Het FC Groningen Nieuwstopic

Joost

Well-known member
Je moet natuurlijk niet tussen de fanatieke Marseille supporters gaan zitten. ;)

Ook vreemd, 2 dagen eerder zijn er wel gewoon 3000 AA Gent supporters welkom in Lyon. :confused:

Het is ook deels vanwege een klimaattop in Parijs waar veel agenten naartoe moeten.
 

erka

Well-known member
Was sowieso al niet gegaan, maar als ik wel zou zijn gegaan, was ik uit mezelf alsnog niet gegaan ivm Parijs. Zeker niet naar Marseille. Als het nou een stad was geweest die wat minder problemen had zoals Rennes ofzo...
 

erka

Well-known member
Klopt, in 2011 werd 40jarig bestaan gevierd, alhoewel het klopt dat FC Groningen 1:1 een voortzetting is van GVAV zonder fusieperikelen etc.
 

de waan

Well-known member
Het gekke is dat ADO Den Haag wel het jubileum van ADO viert, terwijl dat nota bene wel een fusieclub is.
 

erka

Well-known member
De Euroborg is 10 jaar! Een lelijk stadion van buiten maar dikke, dikke prima van binnen.

De tien meest memorabele momenten van tien jaar Euroborg

Woensdag 13 januari 2016 is een bijzondere dag, want het is precies tien jaar geleden dat FC Groningen de eerste competitiewedstrijd in stadion Euroborg speelde. RTV Noord zet de tien meest memorabele momenten van de Euroborg op een rij.

1. Officieuze opening Euroborg tegen BV Veendam (7 januari 2006)
De allereerste wedstrijd in het gloednieuwe stadion werd met 5-0 van BV Veendam gewonnen. Martin Drent, die het seizoen ervoor nog bij FC Groningen speelde, maakte kans op de titel eerste doelpuntenmaker in de Euroborg. Maar de spits van SC Veendam moest die titel aan Erik Nevland laten. De spits van FC Groningen maakte binnen zeven minuten de eerste drie goals.

Overigens begon de wedstrijd wel ietsje later, omdat de scheidsrechter de shirtjes van beide ploegen teveel op elkaar vond lijken. Ook sloeg tijdens de wedstrijd het scorebord op hol. Voor de rest werd er gesproken van een geslaagde inwijding.

2. Officiele openingswedstrijd tegen sc Heerenveen (13 januari 2006)
De Derby van het Noorden kon op geen mooier moment worden gepland, want sc Heerenveen kwam naar de Euroborg voor de eerste competitiewedstrijd in het nieuwe stadion. Ook nu maakte Nevland de eerste goal. Danny Buijs was de enige andere doelpuntenmaker en de Friezen werden zonder punten terug naar huis gestuurd.

3. Play-off finale om Champions League tegen Ajax (3 mei 2006)
FC Groningen kon de voorronde van de Champions League bereiken, maar moest in de finale van de play-offs wel over twee wedstrijden van Ajax winnen. De uitwedstrijd werd met 2-0 verloren, maar thuis kwamen de Groningers al snel op een 2-0 voorsprong. Een verlenging was in zicht, maar Wesley Sneijder gooide twee minuten voor tijd roet in het eten door de 2-1 te scoren. Dat was genoeg voor de Amsterdammers om de finale te winnen. Wel mocht de FC volgend seizoen in het UEFA Cup-toernooi spelen.

4. UEFA Cup wedstrijd tegen Partizan Belgrado (28 september 2006)
Partizan Belgrado kwam naar de Euroborg voor de return in de voorronde van de UEFA Cup. Als FC Groningen de 4-2 verliespartij kon goedmaken, zou het zich kwalificeren voor de groepsfase. FC Groningen begon voortvarend door de strafschop die Koen van de Laak na een uur binnenschoot. In de 78e minuut mocht invaller Yuri Cornelisse opnieuw van elf meter aanleggen, met de wetenschap dat een 2-0 eindstand genoeg was voor plaatsing voor de groepsfase. Hij liep aan.. en miste. En dat is wel een heel snel en zuur einde van de eerste keer Europees voetbal in veertien jaar.

