Ik zie hem nooit spelen, maar op basis waarvan is dit een prima aankoop?
Ja sorry, ben gewoon wat sceptisch over dat bij voorbaat ophemelen van spelers als Simons, Hoever of Dilrosun.
Nou, ophemelen zou me inderdaad ook wel ver gaan. Dat doe ik met aankopen zoals Gnonto, die aantoonbaar buitencategorie zou zijn.
Dilrosun is tot nu toe een beetje hit or miss geweest in zijn carrière. In zijn doorbraakseizoen bij Hertha in 2018 speelde hij bijna alles en ook nog op een dusdanig niveau dat Koeman hem bij Oranje haalde. Helaas raakte hij eind 2018 geblesseerd aan zijn hamstring, waar hij pas in augustus 2019 helemaal vanaf leek te zijn.
Het seizoen erna begon hij weer zeer goed, met drie goals en twee assists in zijn eerste vijf wedstrijden van het nieuwe seizoen in de Bundesliga, maar daarna raakte hij (in elk geval statistisch gezien) een beetje in een dip. Geen idee waar dat aan lag. Richting het einde van het seizoen weer geblesseerd en eigenlijk zowat het hele 20/21 seizoen getobt met lichamelijk ongemak.
Vorig seizoen zogezegd verhuurd aan Bordeaux, waar hij een heel seizoen blessurevrij gespeeld heeft. Dat stemt tot optimisme over zijn fysieke gesteldheid. Al geeft het uiteraard geen garanties.
Waar ik hem goed in vind is niet zo zeer zijn rendement, maar als speler die met en zonder bal ruimtes voor je elftal creëert. Hij is een zeer goeie dribbelaar en kan op alle aanvallende posities uit de voeten, waardoor hij een goed gevoel heeft voor waar hij moet lopen. Ik zie voor hem vooral een rol zoals die van Nelson in de laatste maanden bij ons weggelegd; een speler die wat verder van de goal in de omschakeling aangespeeld kan worden en van daaruit een man uit kan spelen, zodat er heel veel ruimte ontstaat om via een goeie counter tot kansen te komen.
Ik ben het wel echt met je eens dat zijn rendement omhoog moet. Dat is al zijn hele carrière een probleem. Maar goed, hij is twee weken geleden pas 24 geworden, dus jong genoeg om op dat gebied nog bij te leren. Daarnaast is de weerstand in de Eredivisie toch ietsje lager dan in de Bundesliga en Ligue 1, waar verdedigingen over het algemeen wat meer gesloten spelen.
Uiteindelijk moet je het als Feyenoord nou eenmaal in een andere categorie zoeken dan Ajax, wat Steven Bergwijn voor 32 miljoen ophaalt bij Tottenham. En in dat kader vind ik Dilrosun een zeer interessante optie voor ons, omdat hij zich wel degelijk al op een redelijk niveau heeft bewezen en een goeie leeftijd heeft.
Als laatste vind ik de vergelijking met Hoever en Simons niet helemaal recht. Dilrosun heeft, ondanks zijn fysieke tegenslagen, inmiddels al richting de 100 wedstrijden op het hoogste niveau gespeeld. Hoever nog geen 30 en Xavi Simons 11. Die hebben inderdaad echt nog alles te bewijzen, terwijl Dilrosun, mits fit, in principe gewoon basisspeler was in de Bundesliga en Ligue 1. Daar tegenover staat dat Hoever en Simons een paar jaar jonger zijn en normaal gesproken dus even de tijd krijgen om zich verder te ontwikkelen. Terwijl je van Dilrosun moet kunnen verwachten dat hij er gelijk staat.