Het grote HSC'21 nieuwstopic

de Kok

Member
Jij bent chauvinistisch. Ik vind BQ1887 daarom de mooiste en weer een ander Q20. Maar bv. Quick Den Haag is ook een hele mooie club. Ach, er zijn veel mooie clubs natuurlijk.
 

Fregge

Well-known member
Hij zegt ook oosten. De waan weet ook wel dat Blauw Geel de mooiste club is van het land
 

Baggio

Active member
Beschikbare middelen zijn voor een 3e divisionist laag (zitten denk ik wel bij de 5 laagste begrotingen) en hebben de ambitie zo hoog mogelijk te acteren op amateurniveau. Bij voorkeur ook met 40% spelers uit de eigen jeugd in de 1e selectie. Bestuur of eigenlijk TC is vaak erg vinding rijk in de zoektocht naar jonge (goedkope) talenten uit de regio. Denk verder dat de trainersstaf ook niet de meest verdienende is van de 3e divisie. De hoofdtrainer kan op het fietsje naar de club, dus geen reiskosten. ;)
Door de zoektocht naar jonge talenten en beter betalende zaterdagclubs uit de regio is het verloop de laatste jaren wel wat groot. Dat laatste is denk ik het grootste probleem om fatsoenlijk en stabiel mee te draaien in de 3e divisie. Dat blijft wel de doelstelling.
40 % eigen jeugd? Op basis van 23 man selectie betekent dit 9-10 spelers uit eigen opleiding. Correct me if i am wrong: maar volgens mij haalt HSC'21 dit aantal bij lange na niet. Volgens mij is het verhaal van HSC'21 vooral dat van een goed gerunde club met ambitie om op het hoogste amateurniveau uit te komen. Weinig budget voor spelers betekent creatief zijn en daar zijn ze best goed in. De concurrentie van de beter betalende zaterdagamateurs is ergens dus ook een koekje van eigen deeg. Jaarlijks worden er door HSC meerdere spelers gehaald uit de regio en die komen niet alleen voor de lekkere gehaktballen en het jaarlijkse team-uitje.

Zouden ze in Haaksbergen niet tevreden kunnen zijn met een 1e elftal op 1e/2e klasse niveau met louter spelers die de club zelf heeft voortgebracht? Kijk naar STEVO, jarenlang een prominente rol kunnen vervullen in de top van het amateurvoetbal. Toen het geld op raakte en de Belastingdienst een nafheffing Loonbelasting van >50k ging opleggen was het snel gedaan met de pret. Nu,meerdere jaren later, een trotse koploper in de 1e klasse en de club leeft als nooit te voren. Food for thought
 

De Groene Scout

Well-known member
40% is de doelstelling volgens het beleidsplan. Vorig seizoen werd die net wel gehaald, dit seizoen net niet. Dat streven blijft er wel. En ja dan kun je altijd nog de discussie voeren wanneer iemand eigen kweek is. Als ze een deel va de jeugdopleiding hebben doorlopen, dan tellen we dat mee.

Ook 3e divisie is een wens, dat is de ambitie die we uitdragen en mede daardoor kunnen we ons nog onderscheiden. Blijkt dat o.a. jeugdspelers in de regio dit nog altijd erg aantrekkelijk vinden en al op steeds jongere leeftijd overstappen naar HSC'21.
Lukt het onverhoopt toch niet meer om op 3e divisie te acteren, dan is dat geen ramp voor de vereniging.
 

de waan

Well-known member
Kijk naar STEVO, jarenlang een prominente rol kunnen vervullen in de top van het amateurvoetbal. Toen het geld op raakte en de Belastingdienst een nafheffing Loonbelasting van >50k ging opleggen was het snel gedaan met de pret. Nu,meerdere jaren later, een trotse koploper in de 1e klasse en de club leeft als nooit te voren. Food for thought

Mooie club hoor, daar niet van. Maar STEVO trotse koploper in de 1e klasse? Wanneer was dat precies?

En leeft het daar meer dan ooit? Waar is dat op gebaseerd? Ik hun toptijd stond het wel altijd goed vol, dat weet ik nog wel.

Ik vind het heel goed om te zorgen voor veel instroom uit de eigen gelederen, maar het is echt onzin gebleken dat dat zorgt voor meer binding of meer volk langs de lijn.
 

