Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

  • CDA

    Stemmen: 1 4,3%
  • VVD

    Stemmen: 1 4,3%
  • D66

    Stemmen: 0 0,0%
  • PvdA

    Stemmen: 1 4,3%
  • SP

    Stemmen: 2 8,7%
  • GL

    Stemmen: 1 4,3%
  • CU en/of SGP

    Stemmen: 3 13,0%
  • PVV

    Stemmen: 0 0,0%
  • DENK

    Stemmen: 2 8,7%
  • Andere landelijke partij

    Stemmen: 0 0,0%
  • Lokale partij

    Stemmen: 7 30,4%
  • Geen verkiezingen / blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

    Stemmen: 3 13,0%
  • Wiv: VOOR

    Stemmen: 1 4,3%
  • Wiv: TEGEN

    Stemmen: 8 34,8%
  • Wiv: blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

    Stemmen: 3 13,0%

  • Totaal aantal stemmers
    23
  • Opiniepeiling gesloten .

JMD

Well-known member
PVV en DENK allebei voor het autoverkeer... Qua PVV kan ik me dat nog wel voorstellen, maar waarom DENK?
 

vakx2.0

Banned
Dus toch meer dan vakx aangeeft.

Grondwetswijzigingen zijn juist wel makkelijker te beantwoorden. Die moeten of helemaal goed zijn. Of worden afgewezen. Omdat ze na 'aanname' zijn verankerd en niet meer aangepast kunnen worden. Daar is een 'ja' of 'nee' dus logisch.
 

JMD

Well-known member
Of houden ze voor de godtiefendste keer weer een 'studiedag' ... tussen de stakingsdagen door.

Studiedagen moet je afschaffen inderdaad (geef elke docent een budget en laat hem/haar zelf uitkiezen waar hij/zij zich in wil verdiepen), maar men moet zich realiseren dat scholen geen kinderopvang zijn...
 

vakx2.0

Banned
PVV en DENK allebei voor het autoverkeer... Qua PVV kan ik me dat nog wel voorstellen, maar waarom DENK?

Omdat moslims liever niet fietsen of lopen.

Hier om de hoek, in Amersfoort, wil DENK dat op vrijdagmiddag alle moskeebezoekers dubbel kunnen parkeren etc. zonder bekeurd te worden.
 

vakx2.0

Banned
Studiedagen moet je afschaffen inderdaad (geef elke docent een budget en laat hem/haar zelf uitkiezen waar hij/zij zich in wil verdiepen), maar men moet zich realiseren dat scholen geen kinderopvang zijn...

En scholen moeten zich realiseren dat er ook nog zoiets als twee werkende ouders bestaat. Die graag meehelpen op school, er in de vakanties zijn... maar werkelijk HOORNDOL worden van die vele studiedagen (en stakingsdagen).
 

JMD

Well-known member
Grondwetswijzigingen zijn juist wel makkelijker te beantwoorden. Die moeten of helemaal goed zijn. Of worden afgewezen. Omdat ze na 'aanname' zijn verankerd en niet meer aangepast kunnen worden. Daar is een 'ja' of 'nee' dus logisch.
En zo'n sleepwet hoeft niet helemaal goed te zijn? Wat een onzin.

GL de grootste in Utrecht, heeft samen met D66 bijna een meerderheid.
PvdA en SP gehalveerd.

De exitpolls komen uit Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Emmen. De eerste 4 snap ik, maar waarom doet NOS Kiest een exitpoll uit Emmen?

GL/D66 en PvdD een meerderheid...
 

vakx2.0

Banned
En zo'n sleepwet hoeft niet helemaal goed te zijn? Wat een onzin.

Pffff... je wil het gewoon niet lezen geloof ik.
Vriend en vijand zeggen allemaal dat de wet bijschaafd kan worden. Op details. Ook nadat deze is aangenamen.
Bij een (Zwitserse) grondwetwijziging kan dat NIET.
 

JMD

Well-known member
En scholen moeten zich realiseren dat er ook nog zoiets als twee werkende ouders bestaat. Die graag meehelpen op school, er in de vakanties zijn... maar werkelijk HOORNDOL worden van die vele studiedagen (en stakingsdagen).
Het maximaal aantal studiedagen is vastgelegd in de wet.
Die stakingsdagen is natuurlijk wat anders. Ook onderwijs heeft recht te staken net als bv het Openbaar Vervoer.
 

erka

Well-known member
Overigens loopt Zwitserland tegen dezelfde problemen aan als Nederland als het gaat om referenda over internationale verdragen.
 

erka

Well-known member
En dat terwijl Zwitserland niet eens in de EU zit...

Maar wel verdragen met de EU. En als de bevolking een verdrag dan wegstemt, moet Zwitserland terug naar EU.

En Zwitserland is wel lid van de VN en Schengen.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
3% blanco is echt fors.
Ik vind dat normaal bij een referendum. Als je niet echt voor bent, maar ook niet echt tegen, dan stem je blanco. Ik had dat bij het referendum van 2005, ik heb toen uiteindelijk maar niet gestemd, omdat blanco stemmen toen niet in de uitslag meegenomen zouden worden.
Blanco stemmen bij verkiezingen voor vertegenwoordigende lichamen heeft, daarentegen, weinig zin.

Opkomst: 48%. Dus de 30% makkelijk gehaald. Geen discussie. Scheelt toch wel dat dat met de GR gecombineerd is.

In Groningen was de opkomst vandaag 36,1%, bij het referendum over Oekra?ne was de opkomst 32,0%.
 
Bovenaan