Faisal (19) en Aimane (23) waren bij de rellen in Kanaleneiland: 'Het was de kick, maar vooral ook onvrede’
Ze zagen de hele dag de oproepjes langskomen op Snapchat. Kom rellen in Kanaleneiland! Natúúrlijk gingen ze niet, zeiden Faisal (19) en Aimane (23) tegen elkaar. En tóch waren ze er vrijdagnacht bij toen het losging. Waarom gebeurde dit? „Er klopt iets niet in ons systeem.”
www.ad.nl
Geboortebeperking wellicht een idee? Misschien niet heel briljant om met een bijstandsuitkering acht kinderen op de wereld te zetten op een flatje in Utrecht Overvecht. Helpt niet echt met het toekomstperspectief van de jongeren.
Over de kans op banen weet ik niet hoe dat zit in Utrecht. In Amsterdam zoekt men in vrijwel iedere supermarkt wel personeel. Mijn vrouw die nauwelijks Nederlands sprak werd gelijk aangenomen. Nu zullen ze daar uiteraard niet voor zijn opgeleid, maar toen ik in het distributiecentrum van een supermarkt aan het werk was, werkten er daar ook jongeren net zo lang 32-40 uur per week totdat ze die baan bij hun studie hadden. Maar goed, dat levert wellicht problemen op met de toeslagen/uitkeringen van de ouders voor de jongeren in Utrecht. Daar moet dan naar worden gekeken.
Iemand met wat jaren Albert Heijn op zijn CV zal eerder worden aangenomen dan iemand zonder werkervaring. Dat soort baantjes zijn prima geschikt om de basis te leren van wat er komt kijken bij het hebben van een baan.