Janmaat. Transfervrij gehaald en uiteindelijk goed geld aan verdiend. Zo zou het moeten gaan. Helaas is dat met toevallige strandaankoop Pelle een uitzondering. Verder is de scouting beperkt, eenzijdig en vol missers.
Het stemt mij treurig dat wij met van Geel een TD hebben die niet precies kan inschatten waar Feyenoord aan kan verdienen. En dat is toch echt aan Varkenoord. Behoudens een uitzondering als Janmaat (hoewel, eigenlijk ook Varkenoord) en Pelle wordt daar het geld verdiend. Voorbeelden... Wijnaldum en Fer, zelfs met 1 jaar contract nog samen 10 miljoen waard. De Vrij, Martins Indi, Clasie... Daarna stokt het. Maar bij slimmer handelen van Van Geel hadden we geld kunnen verdienen aan o.a. Boetius en Vilhena. Spelers met een restwaarde die nu voor peanuts of gratis de deur uit lopen. Enkel om dat dure aankopen van buitenaf zonder restwaarde klaarblijkelijk meer salaris waard zijn.
Je kunt kortom concluderen dat Varkenoord een noodoplossing was en ondanks zijn reddende waarde niet als volwaardig wordt gezien. In ieder geval niet door Van Geel. Anders beloon je die jongens van Varkenoord meer dan nu het geval is.
We hebben op dit moment nog drie spelers het eerste rondlopen met een restwaarde. Kongolo, Karsdorp en Van Beek. Allen van Varkenoord. Wellicht hebben we nog geluk met Gustafson, maar dat is een wellicht.
Het is droevig dat met weinig centen op de bank beter gepresteerd werd met de jeugd met die restwaarde. Waar nu minder gepresteerd wordt met meer centen en dus aankopen zonder restwaarde. Als dat niet gezien wordt, is dat bestuurder onwaardig.
Ik snap dan ook zeer goed dat twee RvC-leden hun vraagtekens zetten bij Van Geel. En ik vraag me eerlijk gezegd af waarom anderen hem het hand boven het hoofd blijven houden. Ik snap daar helemaal niets van. Met dit beleid zullen we alleen maar verder afzakken.
Natuurlijk, Janmaat. Uitstekende zet was dat. Sorry Martin, je komt er toch een beetje beter vanaf dan ik dacht.
Verder helemaal met je eens, Fabian.