5. Competitiewedstrijd tegen Vitesse (1 oktober 2006)
Een paar dagen later liep Cornelisse opnieuw met tranen in zijn ogen het veld af, maar nu was de aanleiding positiever. FC Groningen stevende op de eerste thuisnederlaag in de competitie af, want tien minuten voor tijd stond Vitesse nog met 3-1 voor. Maar door een penalty van Van de Laak en twee extreem late doelpunten van Luis Suarez wist FC Groningen alsnog te winnen. Cornelisse huilde van geluk, met de gemiste penalty van een paar dagen eerder nog in zijn achterhoofd.

6. Finale van Europees Kampioenschap voor spelers onder 21 jaar (23 juni 2007)
De Euroborg kreeg voor aanvang van het EK onder 21 minstens twee wedstrijden toegewezen, waaronder de finale. Het leek te mooi om waar te zijn, want Jong Oranje haalde de finale, met spelers als Hedwig Maduro, Royston Drenthe en Maceo Rigters. Maar het werd n?g mooier, want de mannen van Foppe de Haan wisten de eindstrijd van Servi? te winnen (4-1) en de Groene Kathedraalkleurde voor deze avond oranje.

7. Brand in de Euroborg voor FC Groningen-Ajax (13 april 2008)
Vlak voor de competitiewedstrijd tegen Ajax brak brand uit op de Z-Side. Ook werden brandende wc-rollen op het veld gegooid. De wedstrijd werd afgelast en er raakten meerdere supporters gewond. Bijna dertig mensen moesten met klachten naar het ziekenhuis. Hans Nijland noemt het een zwarte bladzijde uit de geschiedenis.

8. Finale play-offs om voorronde Europa League tegen ADO Den Haag (29 mei 2011)
Bij deze bizarre confrontatie met de Hagenezen trok FC Groningen uiteindelijk aan het korste eind. De FC moest over twee wedstrijden va n ADO winnen om zich te plaatsen voor de tweede voorronde van de Europa League. De eerste wedstrijd werd echter met 5-1 verloren.

Maar in de return leek FC Groningen het onmogelijke te presteren: Bij een 4-1 voorsprong wist Tim Matavz met een penalty verlenging af te dwingen. In diezelfde verlenging had Matavz de 6-1 op zijn schoen, maar miste. Het werden penalty's, maar uitgerekend Matavz miste de beslissende strafschop. Bekijk HIER de beelden van de wedstrijd.

9. FC Groningen verpulvert Feyenoord na opening Koeman-tribune (30 oktober 2011)
Deze wedstrijd stond in het teken van de familie Koeman. Om pa Martin Koeman te eren werd voor de wedstrijd de Koeman-tribune geopend. Zoon Ronald was dat seizoen net trainer van Feyenoord geworden. Maar of Ronald positief op de wedstrijd terugkijkt..

Na een prachtige opening van de tribune ging FC Groningen furieus van start. Toen de kruitdampen na negentig minuten waren neergedaald, stond er 6-0 op het scorebord. Dusan Tadic, Maikel Kieftenbeld, Petter Andersson, Leandro Bacuna, Virgil van Dijk en Hyun-Jun Suk scoorden.

10. Winnen van de halve bekerfinale tegen Excelsior (8 april 2015)
Het is niet dat de wedstrijd, het vertoonde spel, de tegenstander of de uitslag zo memorabel was. Maar de pot tegen Excelsior was de laatste horde op weg naar de meest historische prestatie in de clubgeschiedenis. Het werd 3-0 door goals van Hans Hateboer, Albert Rusn?k en Tjaronn Chery, en daarmee verzekerde FC Groningen zich van de finale in De Kuip. En iedereen weet hoe die is afgelopen.

Momenten die het n?t niet hebben gehaald zijn Fiorentina-thuis, het middelvingertje van Ron Jans en de opening van de Piet Fransen Tribune.

