Het grote Feyenoord nieuwstopic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joost

Well-known member
De kern van zijn boodschap is dat Feyenoord - gezien het slechte imago van de club - blij mag zijn dat de straf zo laag uitvalt. En daar heeft hij gelijk in. Je had ook zo maar een jaar uitgesloten kunnen worden, of 3 wedstrijden op 200 km. van Rotterdam moeten spelen.

Imago mag nooit een rol spelen in een straf. De vraag is vooral ook of Feyenoord richting de UEFA wel terecht zo?n slecht imago heeft.
 

Keyser S?ze

New member
Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, want het verleden zou niet mee mogen tellen. Dit is een nieuw feit zonder een nog aanwezige voorwaardelijke straf.

Dus al die verwijzingen naar wat er in Rome is gebeurd of andere eerdere incidenten begrijp ik dan ook niet zo goed. Dat zou niet mee moeten wegen. Als dat wel zo is, is de UEFA niets waard.

Kom op Fabian. Natuurlijk weegt recidive mee. Het is net als in de gewone rechtspraak. Een rechter kijkt echt wel anders naar iemand die 1 keertje heeft ingebroken dan naar iemand die voor de 26e keer voor het hekje staat.
 

Keyser S?ze

New member
Imago mag nooit een rol spelen in een straf. De vraag is vooral ook of Feyenoord richting de UEFA wel terecht zo?n slecht imago heeft.

Ja, als je dat een vraag vindt dan begrijp ik je eerdere post. Het lijkt mij toch duidelijk dat Feyenoord er niet goed op staat bij de UEFA en ik kan niet zeggen dat dit onterecht is.
 

Fabian

Active member
Kom op Fabian. Natuurlijk weegt recidive mee. Het is net als in de gewone rechtspraak. Een rechter kijkt echt wel anders naar iemand die 1 keertje heeft ingebroken dan naar iemand die voor de 26e keer voor het hekje staat.

Bij recidive kom je al snel in de voorwaardelijke straffen terecht die gaan tellen. Wij hebben niets staan.

Ze kunnen wel steeds meer naar de grens toewerken, maar die grens blijft er indien er geen voorwaardelijke straf staat.

Ik hoor heel vaak het woord 'uitsluiting' vallen, maar waar is dat op gebaseerd? Er zijn heel veel racistische incidenten geweest in Oost-Europa, maar ook daar wordt niet of nauwelijks (even opzoeken) naar dat middel gegrepen. En dat zijn ook clubs die er niet goed op zouden moeten staan. Waarom bij Feyenoord dan wel?
 

Joost

Well-known member
Ja, als je dat een vraag vindt dan begrijp ik je eerdere post. Het lijkt mij toch duidelijk dat Feyenoord er niet goed op staat bij de UEFA en ik kan niet zeggen dat dit onterecht is.

Wat heeft de club Feyenoord in Europese competities fout gedaan waardoor een imago te billijken valt?
 

Fabian

Active member
Wat heeft de club Feyenoord in Europese competities fout gedaan waardoor een imago te billijken valt?

Nancy komt altijd terug. En nu dus Rome.

Over beide verhalen heb ik genoeg gezegd. Wel vind ik dat Feyenoord zelf na Nancy wel wakker had moeten worden en de problematiek strenger aan had moeten pakken.
Er zijn daar veel fouten gemaakt door de lokale autoriteiten, maar het was wel het moment om als club met je vuist op de tafel te slaan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik kijk vreemd op dat door velen gesteld wordt dat Feyenoord de straf maar moet accepteren. Een dergelijke onterechte straf met die gevoeligheid moet je juist nooit accepteren wat de sanctie ook mag wezen.

Ik kijk er niet van op. Mensen die niet naar De Kuip gaan kijken alleen maar naar dat de uitkomst geen uitsluiting is. Degene die wel naar De Kuip gaan die worden daadwerkelijk beschuldigd van racisme. Dat is iets heel anders. Ik verwacht dat meer dan 90% van de Kuipgangers niet van de racismekaart zijn gediend. Ik heb nooit geaccepteerd dat iemand onterecht richting mij de racisme kaart heeft getrokken en ik verwacht van Feyenoord dat ze mede namens mij hetzelfde doen.
 