Baggio

Active member
Mooie club hoor, daar niet van. Maar STEVO trotse koploper in de 1e klasse? Wanneer was dat precies?

En leeft het daar meer dan ooit? Waar is dat op gebaseerd? Ik hun toptijd stond het wel altijd goed vol, dat weet ik nog wel.

Ik vind het heel goed om te zorgen voor veel instroom uit de eigen gelederen, maar het is echt onzin gebleken dat dat zorgt voor meer binding of meer volk langs de lijn.

Klopt, ik heb me niet correct geïnformeerd over de stand op de ranglijst van Stevo 1, plek 11 voor nu.
Voor de rest baseer ik mijn verhaal op basis van gesprekken met bestuursleden en spelers van Stevo dus ga af op hoe zij het nu beleven in relatie tot vroeger. Aanvullend zijn we het echt oneens over de vraag wat zorgt voor binding en publiek. Het niveau waarop gespeeld wordt speelt een rol maar ik durf de stelling wel aan dat er bij Stevo meer of minimaal net zoveel publiek komt kijken als bij HSC. Sterker nog: als HSC zou besluiten om te stoppen met het betalen van spelers en vol in te zetten op het neerzetten van een team met jongens van de club dat het voor meer binding en minimaal hetzelfde aantal mensen langs de lijn. Wel 50-100k minder kosten per jaar.
 

de waan

Well-known member
Het maakt voor de publieke belangstelling sowieso bar weinig uit of je derde divisie of derde klasse speelt. Heeft verder niet zoveel te maken met de samenstelling van de selectie.
 

De Groene Scout

Well-known member
Voor de binding met de club is het veel belangrijker dat je als clubbestuur of commissies etc. oog hebt voor alle leden.
Ook met spelers van buitenaf kun je daar prima voor gaan.
Denk dat HSC'21 dat nog altijd vrij aardig lukt; net als Stevo overigens
 

Baggio

Active member
40% is de doelstelling volgens het beleidsplan. Vorig seizoen werd die net wel gehaald, dit seizoen net niet. Dat streven blijft er wel. En ja dan kun je altijd nog de discussie voeren wanneer iemand eigen kweek is. Als ze een deel va de jeugdopleiding hebben doorlopen, dan tellen we dat mee.

Ook 3e divisie is een wens, dat is de ambitie die we uitdragen en mede daardoor kunnen we ons nog onderscheiden. Blijkt dat o.a. jeugdspelers in de regio dit nog altijd erg aantrekkelijk vinden en al op steeds jongere leeftijd overstappen naar HSC'21.
Lukt het onverhoopt toch niet meer om op 3e divisie te acteren, dan is dat geen ramp voor de vereniging.

Ik ben echt nieuwsgierig naar wat er zou gebeuren op het moment dat het geld dat nu in de zakken van 1e elftalspelers verdwijnt, wordt gebruikt voor andere doeleinden: zaken waar de gehele vereniging of delen van de vereniging (jeugd, trainers, vrijwilligers etc) voordeel van ondervinden. Dan verwacht ik dat het op korte termijn onmogelijk wordt om de sportieve ambitie richting 3e divisie te blijven waarmaken maar er wel meer onderlinge samenhang en verhoogd verenigingsbewustzijn. Wat HSC dan een leukere, beter verankerde club of gebeurt juist het omgekeerde als gevolg van de sportieve devaluatie van HSC 1?
 

noordooster

Well-known member
Ik ben echt nieuwsgierig naar wat er zou gebeuren op het moment dat het geld dat nu in de zakken van 1e elftalspelers verdwijnt, wordt gebruikt voor andere doeleinden: zaken waar de gehele vereniging of delen van de vereniging (jeugd, trainers, vrijwilligers etc) voordeel van ondervinden. Dan verwacht ik dat het op korte termijn onmogelijk wordt om de sportieve ambitie richting 3e divisie te blijven waarmaken maar er wel meer onderlinge samenhang en verhoogd verenigingsbewustzijn. Wat HSC dan een leukere, beter verankerde club of gebeurt juist het omgekeerde als gevolg van de sportieve devaluatie van HSC 1?

