Het grote kalkoen en oliebollen topic

Eef de Kip

Well-known member
Zolang je niet zelf het vee naar het slachthuis brengt, maakt het geen reet uit waar je het koopt. Komt bij dat het smaakverschil niet bestaat.

Nee maar ik lees dat het vlees van pak 'm beet Hanos een stuk beter is dan bijvoorbeeld de Vomar (een super hier in Haarlem). Dat vlees kwam altijd linea directa van hetzelfde slachthuis. Zou het wellicht toch een broodje aap verhaal kunnen zijn?
Als je nou een keurslager hebt waarbij de koe aantoonbaar niet volgedouwd is met teringzooi en een rustig opgebouwde levenscyclus heeft gehad, iets dat trouwens ook niet bij elke keurslager het geval is, dan zou je nog kunnen spreken van een stukje vlees dat kwalitatief beter is.
 

inhethoekje

Active member
Nee maar ik lees dat het vlees van pak 'm beet Hanos een stuk beter is dan bijvoorbeeld de Vomar (een super hier in Haarlem). Dat vlees kwam altijd linea directa van hetzelfde slachthuis. Zou het wellicht toch een broodje aap verhaal kunnen zijn?
Als je nou een keurslager hebt waarbij de koe aantoonbaar niet volgedouwd is met teringzooi en een rustig opgebouwde levenscyclus heeft gehad, iets dat trouwens ook niet bij elke keurslager het geval is, dan zou je nog kunnen spreken van een stukje vlees dat kwalitatief beter is.

Restaurants doen er hun inkopen en dan denken mensen al snel dat het wel goed moet zijn.

Veel mensen vergeten dat de broccoli op hun bord gewoon gehaald is bij Hanos en niet is geplukt door de souschef van dienst bij een plaatselijke boer.
 

inhethoekje

Active member
Iets wat ik overigens weiger te doen met de kerst, of eigenlijk elke dag van het jaar,is gourmetten ik kraak het niet af als 9 miljoen mensen het doen maar ik vind het een afschuwelijk iets, die kleine klote stukjes vlees op je bord, dat gebl?r aan tafel wie er nog een plakkie rosbief over heeft, al die armen over tafel om de mayonaise of appelmoes aan te nemen.

Ik verafschuw gourmetten, sorry.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Vanavond bevestiging gekregen dat er door een afzegging we 1e kerstdag alsnog terecht kunnen bij een toprestaurant in Nijmegen .

Ik ben blij.

Lekker hoor. Ik zit ook in een redelijk top restaurant Eerste Kerstdag. Ik begin er ook wel zin in te krijgen.

Kan iemand mij uitleggen waar het vlees van de Hanos, Makro en Sligro enerzijds en het vlees van de supermarkt anderzijds tegenwoordig vandaan komt?
Ik heb vroeger een paar jaar rondgelopen in slachthuizen en of het nou Amsterdam, Haarlem, Lelystad of Nieuwekerk a/d ijssel was, het ging allemaal naar de eerder genoemde bedrijven.

Een werkstudent bij ons was zoon van een eigenaar van een groot slachthuis. Die exporteerde vrijwel alles naar Rusland op een enkele sterren restaurant in Nederland na. Ik had de indruk dat wij op ons beurt weer veel vlees importeerde net als met fruit, maar dat valt dus mee?
 

gevegt

Well-known member
Nee maar ik lees dat het vlees van pak 'm beet Hanos een stuk beter is dan bijvoorbeeld de Vomar (een super hier in Haarlem). Dat vlees kwam altijd linea directa van hetzelfde slachthuis. Zou het wellicht toch een broodje aap verhaal kunnen zijn?
Als je nou een keurslager hebt waarbij de koe aantoonbaar niet volgedouwd is met teringzooi en een rustig opgebouwde levenscyclus heeft gehad, iets dat trouwens ook niet bij elke keurslager het geval is, dan zou je nog kunnen spreken van een stukje vlees dat kwalitatief beter is.