Keyser S?ze

New member
Ik kijk er niet van op. Mensen die niet naar De Kuip gaan kijken alleen maar naar dat de uitkomst geen uitsluiting is. Degene die wel naar De Kuip gaan die worden daadwerkelijk beschuldigd van racisme. Dat is iets heel anders. Ik verwacht dat meer dan 90% van de Kuipgangers niet van de racismekaart zijn gediend. Ik heb nooit geaccepteerd dat iemand onterecht richting mij de racisme kaart heeft getrokken en ik verwacht van Feyenoord dat ze mede namens mij hetzelfde doen.

In augustus j.l. heeft Feyenoord ook al een straf gekregen van de UEFA wegen de wanordelijkheden tijdens de wedstrijd tegen Besiktas. Ook toen is de club veroordeeld wegens onder andere racisme. En natuurlijk is dat iets wat voor een kleine groep geldt. Maar je kunt je ogen niet blijven sluiten voor iets wat met enige regelmaat terugkeert. Je bent dus nu voor de 2e keer dit seizoen gestraft door de UEFA wegens racisme. Dan zou je misschien ook eens bij jezelf (niet letterlijk bedoeld) te rade moeten gaan en niet constant maar roepen dat het onterecht is en dat er vanuit principes in beroep moet worden gegaan.
 

Fabian

Active member
Tegen Besiktas was het ook terecht. Domme liederen. En ik zeg nergens dat er geen discriminatie bestaat binnen de supporters van Feyenoord. Idioten heb je overal. Ik hoef alleen maar naar het Roma-uitvak te wijzen met hun hitlergroet.

Deze banaan echter is een internationaal nieuwsfeitje geworden. We waren al veroordeeld terwijl het geen racisme betrof. Die banaan lag niet eens op het veld, maar naast de boarding in een hoek. Die is gewoon van het vak gewaaid. Hoewel we er al niet goed opstaan door een groep halve zolen betekent het niet dat je 'ja en amen' moet zeggen op iedere beschuldiging die je kant op komt. Zeker niet tegen zo'n forse beschuldiging.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik kan wel bij mijzelf te raden gaan. In Rome heb ik naast opblaasbare strandballen, ijsjes, zwembanden ook opblaasbare bananen in mijn handen gehad. Ik kan niet uitsluiten dat een van die bananen uiteindelijk op de sintelbaan is beland en Gervinho speelde ook in die wedstrijd.
 

Mr. Wrong

New member
Het zit ook helemaal niet diep in de club geworteld:

media_xll_2410916.jpg
 

Max

Administrator
Forumleiding
Mikey eet anders met grote regelmaat bananen en de schillen belanden in de zwarte in plaats van de groenebak.
 

Joost

Well-known member
In augustus j.l. heeft Feyenoord ook al een straf gekregen van de UEFA wegen de wanordelijkheden tijdens de wedstrijd tegen Besiktas. Ook toen is de club veroordeeld wegens onder andere racisme. En natuurlijk is dat iets wat voor een kleine groep geldt. Maar je kunt je ogen niet blijven sluiten voor iets wat met enige regelmaat terugkeert. Je bent dus nu voor de 2e keer dit seizoen gestraft door de UEFA wegens racisme. Dan zou je misschien ook eens bij jezelf (niet letterlijk bedoeld) te rade moeten gaan en niet constant maar roepen dat het onterecht is en dat er vanuit principes in beroep moet worden gegaan.

Ik heb even de documentatie erbij gezocht.

The UEFA Control, Ethics and Disciplinary Body has taken the following decision:
Competition: 2014/15 UEFA Champions League
Match: Feyenoord 1-2 Beşiktaş JK, 30 July, third qualifying round first leg

Incidents: Racist behaviour – Article 14 UEFA Disciplinary Regulations; Crowd disturbances – Article 16 (2) DR; Setting-off/throwing of fireworks and missiles – Article 16 (2) DR; Insufficient organisation – Article 16 (1) DR

Sanction: The UEFA Control, Ethics and Disciplinary Body has ordered the partial closure of Feyenoord's stadium for the next UEFA competition match which they will play as host club and, in particular, sector E of the ground. The Dutch team has also been fined €45,000.

