Het grote Feyenoord transfertopic

Jamel

Administrator
Forumleiding
Die worden een beetje overgeslagen lijkt mij...
Benita is gewoon volwaardig selectiespeler. Slory, Milambo en Kleijn zijn 17 jaar. En Hartman heeft gewoon pech met veel blessureleed. Zou gewoon zijn kans hebben gekregen, als hij niet geblesseerd was geraakt.

Verder hebben we nu gewoon te maken met een matige generatie. Spelers als Hartjes en Valk, die nu de leeftijd wel hebben, zijn in de voorbereiding ook gewoon gewogen en te licht bevonden. Naujoks is ook niet goed genoeg, maar maakte tegen Vitesse wel zijn officiële debuut. De rest van die generatie zal al moeite hebben om het betaalde voetbal te halen, laat staan het eerste van Feyenoord. We hebben allemaal de resultaten van de <21 ploeg van afgelopen seizoen kunnen volgen. Dat was niet best. Het is niet voor niets dat in de afgelopen twee jaar zo'n beetje de hele oude garde aan trainers en begeleiders eruit is geflikkerd op Varkenoord. Dat liep allemaal voor geen meter meer. Er is een heel nieuw beleid gaande, waarvan we hopelijk een keer de vruchten gaan plukken. Maar realistisch gezien duurt dat zeker nog drie jaar.

Kijk, Kleijn en Slory zijn grote talenten. En die jongens krijgen op termijn echt hun kans wel. Maar het slaat nergens op als ik dan lees dat al die nieuwe aankopen de jeugd in de weg zitten. Een ieder die denkt dat Feyenoord liever 7,5 miljoen aan Timber en 3,5 miljoen aan Dilrosun uitgeeft dan een vrijwel gelijkwaardige jeugdspeler de kans te geven, die snapt het volgens mij niet helemaal. Juist binnen Feyenoord is het iedereen eraan gelegen om zoveel mogelijk eigen talent op te leiden en te laten doorbreken. Dat is namelijk de goedkoopste manier om op termijn veel geld binnen te halen. Maar je kunt het seizoen niet ingaan met 17-jarigen, die er fysiek en mentaal nog niet klaar voor zijn.

Uiteindelijk werken we nu naar een situatie toe dat we elk seizoen 5 tot 7 spelers van jonger dan 23 jaar op het veld hebben staan die zich aan de hand van wat meer ervaren spelers kunnen ontwikkelen, zodat we er elke zomer een paar voor een flink bedrag kunnen verkopen. Maar dat is een transitie die gewoon een paar jaar kost. We hebben de jaren voor Slot gewoon een shitload aan kutspelers gehaald, waarbij het heel lastig bleek om er vanaf te geraken. Sommigen lopen nu nog steeds op 1908 rond. Uiteindelijk wil je naar een situatie dat de basisspeler een ervaren jongen is, die al een tijdje bij de selectie zit, of zich elders al heeft bewezen. En dat de back-up een meer talentvolle speler is, die zich in de schaduw kan ontwikkelen. Dat zodra de basisspeler verkocht wordt, de back-up het over kan nemen.

Dus twee redenen waarom we nu veel spelers halen: de huidige generatie jeugdspelers is voor het grootste gedeelte niet goed genoeg bevonden. En we zijn nog steeds bezig met het lozen van allerlei spelers die het niveau niet hebben. Vorig seizoen ging het wonder boven wonder goed met een vaste kern van 14 man, maar dat wil je natuurlijk niet nog een keer gokken. Dus komen er nu wat meer spelers, waarvan de meesten ook gewoon jonge spelers zijn die zich verder kunnen ontwikkelen, aangevuld met ervaren huurspelers en enkele directe versterkingen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Benita zit er natuurlijk al half bij. De rest is nog te jong of niet talentvol genoeg. Verder mikt Feyenoord sowieso erop spelers na twee of drie seizoenen door te verkopen. Dus voor een Slory zal er tijdig ruimte ontstaan. Als ze maar zorgen dat hij in de tussentijd gaat ontwikkelen. Ofwel door toetreding tot de piramide ofwel dat je de talenten verhuurt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wat Jamel aangeeft dus. Met name van die eredivisiebonus zal Feyenoord afwillen. Feyenoord wil een Nederlandse basis houden en wil daarom met name Zerrouki en in mindere mate Timber, terwijl je uit het buitenland vermoedelijk goedkoper een speler kan oppikken. Als er voldoende doorstroom vanuit de jeugdopleiding is, dan is die noodzaak er niet en dan hoef je geen Zerrouki meer te kopen. Feyenoord blij en Jan Streuer blij.
 

Pascallovic

Well-known member
@Jamel

Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat als je het geld hebt je beter spelers als Dilrosun en Timber kunt halen dan met eigen jeugd dat er nog niet klaar voor is te gaan spelen. Dus die type aankopen zijn logisch en zal iedereen begrijpen. Dat kwaliteitsverschil is zo duidelijk. Waar ik persoonlijk een beetje aan twijfel (maar daar hebben meer clubs last van) dat zijn de spelers voor de breedte en/of je daar dan wellicht niet eerder voor de eigen jeugd zou moeten gaan. Een Wiefer en Taabouni bijvoorbeeld zijn de vacatures die zij in de selectie vervullen dan niet in te vullen door eigen jeugd? Dan houdt je voor het middenveld Szymanski, Kokcu, Timber, Toornstra, Aursnes/vervanger, Bassett + eigen jeugd over (tel ik Diemers en Hendrix al niet eens meer mee). Op de vleugels wordt het met Walemark, Dilrosun, Jahanbaksh, Idrissi en Paixao ook erg krap voor eigen jeugd om aan speelminuten te komen, Ik snap dat er ook daar spelers voor gehaald zijn, maar het had ook 1 speler minder gekund ten faveure van de eigen jeugd die nu 6e keuze zijn.