Voor mij staat de wedstrijd tegen Vitesse (4-3) op 1. Wat was dat een mooie pot met Suarez.
 

Abubakari

Well-known member
Toch bij acht van de tien hoogtepunten geweest, alleen 8 en 9 was ik niet bij.

Grunn -Vitesse was inderdaad memorabel.

Persoonlijk vond ik de Groningen-Ajax waarin het bij rust 2-0 stond en ik de hoon van heel wat mensen om mij heen moest verdragen maar aan het eind 2-3 stond met een winnende goal van Leonardo in de 90' minuut ook wel erg te gek.
Die play off goal van Sneijder was trouwens ook fantastisch, was volgens mij trouwens al iets vroeger in de wedstrijd, maar dat terzijde. Was in dezelfde play off als die in het dvd jaar tegen Feyenoord. Prachtige apotheose.

Wel degelijk in de 88' minuut dus:

Abu.com zei:
Wo 3-5-2006 FC Groningen-Ajax 2-1 (CL Play Off)
Weer een nederlaag, maar nu wel met een ?rg goed gevoel naar huis. Thuis 2-0 gewonnen, de bevrijding kwam in de 88' minuut dankzij een goal van (invaller) Sneijder. In een vak met bloedlinke Grunn fans je vreugde, wat zeg ik, dolle blijdschap verbergen... Het jaar onder Blind, de DVD van Feyenoord na hun twee competitiezeges op Ajax, de Play Offs waarin de wraak z? zoet was en dan deze apotheose, toch nog voorronde CL na een drama seizoen. Een week later werd zowaar de beker ook nog gewonnen.
Zo 28-1-2007 FC Groningen - Ajax 2-3
De mooiste. In de eerste helft he-le-maal onder de voet gelopen en 2-0 achter (Levchenko en Luis Suarez). Ik vreesde dat Ajax in de Euroborg aan een serie nederlagen was begonnen en dat mijn happy days qua Groningen uit de komende jaren wel eens over konden zijn. Maar net als in de Play Off wedstrijd betaalde Grunn de tol voor het krachten verslindende spel. Jaap Stam had Ajax acht minuten na rust al terug in de wedstrijd gebracht, maar pas in de slotfase werd het echt feest. Acht minuten voor tijd zorgde John Heitinga voor 2-2, in de blessuretijd knalde Perez tegen de paal, maar daar was de dekselse Leonardo voor de rebound, 2-3! De Euroborg viel stil en mijn grijns paste nauwelijks op de lange zijde, zo breed was ie.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Ik ben zelf niet bij 6 en 8 geweest.

7 van de 10 wedstrijden komen trouwens uit de periode 2006-08. Geeft wel aan dat het de laatste jaren een stuk minder is geworden qua spektakel.
 

Abubakari

Well-known member
Ja, dat was een mooie tijd, leuk voetbal, goeie spelers. Ik heb nu volgens mij al een jaar of 4 geen scc meer, mis het ook totaal niet, kom vrijwel nooit meer bij Groningen, soms een bekerwedstrijd of een Noordelijke derby en altijd bij Grunn-Ajax. Zelfs niet eens overwogen dit seizoen een EC wedstrijd mee te pikken, en de thuisblijver kreeg gelijk wat dat betreft.
 

erka

Well-known member
De minste wedstrijd voor mij was trouwens een keer tegen Heerenveen. 0-2 achter, toch nog vlak voor tijd 2-2 en toen alle risico's nemen in de laatste minuut en heel dom 2-3 weggeven. Toen was ik echt heel erg ge?rriteerd.

De Europese wedstrijden van de laatste 2 jaar zijn ook stuk voor stuk grote teleurstellingen. Vooral die tegen Aberdeen en Liberec.

Bij de mooie wedstrijden mis ik nog een 3-0 op PSV uit 2012 met 2x Suk waaronder een lob vanaf de middellijn over Isaksson.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Haha. Die wedstrijd wilde ik juist benoemen als mooiste moment erka! HEER-LIJK!
 
Bovenaan