Vele clubs staan voor de afweging , spelers wel of niet betalen ?
En beide keuzes hebben voor- en nadelen.
Enkele mogelijke gevolgen in willekeurige volgorde ( de lijst kan veel langer ) : hoger niveau, talenten voor de club kunnen behouden, mogelijke ontevredenheid van de rest van de leden, eigen jongens komen moeilijker in het eerste en gaan weg, minder geld voor andere zaken .

Uiteraard moet een ledenvergadering bepalen of er wel of niet betaald wordt.
En tot hoever kun je gaan ( moet er een quotum aan "eigen spelers" zijn ?) ?
Ik vind het belangrijk, dat als er betaald wordt, een groot deel van de leden daar achter staat.

Wat dat betreft vind ik HHC een mooi voorbeeld. Men is daar iha trots op wat HHC 1 presteert en heeft niet de indruk dat de rest van de vereniging er onder lijdt. Omgekeerd leveren de prestaties van HHC extra inkomsten op . Sponsoring, kantine, recettes enz.
Maar er zijn ook clubs die hun spelers betalen, nauwelijks publiek trekken, weinig draagvlak hebben en als een soort eiland binnen de vereniging fungeren. Dan lijkt het verstandiger wat lager te gaan spelen en niet te betalen.
En men moet zich ervan bewust zijn, dat de beschikbare middelen grotendeels de mogelijkheden bepalen.
Daarvan zal een club als HHC meer hebben dan HSC'21 neem ik aan.
 

De Groene Scout

Well-known member
Kijk toch echt een beetje op van het beeld dat Baggio heeft van onze vereniging. Het is echt veel meer een vereniging dan dat jij voor ogen hebt. Geld is helemaal geen onderwerp bij ons. Er wordt door alle geledingen binnen de club geaccepteerd dat de spelers van de 1e selectie daar een vergoeding voor krijgen, maar de rest krijgt ook voldoende aandacht en komt niets te kort. De warme familie-club die het ook in de jaren 80-90 was is het nog steeds. Hooguit in de jaren net na de meest succesvolle periode (rond de eeuwwisseling) was er even wat wrijving. Deel wilde koste wat kost op allerhoogte niveau blijven meedraaien en deel wilde er volledig mee stoppen. In die 2 uitersten is de laatste 5 tot 10 jaar een mooie middenweg gevonden.

We zijn een tevreden club met tevreden leden.
 

Baggio

Active member
Kijk toch echt een beetje op van het beeld dat Baggio heeft van onze vereniging. Het is echt veel meer een vereniging dan dat jij voor ogen hebt. Geld is helemaal geen onderwerp bij ons. Er wordt door alle geledingen binnen de club geaccepteerd dat de spelers van de 1e selectie daar een vergoeding voor krijgen, maar de rest krijgt ook voldoende aandacht en komt niets te kort. De warme familie-club die het ook in de jaren 80-90 was is het nog steeds. Hooguit in de jaren net na de meest succesvolle periode (rond de eeuwwisseling) was er even wat wrijving. Deel wilde koste wat kost op allerhoogte niveau blijven meedraaien en deel wilde er volledig mee stoppen. In die 2 uitersten is de laatste 5 tot 10 jaar een mooie middenweg gevonden.

We zijn een tevreden club met tevreden leden.
Mijn beeld van HSC is zeker niet dat van een poenerige club waar het 1e elftal als losstaand iets van de vereniging wordt gezien. Maar de vraag is of het geld niet beter besteedt kan worden aan andere dingen dan spelersvergoedingen? Krijg je dan misschien veel meer clubgevoel, saamhorigheid en sociale impact?
 

de waan

Well-known member
Maar er is dus niks mis met het clubgevoel, saamhorigheid en sociale impact. Het zit in het DNA van de hele club om op een zo hoog mogelijk niveau te willen presteren.
 

Baggio

Active member
Maar er is dus niks mis met het clubgevoel, saamhorigheid en sociale impact. Het zit in het DNA van de hele club om op een zo hoog mogelijk niveau te willen presteren.
Voorbeeldclub voor ons allemaal. Alles loopt op rolletjes en iedereen is 100% tevreden.
 

de waan

Well-known member
Het was gisteren precies een jaar geleden dat HSC'21 voor het laatst een officiële wedstrijd heeft gewonnen.

Een heel kalenderjaar zonder overwinning, dat is in de bijna honderdjarige geschiedenis nog niet voorgekomen. Wel al eens een seizoen met nul punten.
 
Bovenaan