Het artikel:
Article 14 - Racism, other discriminatory conduct and propaganda
1 Any person under the scope of Article 3 who insults the human dignity of a person or group of persons on whatever grounds, including skin colour, race, religion or ethnic origin, incurs a suspension lasting at least ten matches or a specified period of time, or any other appropriate sanction.
2 If one or more of a member association or club’s supporters engage in the behaviour described in paragraph 1, the member association or club responsible is punished with a minimum of a partial stadium closure.
3 The following disciplinary measures apply in the event of recidivism:
a) a second offence is punished with one match played behind closed doors and a fine of € 50,000;
b) any subsequent offence is punished with more than one match behind closed doors, a stadium closure, the forfeiting of a match, the deduction of points or disqualification from the competition

Het recidivisme wordt dus wel degelijk meegenomen door de UEFA. Dat maakt het juist voor Feyenoord belangrijk dat ze in beroep gaan. De straf nav de wedstrijd tegen Besiktas was volkomen terecht en daar heeft Feyenoord ook maatregelen tegen genomen. Maar de straf nav de banaan is gewoon niet terecht en kan zoals je kunt lezen nog veel meer gevolgen hebben voor de toekomst.
 

Fabian

Active member
Duidelijk artikel. Dan zul je dus al helemaal tegen de sanctie in beroep moeten.

Is er ook bekend hoe lang een dergelijke dreiging blijft staan of zit je er aan vast voor eeuwig?
 

Mr. Wrong

New member
Boeiende bijdrage aan de discussie. Een tien jaar oude foto.

Ik denk dat er niet zoveel in die tien jaar is veranderd en dat Feyenoord wel degelijk met een diepgeworteld probleem zit. Dit werd destijds als een soort icoon gebruikt en dan vraag je toch af...
 

Joost

Well-known member
Duidelijk artikel. Dan zul je dus al helemaal tegen de sanctie in beroep moeten.

Is er ook bekend hoe lang een dergelijke dreiging blijft staan of zit je er aan vast voor eeuwig?

Nee dat staat er niet bij.

Overigens staat er wel nog dit bij;
All forms of ideological, political and religious propaganda are forbidden. If this provision is breached, paragraphs 1 to 6 above apply by analogy.

Voor iedere wedstrijd waarbij er iemand van Roma een Hitlergroet maakt kunnen ze dus gestraft worden. Als de UEFA haar regels echt strikt zou gaan naleven dan spelen we over 5 maanden alleen nog maar in lege stadions.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Duidelijk artikel. Dan zul je dus al helemaal tegen de sanctie in beroep moeten.

Is er ook bekend hoe lang een dergelijke dreiging blijft staan of zit je er aan vast voor eeuwig?

Dat maakt het zeker meer dan een principekwestie.

Ik denk dat er niet zoveel in die tien jaar is veranderd en dat Feyenoord wel degelijk met een diepgeworteld probleem zit. Dit werd destijds als een soort icoon gebruikt en dan vraag je toch af...

Twee vliegjes.
 

Maasveld

Well-known member
Ik denk dat er niet zoveel in die tien jaar is veranderd en dat Feyenoord wel degelijk met een diepgeworteld probleem zit. Dit werd destijds als een soort icoon gebruikt en dan vraag je toch af...
Ik geloof niet dat iemand hier dat zal ontkennen. Dat maakt echter niet dat je een dergelijke onterechte straf moet accepteren.
 

Shayman

New member
De man praat poep. Een tuchtrechtelijk verleden telt alleen mee indien er een voorwaardelijke straf staat. Anders mag je helemaal niet naar het verleden kijken. Daarnaast maakt de advocaat een stompzinnige opmerking door te concluderen dat een banaan gelijk staat aan racisme. Als dat juridisch op die manier gekwalificeerd is, is de man een lachertje voor zijn ambt.
Mijn neef is groenteboer en voelt zich er niet prettig bij dat hij wordt aangekeken als racist...

Uiteraard heeft Feyenoord volkomen gelijk dat ze het aanvechten ook al heb ik er 0% vertrouwen in dat er ook maar iets beters uit zal rollen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan