom) je bate zijn in het resultaat en je transferkosten de afschrijving van de vergoedingensommen van eerdere jaren over de looptijd van aangegane contracten. PSV heeft per eind 2020/2021 80 miljoen op de balans staan wat de komende jaren wordt afgeschreven en Feyenoord nog geen 13 miljoen. Daarin zitten uiteraard ook spelers die inmiddels zijn verkocht. In 2020/2021 bijna 29 miljoen aan afschrijvingen vergoedingensommen (45 miljoen geactiveerd!). Feyenoord ter vergelijking 12 miljoen afschrijving (10 miljoen geactiveerd).
Ik kan niet inschatten wat de afschrijving in 2022/2023 gaat zijn, zeker niet omdat de jaarrekening 2021/2022 er nog niet is. Maar gezien er nog 80 op de balans staat die in 1 tot 5 jaar wordt afgeschreven, zal het zeker een substantieel bedrag zijn. Zeker gezien PSV in 2021/2022 geen speler heeft verkocht waar veel voor is betaald waar PSV zelf wel weer 15 miljoen aan transfergelden heeft betaald en dit seizoen ook weer 8,5 miljoen. Kun je zomaar nog 15-20 miljoen nodig hebben voor een positief resultaat op je transfers en dan nog het operationele verlies van in 2017-18 bijvoorbeeld 8 miljoen. Dan snap ik dat ze Gakpo wel voor 30 miljoen plus wilde verkopen.
PSV geeft een andere indruk, maar zo geweldig is hun bedrijfsoperatie nou ook weer niet. Sportjournalisten duiken er ook niet echt op.