Wil je daar echt verandering in aanbrengen dan zul je toch een aantal veranderingen in de samenleving aan moeten brengen. Dan heb ik het over niet-anarchistische veranderingen zoals het terugbrengen van de Stufi, het invoeren van quota's bij raad van commissarissen en andere besturen en het nog verder inzetten op emancipatie van minderheden.
Sorry hoor, het klinkt ongetwijfeld mooi in de droomwereld waarin je leeft, maar quota's werken niet. Want dan ga je juist krijgen dat er vraagtekens worden gezet bij het feit dat er een vrouw/allochtoon etc op een positie zit. Dan vraagt men zich af of hij/zij daar enkel zit vanwege het geslacht of de huidskleur.
Aboutaleb en Marcouch behoren tot de beste burgemeesters van Nederland. Punt. DIe zijn daar neergezet omdat ze goed zijn (en het enige minpunt wat ik daar over heb is dat ze er door het (lelijk woord, I know) partijkartel zijn gekomen, maar dat verwijt heb ik ook als het een 'blanke' is), niet omdat er een allochtoon burgemeester moest worden. Een van de beste rectoren die ik ooit heb meegemaakt was een vrouw. (een van de slechtste ook trouwens) De hele school had vertrouwen in haar omdat zij daar zat omdat ze de beste was, niet omdat zij vrouw was. Ik heb overigens niks tegen een standpunt 'bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan een vrouw (of aan iemand die voor diversiteit kan zorgen)', maar wel aan 'de volgende moet een vrouw/allochtoon zijn'.
Verder word ik er ook een beetje misselijk van hoe (jij ook) blanken ook over 1 kam worden geschoren. Sorry hoor, maar mijn vader deed MTS, mijn moeder moest op haar 14e van school (simpelweg omdat haar vader stenensjouwer was) en moest gaan werken. Mijn zus en ik hebben door hard werken allebei een HBO-studie kunnen afmaken, zij makelaar, ik leraar. Maar mijn ouders konden niet helpen, noch intellectueel, noch financieel. Als ik dan zie hoe een flink aantal van mijn leerlingen allerlei 'kruiwagens' (financieel, politiek, intellectueel) hebben waar ik het zonder heb moeten stellen (ouders die hun kind gewoon t/m 6VWO kunnen meehelpen met wiskunde ofzo), dan vind ik het een gotspe om te zeggen dat alle blanken het ook zo makkelijk hadden. Ja, sommigen komen snel aan de top (pappie helpt wel), maar voor de meesten is de top bereiken gewoon hard werken. Dat moet je er ook voor over hebben, om 'onderaan' te beginnen, en ik vraag me bij sommige groepen af of ze dat wel willen.
Ik geloof best dat allochtonen het in het algemeen lastiger hebben, maar individueel kan je dat zeker niet zeggen.
En verder vwb vrouwen in de top: je leest ook heel vaak dat vrouwen niet zo veel in de top zitten omdat ze zelf kiezen voor 3 dagen p/w werken, zelfs als ze (nog) geen kinderen hebben. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar het gevolg is dan wel dat je het kunt vergeten (of je nou man of vrouw bent) om met 3 dagen p/w werken die top te bereiken. Maar die vrouw die de top wil bereiken, en goed is, moet daar natuurlijk alle kansen voor krijgen.
En als allerlaatst: geloof je daadwerkelijk dat een groot bedrijf dat gericht is op zo veel mogelijk winst enz een goede kandidaat zou laten afvallen omdat het geen blanke man is?