Je hebt dan ook helemaal gelijk. Vorige week heb ik op ARD een test gezien van alle soorten vlees wat blind door Chefs geproefd werd. Alleen bij varkensvlees proefden ze een verschil, maar zeiden er wel bij dat het kon komen door het vetverschil wat de smaak van vlees bepaalt.
Als je bewust vlees wil eten, moet je kiezen voor het vlees waar de minste antibiotica in zit. Dan doe tenminste iets goeds voor de mensheid.
 

gevegt

Well-known member
Gourmetten heb ik welgeteld twee keer gedaan, maar kreeg elke keer ruzie met broer gevegt. Hij jatte gewoon mijn bakkie weg omdat hij zelf te lui was om er 1 te vullen.
Omdat zelfs broer gevegt geen ruzie met mij wil, hebben we samen besloten nooit meer uit kleine nietsvullende bakjes te eten.
 

inhethoekje

Active member
Lekker hoor. Ik zit ook in een redelijk top restaurant Eerste Kerstdag. Ik begin er ook wel zin in te krijgen.

Was ook best teleurgesteld dat ik een ''vol'' kreeg op mijn reservering.
Restaurant is verhuisd van een dorp hier dichtbij (daar vond ik hem al erg goed) naar Nijmegen en de kritieken zijn lovend.

Morgenochtend even bellen ivm met de vis op het kerstmenu, maar ik denk dat ik daar wel uitkom met de eigenaresse.
 

inhethoekje

Active member
Gourmetten heb ik welgeteld twee keer gedaan, maar kreeg elke keer ruzie met broer gevegt. Hij jatte gewoon mijn bakkie weg omdat hij zelf te lui was om er 1 te vullen.
Omdat zelfs broer gevegt geen ruzie met mij wil, hebben we samen besloten nooit meer uit kleine nietsvullende bakjes te eten.

Met 6 broers was het letterlijk een ''gevegt'', wij stompten elkaar al op de neus als we het idee hadden dat iemand een champignon had gepikt van een bakkie.

Bij een gejat stukkie vlees brak letterlijk de pleuris uit.
 

inhethoekje

Active member
Wat is voor jou eigenlijk de definitie van een 'top restaurant'?


In je driedelig pak aan een witte wijn nippen en na afloop aan de serveerster vragen of de chefkok even aan tafel kan komen zodat we hem kunnen complimenteren om zijn kookkunsten,
 

gevegt

Well-known member
Met 6 broers was het letterlijk een ''gevegt'', wij stompten elkaar al op de neus als we het idee hadden dat iemand een champignon had gepikt van een bakkie.

Bij een gejat stukkie vlees brak letterlijk de pleuris uit.
Dat laatste dus.
De tweede keer legde ik ook een rauw schijfje aardappel onder een stukje vlees en zette het bakje het dichtst bij hem. Hij pakte dat natuurlijk als eerste en was dan gelukkig een paar minuten stil aan het kauwen.
 

gevegt

Well-known member
In je driedelig pak aan een witte wijn nippen en na afloop aan de serveerster vragen of de chefkok even aan tafel kan komen zodat we hem kunnen complimenteren om zijn kookkunsten,
Dus na afloop nog naar de snackbar om drie frikadellen speciaal te eten om een vol gevoel te krijgen.
 

inhethoekje

Active member
Gewoon een goede kaart, rustige omgeving (geen kinderen!), relaxte bediening, leuke tafelgasten.

Eigenlijk moet het zijn zoals je het thuis ook hebt, als een restaurant dat benadert ben ik altijd erg complimenteus.
 

inhethoekje

Active member
Dus na afloop nog naar de snackbar om drie frikadellen speciaal te eten om een vol gevoel te krijgen.

Dat heb ik ooit gedaan na een bruiloft, daar kreeg je de hongerklop terwijl het getrouwde stel dacht dat iedereen zich had volgevreten.
Die hadden zo bezuinigd op het eten dat ze dachten dat soepstengels in een glas op tafel de honger wel zou stillen als je zat te zuipen.
 

gevegt

Well-known member
Dat heb ik ooit gedaan na een bruiloft, daar kreeg je de hongerklop terwijl het getrouwde stel dacht dat iedereen zich had volgevreten.
Die hadden zo bezuinigd op het eten dat ze dachten dat soepstengels in een glas op tafel de honger wel zou stillen als je zat te zuipen.
Trouwens, sinds wanneer zit je aan de wijn?
 
Bovenaan