Je gaat dan niet het seizoen in met eigen jeugd die je bij de eerste schorsing of blessure moet inzetten, maar ze hebben een iets grotere kans om aan speelminuten te komen, dan nu het geval is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Jamel

Administrator
Forumleiding
@Jamel

Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat als je het geld hebt je beter spelers als Dilrosun en Timber kunt halen dan met eigen jeugd dat er nog niet klaar voor is te gaan spelen. Dus die type aankopen zijn logisch en zal iedereen begrijpen. Dat kwaliteitsverschil is zo duidelijk. Waar ik persoonlijk een beetje aan twijfel (maar daar hebben meer clubs last van) dat zijn de spelers voor de breedte en/of je daar dan wellicht niet eerder voor de eigen jeugd zou moeten gaan. Een Wiefer en Taabouni bijvoorbeeld zijn de vacatures die zij in de selectie vervullen dan niet in te vullen door eigen jeugd? Dan houdt je voor het middenveld Szymanski, Kokcu, Timber, Toornstra, Aursnes/vervanger, Bassett + eigen jeugd over (tel ik Diemers en Hendrix al niet eens meer mee). Op de vleugels wordt het met Walemark, Dilrosun, Jahanbaksh, Idrissi en Paixao ook erg krap voor eigen jeugd om aan speelminuten te komen, Ik snap dat er ook daar spelers voor gehaald zijn, maar het had ook 1 speler minder gekund ten faveure van de eigen jeugd die nu 6e keuze zijn.

Je gaat dan niet het seizoen in met eigen jeugd die je bij de eerste schorsing of blessure moet inzetten, maar ze hebben een iets grotere kans om aan speelminuten te komen, dan nu het geval is.
Wieffer en Tabouni zijn (zo goed als) transfervrij binnengehaald en zijn ook allebei onder de 23, dus voldoende ruimte om zich te ontwikkelen en hopelijk met winst te kunnen verkopen over een paar jaar. Ze spelen op posities waar de komende twee jaar sowieso geen jeugdspelers op doorbreken staan, dus wat mij betreft zitten ze niemand in de weg. Ik zou het bijvoorbeeld vreemder vinden als er nog een rechtsback komt, omdat Benita daar gewoon back-up moet zijn en minuten moet gaan maken. Of je moet kiezen voor een traject zoals Azarkan, die nu een volledig jaar elders in de Eredivisie gaat spelen, na een succesvol jaar in de KKD.

Het is altijd een spel tussen korte en lange termijn prioriteiten. Je kunt vraagtekens zetten bij het huren van spelers als Idrissi en Szymanski, dat snap ik ook wel. Maar Jahanbakhsh had een kutseizoen en gaat denk ik nog weg. Toornstra is 34. Walemark overtuigt nog niet altijd. Dilrosun heeft het ook nog maar te bewijzen. Kokcu gaat misschien nog wel. Paixao heeft op zeker aanpassingstijd nodig. Idrissi en Szymanski zijn beiden gewoon redelijke zekerheidjes, gelet op hun eerdere prestaties. Althans, ik snap dat ze zo door de club worden gezien. Moet nog maar blijken, natuurlijk. Maar ik snap die redenatie wel dat je met hen erbij een grotere kans hebt om dit jaar voor Champions League voetbal te gaan dan zonder. Ik word liever 2e met Idrissi en Szymanski dan 5e met Jahanbakhsh en Toornstra. Daar profiteren jeugdspelers trouwens ook weer van, nog los van het feit dat ook het niveau op de trainingen omhoog gaat, wat goed is voor de ontwikkeling van jonge spelers.

Laat ik vooropstellen dat ik echt niet verwacht of denk dat er bij Feyenoord nu alleen maar goeie beslissingen worden genomen. Achteraf gezien is het bijvoorbeeld nogal dom geweest om Hendrix anderhalf jaar te huren, waardoor je er nu niet meer vanaf komt en die jongen zich ontzettend vervelend aan het gedragen is, omdat hij niet aan de bak komt. Jahanbakhsh is ook een aardige mispeer gebleken, hoewel hij wel vooralsnog een prima jongen in de groep is. En je kunt je afvragen of iemand als Wouter Burger (groot talent in de jeugd) wel voldoende kansen heeft gehad. Die droeg van het weekend de aanvoedersband bij FC Basel, toch ook geen prutserteam. En zo zijn er vast nog meer voorbeelden te bedenken. Maar wat er nu sinds het aanstellen van Slot allemaal gebeurt, kan ik zeker prima volgen.
 

BlauwVinger

Well-known member
Een jeugdspeler die 'doorbreekt' of er nét tegen aanhangt komt in een eerste elftal van een hoger niveau. Dat zou de doorstroming misschien ten goede komen. Je zwemt niet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Feyenoord schijnt nu ook met een Argentijnse aanvallende middenvelder bezig te zijn waar AZ deze zomer al mee bezig was.

Wat is onze Zuid-Amerikanen record van Arie Bombarie? @JFK @Miramar
 

Max

Administrator
Forumleiding
Vier maar? Tati Montoya, Graff, Sanchez, Picun, Cruz? Glauchio was zeker alweer weg en Tininho en Somalia nog toekomst muziek?
 
Bovenaan