Het grote Feyenoord nieuwstopic

Batigoal

Well-known member
Iemand hier die Studio Voetbal heeft gekeken? Arno Vermeulen gaf een inkijkje in de financïen van Feyenoord, met name rondom het stadiondossier. Dat is niet bepaald een rooskleurig verhaal.
 

Miramar

Well-known member
40 miljoen aan problemen. Waarvan 10 miljoen belasting? Goldman Sachs zag ik voorbij komen. Het zal allemaal wel. Sinds de jaren zeventig is het financieel niks...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Is die belastingschuld niet gewoon het uitstel wat ieder bedrijf kon krijgen in coronatijd? Verder geloof ik best dat we een enorme klap gaan krijgen, maar dit forceert mogelijk wel dat club en stadion weer in één hand komen en de structuur kan worden vereenvoudigd. Ik wil de problemen niet bagataliseren. Maar de sportpers en financiën is nou niet echt de perfecte combinatie.
 

Maasveld

Well-known member
Is die belastingschuld niet gewoon het uitstel wat ieder bedrijf kon krijgen in coronatijd? Verder geloof ik best dat we een enorme klap gaan krijgen, maar dit forceert mogelijk wel dat club en stadion weer in één hand komen en de structuur kan worden vereenvoudigd. Ik wil de problemen niet bagataliseren. Maar de sportpers en financiën is nou niet echt de perfecte combinatie.
Dat zou best eens kunnen, dat zou dan vanaf komend jaar in 5 jaar afbetaald moeten worden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat zou best eens kunnen, dat zou dan vanaf komend jaar in 5 jaar afbetaald moeten worden.

Inmiddels vijf jaar? Die terugbetalingsregeling wordt ook alleen maar ruimer.

Niet voor zo’n groot bedrag wellicht, maar je zal bij vrijwel iedere Nederlandse voetbalclub dan zo’n verhaal kunnen brengen. Dat staat nogal los van de stadionproblemen.
 

Joost

Well-known member
Is die belastingschuld niet gewoon het uitstel wat ieder bedrijf kon krijgen in coronatijd?
Het is mogelijk maar die Belastingschulden worden ook zwaar overdreven als het om Corona gaat.
Als bedrijf moet je 3 soorten belasting betalen;
Vennootschapsbelasting over je winst. Feyenoord heeft naar ik aanneem geen winst gemaakt tijdens de Coronacrisis
Omzetbelasting; te betalen over de omzet, de omzet is grotendeels weggevallen door Corona dus dan is er niets te betalen
Loonheffing; te betalen over de salarissen, als de omzet dusdanig veel lager is dan in andere jaren wordt dit via de NOW regelingen grotendeels gecompenseerd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het is mogelijk maar die Belastingschulden worden ook zwaar overdreven als het om Corona gaat.
Als bedrijf moet je 3 soorten belasting betalen;
Vennootschapsbelasting over je winst. Feyenoord heeft naar ik aanneem geen winst gemaakt tijdens de Coronacrisis
Omzetbelasting; te betalen over de omzet, de omzet is grotendeels weggevallen door Corona dus dan is er niets te betalen
Loonheffing; te betalen over de salarissen, als de omzet dusdanig veel lager is dan in andere jaren wordt dit via de NOW regelingen grotendeels gecompenseerd.

Commercieel en fiscale winst is niet hetzelfde, maar ik zie dat ze over 2020-2021 geen VPB zijn verschuldigd. Kan ook VPB van een voorgaand boekjaar zijn, maar dat is niet waarschijnlijk.

Omzetbelasting gaat over omzet. Feyenoord heeft nog steeds 62 miljoen aan omzet in 2020-2021. Daarnaast kon je ook al het laatste stuk van 2019-2020 uitstellen.

Volgens de jaarrekening 2020-2021 is 13,7 miljoen langlopend uitgesteld aan loonbelasting en 1,5 miljoen aan BTW, totaal 15,2 miljoen. Hiervan stond 7 miljoen al op de balans per 2019-2020. NOW was volgens mij begrenst tot een bepaald loon.

Maar goed het stadion zit in een aparte NV, dus hoe dit er allemaal doorheen fietst weet ik niet. Zie dat er in het jaarverslag wel meer staat over het pandrecht en de deal met Goldman Sachs. Zal na het werk wellicht eens lezen wat er daadwerkelijk staat.
 
Bovenaan